۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 859557

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: وجود معادن غنی و متنوع این شهرستان را مستعد جذب ژئوتوریسم کرده است.

تربت‌حیدریه مستعد جذب ژئوتوریسم است

به گزارش قدس خراسان، علی محمدی اظهار کرد: ژئوتوریسم در تربت‌حیدریه می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بسیار مناسب و منحصر به‌ فرد گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ژئوتوریسم یکی از زیر شاخه‌های صنعت گردشگری است که به گردشگری در جاذبه‌های طبیعی و ساختارهای زمین‌شناسی مربوط می‌شود و به شناسایی پدیده‌های جذاب زمین شناسی و توان گردشگری آن‌ها می‌پردازد.

 وی افزود: بر اساس شواهد و کشفیات باستان‌شناسی قدمت شهرستان به حدود ۸۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد، نام تربت‌حیدریه به اعتبار نام قطب‌الدین حیدر (عارف نامی متوفی به سال 618 هجری قمری) تقریباً از قرن نهم هجری به بعد بر این منطقه نهاده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تربت‌حیدریه بیان کرد: تربت‌حیدریه در عصر صفویه، قاجاریه و پهلوی به دلیل موقعیت ویژه‌ شهر و به واسطه استقرار در مسیر جاده هرات و دروازه ورودی به مشهد مقدس از اهمیت  بسزایی برخوردار بوده است.

وی در ادامه به معرفی مهمترین بناهای تاریخی پرداخت و بیان کرد: مجموعه تاریخی و فرهنگی قطب‌الدین حیدر، کاروان‌سرای طبسی، کاروان‌سرای لاری، حمام حاجی رئیس، مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی در شهر کدکن، رباط کامه، رباط کَسکَک، مزار بوری آباد، مزار شیخ ابوالقاسم گورکانی، چندین آب انبار،‌ سرا، بازار سنتی و بیش از چهل خانه تاریخی در داخل بافت تاریخی شهر از جمله بناهای شاخص در سطح شهرستان است‌.

محمدی همچنین با اشاره به ظرفیت منابع طبیعی شهرستان برای استفاده گردشگران از طبیعت شهرستان بیان کرد: آبشار رودمعجن، رودخانه حصار، روستاهای هدف گردشگری رَزگ، صنوبر، بکاول، کامه و سَریشا، منطقه شکار ممنوع سَریشا، باغ‌ملی، پارک جنگلی پیشکوه و ارتفاعات مُلکوه از جمله ظرفیت‌های گردشگری طبیعی تربت‌حیدریه هستند.

وی خاطرنشان کرد: این مناطق قابلیت بازدید برای گردشگران اکوتوریسم، توریسم روستایی و عشایری و گردشگران ورزشی را دارد.

دبیر ستاد خدمات سفر تربت‌حیدریه در ادامه به بیان جاذبه‌های ژئوتوریسم منطقه پرداخت و گفت: این منطقه دارای معادن غنی و متنوع با بیش از ۲۳ نوع ماده معدنی است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین آنها معادن طلا است که این موارد نیز می‌تواند گردشگران ژئوتوریسم را به سوی خود جلب کند، افزود: شهرستان تربت‌حیدریه قطب تولید زعفران و ابریشم کشور است.

محمدی اظهار کرد: سایر محصولات کشاورزی شهرستان از قبیل بادام، چغندرقند، پسته و ... دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است که این ظرفیت‌ باعث جذب گردشگران اگروتوریسم (گردشگران کشاورزی) می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: میراث‌های معنوی که از گذشتگان تا به امروز نسل به نسل منتقل شده است نیز از جمله دیگر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری تربت‌حیدریه هستند.

وی افزود: در سطح شهرستان وجود مشاهیر، آداب و رسوم سنتی، موسیقی مقامی، هنرهای سنتی، غذاهای محلی و پوشش‌های سنتی در روستاها، بازی‌های بومی و محلی از جمله دیگر قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری هستند که مورد توجه گردشگران توریسم روستایی، تفریحی و پژوهشی را دارد.

محمدی به صنایع دستی و سوغات تربت‌حیدریه اشاره‌ کرد و گفت: در سطح شهرستان مشاغل و هنرهای سنتی هنوز تا حدودی رواج دارد که از میان این مشاغل می‌توان به ابریشم‌کشی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات، گلیم‌بافی، دست بافته‌های سنتی، سفالگری، آهنگری، معرق و منبت چوب، مسگری، نجاری، نمدمالی و... اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.