مدیر غذا، دارو و سلامت منطقه آزاد چابهار گفت: برخورد عروس‌ دریایی به عنوان یک گونه بومی در دریای چابهار با بدن افراد شناگر پدیده‌ای طبیعی بوده که خطر عمده‌ای در پی ندارد و آثار آن صرفا به صورت یک حساسیت همراه با کهیر و خارش است.

راهکار کاربردی برای درمان محل گزیدگی عروس دریایی

سعیدعلی بزرگ‌زاده  اظهارداشت: حضور طبیعی عروس‌ دریایی در سواحل دریا یک امر عادی است و می توان گفت حضور آبزیان گوناگون یکی از جاذبه‌های دریای جنوب هست که از آن به عنوان گردشگری دریایی یاد می‌شود.

وی وجود عروس‌ دریایی را در این منطقه امری عادی دانست و افزود: عروس دریایی یک موجود گیاه جانور است که ریسه‌های خاردار میکروسکوپی دارد که حاوی کیستامین است و وارد شدن آن به بدن انسان در اثر تماس، خارش به همراه دارد.

مدیر غذا، دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: یکی از اشتباهات رایج پس از برخورد با عروس دریایی، کشیدن یا با فشار جدا کردن آن است، در حالی که اگر آرام از بدن جدا شود، حساسیت کمتری ایجاد می‌کند.

وی اظهارداشت: بهتر است افراد در صورت برخورد با عروس دریایی از تحریک محل اصابت پرهیز کنند زیرا این امر موجب فرو رفتن بیشتر خارها در بدن می‌شود.

بزرگزاده تاکید کرد: شست و شوی موضع گزش با آب شیرین و صابون و در صورت امکان شیو موضع با تیغ برای کمک به خروج خارها بهترین روش درمان است.

وی تنها راه برای پیشگیری از اصابت با عروس‌های دریایی را پوشش مناسب دانست و توصیه کرد: لباس غواصی بهترین پوشش است اما پوشیدن لباس‌های نازک هم می‌تواند مصونیت ایجاد کند.

مدیر غذا، دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: افراد می‌توانند در صورت بروز حساسیت و خارش بیشتر از پمادهای ضد حساسیت و قرص‌های ضد خارش مانند آنتی هیستامین استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.