۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
کد خبر: 858859

سال‌هاست بسیاری از محصولات کشاورزی، سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌ها طعم و بوی قدیم را ندارند؛ توت فرنگی، پرتقال، طالبی، خیار و سیب گل شاهی دیگر عطر و بوی خود را از دست داده‌اند.

کمتر از یک درصد محصولات غذایی ایران ارگانیک است

حتی برنج کلات که عطر دم‌کرده آن سال‌ها پیش در محله‌تان می‌پیچید، حالا از محدوده آشپزخانه فراتر نمی‌رود و انگار طعم و بوی مواد خوراکی هم مثل تجربه‌های شیرین دوران کودکی به خاطره تبدیل شده‌اند.
البته آن‌طور که کارشناسان می‌گویند این مسئله فقط به طعم و بوی صیفی‌جات، محصولات کشاورزی و باغی ختم نمی‌شود، بلکه یک ایراد جدی دیگر هم دارد و آن خطری است که سلامتی مردم را تهدید می‌کند.
پروفسور علی کرمی، رئیس بنیاد ملی سبک زندگی سالم ضمن تأیید این مطلب به ما می‌گوید: اهالی روستا این مسئله را بیشتر درک می‌کنند که عطر و بوی میوه‌ها در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده و متأسفانه بیشتر محصولات اصلاح شده است، به این معنا که بذرها و محصولات قدیمی در حال انقراض هستند. به عنوان مثال در قدیم نهال گردو ۱۰سال پس از کاشت میوه می‌داد، اما اکنون با تغییراتی که در این محصول ایجاد شده در کمتر از دو سال محصول می‌دهد، با این تفاوت که گردوهای آن در مقایسه با قدیم هیچ عطر و طعمی ندارند.
به گفته وی یکی دیگر از عواملی که موجب کاهش کیفیت محصولات باغی، کشاورزی و صیفی‌جات شده، ورود کودهای شیمیایی به عرصه کشاورزی و باغداری است. استفاده‌ زیاد و طولانی‌مدت از کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌هایی مثل رانداپ یا گلایفوسایت که درحد میلیون‌ها تن در حال مصرف است، موجب شده عناصر کمیابی‌ مثل روی‌، آهن‌، مس‌ و منگنز در میوه‌ها به حداقل برسند و علاوه بر آنکه موجب تغییر ترکیبات میوه‌ها می‌شوند، تعادل هورمونی بدن مصرف‌کنندگان را به هم می‌زنند. به همین دلیل، در دو دهه اخیر شاهد افزایش بیماری‌های هورمونی و آمار بالای ابتلا به سرطان شده‌ایم. 
کرمی می‌افزاید: ورود فاضلاب‌های صنعتی به خاک‌ها و آب‌های دنیا یک فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم زده و موجب تغییر خاک و در پی آن، تغییر بذرها شده است. به همین دلیل در بیشتر مناطق، محصول ارگانیک با آن عطر، طعم و بوی قدیم وجود ندارد. 
کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از محصولات ارگانیک در کشور داریم و امیدی برای تولید محصولات شیرین، خوشمزه و خوش عطر قدیمی هست یا خیر، می‌گوید: متأسفانه درحال حاضر کمتر از یک درصد محصولات غذایی ایران ارگانیک است. درحالی که جامعه اروپا از چند سال پیش تصمیم گرفته تا سال۲۰۳۰ یعنی هفت سال دیگر دست‌کم ۲۵درصد محصولات کشاورزی خود را به صورت ارگانیک در اختیار مردم قرار دهد. انجمن ارگانیک ایران در تلاش است تا ۵درصد محصولات کشاورزی را به صورت ارگانیک تولید کند اما به نظر می‌رسد وزارت کشاورزی و مسئولان برنامه‌ریز ما به این موضوع 
کم توجه‌اند.
اگر مسئولان با جدیت بر محصولات کشاورزی، باغی و صیفی‌جات نظارت داشته باشند، با محدودیت استفاده از کودهای شیمیایی و ممنوعیت استفاده از علف‌کش رانداپ یا گلایفوسایت و ممنوعیت تخلیه فاضلاب‌های صنعتی در اراضی کشاورزی و آبیاری محصولات با این فاضلاب‌ها می‌توان امیدوار بود در آینده با استفاده از تغذیه سالم، سلامت مردم افزایش و آمار ابتلا به سرطان‌ها کاهش یابد و فرزندان ما طعم شیرین، خوشمزه و خوش‌عطر محصولات کشاورزی و باغی اصیل ایرانی را تجربه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.