۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 859469

روزهای تعطیلات که از راه می‌رسند، معمولا وسوسه سفر وجود همه را می‌گیرد. اما زنان باردار همیشه نگران‌اند که مسافرت برای آنها ایمن است یا خیر. به همین خاطر بیشتر زنانی که کوچولوهای دوست‌داشتنی در راه دارند، امنیت در خانه را به سفر رفتن ترجیح

چند توصیه مهم به زنان بارداری که قصد سفر دارند

به گزارش قدس آنلاین، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد کدام یک از زنان باردار نباید سفر کنند و کدام یک منعی برایشان وجود ندارد. همه چیز بر مبنای شرایطی که زن باردار دارد، تعیین می‌شود. اما اگر مشکلات زیر را دارید، نباید به سفر بروید، چراکه ممکن است در خطرات جبران‌ناپذیری قرار بگیرید:

کم‌خونی شدید، فشار خون بارداری، سابقه سقط جنین، دیابت بارداری و بیماری قلبی

همچنین اگر چندقلو باردار هستید، هنگام مسافرت ممکن است دچار زایمان زودرس شوید. بنابراین بهتر است سفر خود را به بعد از زایمان موکول کنید.

سفر زنان باردار در دوره های مختلف بارداری

* سه ماهه اول بارداری

مسافرت در سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک است. زیرا در این دوران، زنان ممکن است در خطر حاملگی خارج رحم و یا سقط جنین باشند و کنترل این شرایط در مسافرت بسیار سخت و هزینه‌بر است.

* سه ماهه دوم بارداری

چند توصیه مهم به زنان بارداری که قصد سفر دارندخوشبختانه خطر سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری بسیار کم است و اگر زنان باردار بیماری خاصی نداشته باشند، می‌توانند با رعایت تمام احتیاط‌های لازم به مسافرت بروند.

* سه ماهه سوم بارداری

در این دوره احتمال زایمان زودرس بیش از سه ماهه دوم بارداری وجود دارد و سفر هم ممکن است این احتمال را افزایش دهد. بنابراین اگر در این دوره از بارداری خود هستید، به مسافرت نروید.

نکات ایمنی در سفر با وسایل نقلیه گوناگون

* نکات ایمنی در سفر هوایی

بیشتر زنان باردار برای اینکه زود به مقصد برسند، ترجیح می‌دهند با هواپیما سفر کنند. اما احتمال ایجاد لخته در رگ‌های پای زنان باردار در سفرهای هوایی بیشتر است. بنابراین:

* به اندازه کافی آب بنوشید

* جوراب واریس مناسب به پا کنید.

* هر زمان که امکان داشت اطراف کابین قدم بزنید و یا ورزش‌های مربوط به پا انجام دهید تا گردش خون در این قسمت‌ها به‌خوبی انجام شود.

* برخی از زنان باردار با نظر پزشک باید از داروهای پیشگیری از لخته خون استفاده کنند.

* اگر در حین پرواز دچار تنگی‌نفس شدید، حتما کمک بخواهید.

* اگر در ۲۸ هفتگی بارداری‌تان هستید، برای سفر با هواپیما باید از پزشک تاییدیه بگیرید.

سفر زمینی

در دوران بارداری بهتر است به مسافرت‌های طولانی و خسته‌کننده نروید. نشستن طولانی مدت در خودرو باعث خستگی بیش از حد و افزایش خطر ایجاد لخته خون در پاهایتان می شود. برای به حداقل رساندن این مشکل هرازگاهی خودرو را متوقف کنید و از خودرو بیرون رفته و کمی قدم بزنید. اگر امکان این کار را نداشتید، پاهای خود را بکشید و به آنها استراحت بدهید.

حالت نشستن شما در خودرو نیز بسیار مهم است. کمربند ایمنی را حتما ببندید. البته مراقب باشید کمربند روی شکم‌تان نباشد و بند آن را زیر شکم‌تان قرار دهید. همچنین بند مربوط به قسمت شانه، باید بالای شکم قرار بگیرد.

مراقب کیسه‌های هوا در خودرو باشید. به گونه‌ای روی صندلی بنشینید که هنگام تصادف کیسه‌های هوا برایتان دردسر درست نکنند. حتی تصادف‌های جزئی هم ممکن است خطرساز باشند.

ایمنی نوشیدنی و مواد خوراکی

خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب آلوده در مسافرت‌های طولانی یا مناطق دوردست که از شهرها و آب لوله‌کشی دور هستند، بسیار زیاد است.

ابتلا به اسهال در این زمان بسیار محتمل است و می‌تواند زنان باردار را به دردسر اندازد. اسهال معمولا به وسیله انواع باکتری، ویروس و انگل پیش می‌آید. بنابراین بهتر است از آب بطری استفاده کنید و حتی دندان‌هایتان را هم با آن بشویید.

خریدن یخ‌های آماده نیز ممکن است حاوی میکروب‌های بیماری‌زا باشد. اگر آب بطری در دسترس ندارید، ابتدا آب شیر را جوشانده، سپس مصرف کنید. همچنین می‌توانید از فیلترها و قرص‌های تصفیه‌کننده نیز استفاده کنید.

علاوه‌بر موارد فوق به بهداشت فردی‌تان در سفر بسیار اهمیت بدهید و پیش از آماده کردن غذا و یا خوردن آنها، دست‌هایتان را بشویید. همچنین میوه‌ها را با آب بطری بشویید و یا پیش از مصرف پوست‌شان را بگیرید. غذاهای تازه مصرف کنید و از خوردن غذاهای خام و یا نیم‌پز و همچنین محصولات لبنی پاستوریزه‌نشده پرهیز کنید.

مقصد

مقصد هم برای ایمنی زنان باردار مهم است. اگر دوران بارداری‌تان را می‌گذرانید، مسیرهای طولانی، مناطق بسیار گرم، سرد، مرتفع یا مکان‌های دارای هوای آلوده مناسب‌تان نیست.

اگر می‌خواهید هنگام بارداری به مسافرت بروید، کوتاه‌ترین مسیر و خوش‌آب‌وهواترین منطقه را انتخاب کنید. درضمن مقصدی را انتخاب کنید که به تسهیلات بهداشتی و پزشکی مجهز باشد تا در صورت نیاز به پزشک دسترسی داشته باشید.

برنامه‌ریزی برای موارد غیرمنتظره

پیش از سفر برای موارد غیرمنتظره برنامه‌ریزی کنید. از این برنامه‌ها می‌توان به دریافت بیمه مسافرتی، مشورت با پزشک متخصص زنان برای مراقبت‌های بهداشتی در طول سفر، بسته‌بندی تمام وسایل بهداشتی‌ مورد نیاز اشاره کرد.

درضمن باید بدانید که علایم و نشانه‌هایی که به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارید چیست. این علایم معمولا دردهای لگنی یا شکمی، خونریزی، انقباض‌های شکم،‌ علایم پره‌اکلامپسی (پری-اکلامپسیا) و کم‌آبی بدن هستند. پری-اکلامپسیا، از عوارض دوران بارداری و اختلال چندارگانی است که در ۵ تا ۷درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و از علایم آن می‌توان به سردرد شدید، استفراغ، مشکلات بینایی،‌ درد در ناحیه زیر دنده و ورم ناگهانی در دست و صورت اشاره کرد.

برای اینکه سفر خوب و دلچسبی داشته باشید و برای خود و جنین‌تان اتفاق بدی نیفتد، به تمام موارد ایمنی در سفر کاملا توجه کنید.

منبع: خبر آنلاین

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.