۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 859604

به رغم اینکه زیرپای کشاورزان درگز به وفور آب وجود دارد؛ اما مجوز حفر چاه داده نمی‌شود این در حالی است که در مرز ترکمنستان چاه‌های عمیقی حفر شده و آب را به شدت از زیرزمین به بیرون می‌کشند.

منابع آبی، به نام درگز به کام ترکمنستان

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: در تأمین منابع آبی شهرستان درگز مشکلات جدی داریم، در واقع درگز شهر پر آب اما بی‌آب است به طوری که به دلیل کوهستانی بودن منطقه آب به وفور داریم اما چون هدایت و برنامه‌ریزی نشده در سه ماهه اول سال قبل حدود ۱۸ میلیون متر مکعب به اندازه سد درونگر آب و خاک از کشور خارج و به ترکمنستان رفت.

وی تصریح کرد: هیچ اتفاقی برای اصول نگهداری و انباشت آب‌های سطحی در درگز نیفتاده است، سد درونگر در مسیر سیلاب قرار دارد اما ظرفیت آن بسیار کم است. سد ابیورد هم که تازه ساخته شده اصلاً در مسیل سیلاب نیست به طوری که سال گذشته به سختی ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب آب گرفت.

فرماندار درگز در همین خصوص اذعان کرد: قرار است مطالعات سد لطف‌آباد شروع شود که در صورت احداث آن حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب‌های سطحی شهرستان را می‌توانیم کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مجوز چاه به شهرستان درگز داده نمی‌شود در صورتی که اشتباه است، در مرز ترکمنستان در فاصله کمتر از یک کیلومتر چاه‌های عمیقی حفر شده و به شدت آب از سفره‌های زیرزمینی کشیده و داخل استخرها ذخیره می‌شود.

کرمی عنوان کرد: سطح شیب زمین به لحاظ آب‌های زیرسطحی به سمت ترکمنستان است ولی ما نمی‌توانیم برداشت کنیم، آنها آب را به سمت خود می‌کشند و فراوان مورد استفاده قرار می‌دهند حال آن‌که کشاورزان منطقه ما آب به قدر نیاز ندارند.

نماینده عالی دولت در درگز با بیان اینکه برخی از روستاهای شهرستان فاقد آب شرب و آب کشاورزی هستند در صورتی که زیرپایشان به وفور آب وجود دارد و متأسفانه به این منطقه اصلاً توجهی نشده است، عنوان کرد: شعارهایی داده شده و پیگیری‌هایی از چندین سال قبل صورت گرفته اما در این دولت به مرور حرف‌ها به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رود ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

سهم شهرستان از توسعه محقق نشده است

وی با اظهار تأسف از اینکه تاکنون سهم شهرستان از توسعه محقق نشده و هنوز از بسیاری خدمات برخوردار نیستیم، خاطرنشان کرد: شهرستان درگز به لحاظ توسعه بسیار عقب مانده است.

کرمی با اشاره به اینکه در چند مورد که بسیار برای ما حیاتی هستند تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است، مهمترین زمینه‌ساز توسعه و عامل تغییر و تحول منطقه را جاده دانست و گفت: به دلیل نداشتن جاده مناسب هیچ واحد تولیدی در منطقه نداریم و کشاورزی و دامداری در این منطقه رو به افول هستند.

فرماندار شهرستان درگز تنها منبع درآمدی مردم منطقه را کشاورزی و دامداری دانست و افزود: باوجود اینکه توسعه گردشگری منطقه را شروع کردیم اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها از جمله جاده با مشکل مواجهیم.

نبود جاده دلیل نیامدن سرمایه‌گذاران به منطقه

وی بیان کرد: به دلیل نبود جاده مناسب، سرمایه‌گذاران تمایلی برای آمدن به منطقه ندارند، ما در این گوشه کشور و استان با مشکلات جدی مواجهیم که می‌طلبد برای رفع مشکلات شهرستان تلاش بیشتری صورت گیرد.

کرمی گفت: هرچند جاده درگز به دوغایی را از طریق معاون رئیس جمهور و معاونین و استاندار و سایر مسئولان پیگیری کردیم و تا حدودی اقداماتی هم صورت گرفت، اما هنوز اتفاقی نیفتاده و برای اینکه جاده به سرانجام برسد ۳ هزار میلیارد تومان باید اعتبار تخصیص یابد.

وی افزود: با توجه به ترانزیتی بودن جاده، تکمیل شدن آن برای دولت بسیار صرفه اقتصادی دارد، زیرا مرز درگز ترانزیتی و سرخس ریلی و باجگیران مسافری است، با همین وضعیت ۳۰۰ ورودی داریم که اگر جاده اصلاح و درست شود ورودی بیشتر می‌شود و به صرفه است.

                                                                     منابع آبی، به نام درگز به کام ترکمنستان

فرماندار درگز افزود: تاکنون به لحاظ توسعه، پیشرفت نداشتیم و سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات، توسعه صنایع و ... همه منوط به جاده است، زیرا اصلی‌ترین عامل توسعه جاده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در ساخت و ساز مشکل داریم و کسی که بخواهد مصالح ساختمانی به منطقه بیاورد عملاً دو برابر هزینه باید پرداخت کند، چون وضعیت جاده نامناسب است قیمت‌ها دو برابر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شهرستان پنجمین کشتارگاه صنعتی استان وجود دارد اما کسی رغبت ندارد در اینجا کشتار کند چون جاده خوبی نیست و عملاً سرمایه‌گذار تمایلی ندارد.

۱۰۰ درصد تعهد اشتغال برآورده شد

کرمی ادامه داد: در حوزه اشتغال، درگز ۱۰۰ درصد تعهد خود را برآورده کرده اما این تعهد در قالب ارائه تسهیلاتی بوده که به افراد برای مشاغل جزئی اشتغال انجام شده است.

وی افزود: پارسال تعهد شهرستان درگز برای ۱۳۲۵ نفر بوده که برای ۱۴۸۰ نفر معادل ۱۱۲ درصد محقق شده است.

کرمی اظهار کرد: در حوزه اعتبارات ملی مورد خاصی نداشتیم و مصوبات سفر در حال انجام است که بیشتر برای بازنگری طرح‌های روستایی، ۷۰ تا ۸۰ درصد برای گاز سمت درونگر و میانکوه و همچنین رفع چند نقطه حادثه‌خیز، نوسازی چند مدرسه و دو پروژه آبخیز، بازسازی قنات و اجرای انتقال آب با لوله بوده است.

فرماندار درگز اعتبارات تملک شهرستان را ۴۷ میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: هنوز تخصیص‌ها به طور کامل مشخص نشده و نمی‌دانیم چقدر تحقق پیدا می‌کند.

درگز قطب گردشگری استان

وی افزود: با همه کاستی‌ها، کمبودها و بی‌مهری‌ها، درگز می‌تواند به عنوان قطب گردشگری استان معرفی شود زیرا به لحاظ بکر بودن طبیعت و موضوعات پارک ملی تندوره و چهلمیر که زیستگاه جانوری مهمی در کشور هستند و به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزو مناطق بکر و نمونه استان است.

کرمی از همه مسافران دعوت کرد با توجه به آمادگی این شهرستان برای پذیرایی از مسافران عزیز در ایام نوروز قطعاً اگر یک‌بار به این شهرستان بیایند همه ساله درگز جزو مقاصد سفر آنها خواهد بود.

                                                         منابع آبی، به نام درگز به کام ترکمنستان

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار هستند.

مرکز این شهرستان مرزی و کوهستانی در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.