مدیرکل راه آهن شمال۲ گفت: سال گذشته ٢٢٠ هزار و  ٣٣۶ تن کالا  از پایانه مرزی ریلی آستارا ترانزیت شده که این میزان نسبت به ٢٢ هزار و ٩٢ تن کالای ترانزیت شده از این پایانه در سال ١۴٠٠ بیش از ٨٩٧ درصد رشد را نشان می دهد.

ترانزیت ریلی کالا از پایانه مرزی آستارا پارسال حدود ۹ برابر شد

به گزارش قدس آنلاین غلامحسین ولدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین سال گذشته همچنین از طریق پایانه مرزی ریلی آستارا ۱۹۹ هزار و ۱۵۱ تن کالا صادر شده که این میزان نسبت به ١٨٢ هزار و ۵۴ تن در سال ١۴٠٠ بیش از ٩ درصد رشد دارد.

وی به واردات کالا از طریق این پایانه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۵۱ هزار و ۶۵۹ تن کالا به پایانه ریلی آستارا وارد شده که نسبت به ۱۵۱ هزار و ۸۳۱ تن کالا ورودی در سال ۱۴۰۰ تفاوت محسوسی نداشته است.

ولدی عمده بارهای وارداتی را از طریق پایانه ریلی آستارا به استان چوب و الوار، پنبه، کاغذ، غلات (اعم از گندم عدس و جو) و بیشترین بارهای صادراتی استان را از طریق این مرز ریلی مرکبات و انواع میوه، سیمان، کلینگر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات، مواد اولیه روغن نباتی، نمک طعام، پشم شیشه عنوان کرد.

به گفته وی، ‌همچنین چوب و الوار بیشترین کالای ترانزیت شده از طریق پایانه ریلی آستاراست.

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ همچنین به جابه‌جایی بار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶٩٢ هزار تن بار در ناحیه شمال۲ تخلیه شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۱۵ درصدی تخلیه کالا است.

وی ادامه داد: بارگیری یک میلیون و ۵١ هزار تن کالا نیز از طریق ناوگان ریلی منطقه ۲ در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با افزایش پنج درصدی به بیش از یک میلیون و ١٠٨ هزار تن رسیده است.

به گزارش ایرنا، حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندرانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.