بنا به آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس که براساس مقالات منتشرشده در مجلات معتبر بین‌المللی، مربوط به بازۀ زمانی دسامبر۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲ اعلام شده است؛ دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه‌های کشور شد.

دانشگاه شیراز رتبۀ اول کشور در نظام رتبه‌بندی نیچرایندکس را کسب کرد

در نسخه جاری رتبه‌بندی نیچر ایندکس که تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ را در بر می‌گیرد، ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۳۰ را کسب کرده است.

 در این رتبه‌بندی، ۹۵سازمان ایرانی حضور دارند که ۷۸سازمان، ماهیت دانشگاهی دارند.

در میان تمام سازمان‌ها، دانشگاه شیراز با کسب رتبۀ ۹۲۱ جهانی در بین سازمان‌ها و نیز کسب رتبۀ ۷۵۴ جهانی در بین دانشگاه‌ها، رتبۀ اول کشور را در هر دو بخش به دست آورده است.

این رتبه‌بندی، براساس چهار حوزۀ موضوعی کلی فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بوده است. عملکرد ایران در چهار حوزۀ موضوعی براساس تعداد و سهم مقالات در جدول زیر نشان داده شده است:

دانشگاه شیرازرتبۀ اول کشور در نظام رتبه‌بندی نیچرایندکس را کسب کرد

نیچرایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲نشریۀ برتر علوم طبیعی مقاله چاپ کرده‌اند.

نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می‌دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی باکیفیت در سطح جهانی است.

نیچر ایندکس به‌صورت ماهانه روزآمد شده و اطلاعات یک دورۀ ۱۲ماهه را روی وبگاه خود نمایش می‌دهد.

خروجی مقاله برای یک مؤسسه، کشور، منطقه یا شهر به دوصورت محاسبه می‌شود؛ اول تعداد دوم سهم.

تعداد به این معناست که درصورتی‌که یک یا چندنویسنده مقالۀ پژوهشی از آن مؤسسه یا مکان باشند، بدون توجه به اینکه چه تعداد از نویسندگان همکار از خارج از آن مؤسسه یا مکان وجود دارد، امتیاز یک به مؤسسه یا مکان اختصاص داده می‌شود.

سهم نیز به این معنی که یک شمارش کسری است که نسبت نویسندگان یک مؤسسه یا کشور/ منطقه و تعداد مؤسسات وابسته در هرمقاله را در نظر می‌گیرد برای محاسبۀ سهم، مشارکت همۀ نویسندگان به‌طور مساوی در مقاله در نظر گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.