رسانه‌ دولتی کره شمالی امروز (جمعه) گزارش داد، همزمان با هشدار رهبر این کشور به کره جنوبی و آمریکا برای متوقف کردن مانورهای نظامی مشترک‌شان، کره شمالی یک پهپاد تهاجمی جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای از زیر دریا را آزمایش کرد.

کره شمالی یک پهپاد جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای از زیر دریا را آزمایش کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA اعلام کرد، در جریان این آزمایش، این پهپاد جدید کره شمالی توانست در عمق ۸۰ تا ۱۵۰ متری زیر دریا در آب‌های سواحل شرقی‌اش به مدت بیش از ۵۹ ساعت حرکت و یک کلاهک غیرهسته‌ای را منفجر کند.

تحلیل‌گران می‌گویند کره شمالی در حال نمایش انواع تهدیدات اتمی خود علیه واشنگتن و سئول است اگرچه این تردید وجود دارد که آیا این سلاح زیردریایی آماده استقرار است یا خیر.

آنکیت پاندا، یکی از مقامات ارشد در اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل مستقر در آمریکا گفت: کره شمالی قصد دارد به آمریکا و کره جنوبی این پیام را بدهد که در یک جنگ، طیف بالقوه تسلیحات هسته‌ای که آنها را هدف قرار می‌دهند و متحدان باید نگران آنها باشند، وسیع و گسترده خواهد بود.  

وی افزود: در صورت وقوع یک جنگ، سیلوها، واگن‌های ریلی، زیردریایی‌ها و پرتاب‌کننده‌های متحرک موشکی وجود خواهند داشت. و اکنون کره شمالی این اژدر زیردریایی را نیز به این ترکیب اضافه کرده است.

کره شمالی روز دوشنبه یک موشک کوتاه برد را از یک سیلوی زیرزمینی شلیک کرد.

براساس گزارش خبرگزاری KCNA، این سیستم پهپادی جدید تحت عنوان "Haeil" یا "سونامی" برای حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و نابود کردن گروه‌های تهاجمی دریایی و بنادر عملیاتی اصلی با ایجاد یک موج رادیواکتیو بزرگ از طریق یک انفجار زیر آبی در نظر گرفته شده است.

این خبرگزاری ضمن اعلام اینکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر این آزمایش نظارت داشت، افزود: این پهپاد تهاجمی زیر دریایی اتمی را می‌توان در هر ساحل و بندری مستقر کرد یا توسط یک کشتی برای عملیات‌ها یدک‌کش کرد.

این در حالی است که یکی از مقامات ارتش کره جنوبی اعلام کرد، در حال تجزیه و تحلیل ادعاهای کره شمالی هستند. یکی از مقامات آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود گفت، هیچ نشانه‌ای از انجام شدن یک آزمایش اتمی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.