در روزهای گذشته حملات پرشمار دشمن صهیونیستی به مناطقی در عمق خاک سوریه، منجر به شهادت دو مستشار نظامی سپاه پاسداران کشورمان شد.

چرا ایران باید روی حذف عملیاتی رژیم اسرائیل از منطقه تأکید کند؟

در نخستین حمله که بامداد روز جمعه ۱۱فروردین رخ داد، پاسدار رشید اسلام «میلاد حیدری» در ریف دمشق به شهادت رسید. همچنین در حمله‌ای دیگر که در همان روز رخ داد دیگر مستشار نظامی پاسدار مدافع حرم «سروان مقداد مهقانی جعفرآبادی» مجروح شد و پس از یک روز بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.
براساس بیانیه سپاه پاسداران، آیین تشییع شهدا در تهران روز سه شنبه ۱۵ فروردین ساعت ۹ صبح از میدان آیینی امام حسین (ع) با حضور اقشار مختلف مردم انجام خواهد شد. همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری شهید میلاد حیدری در قروه استان کردستان و شهید مقداد مهقانی در جعفرآباد استان گلستان صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین صورت خواهد گرفت.
دربخشی دیگر از بیانیه سپاه از آمادگی این نیرو برای گرفتن انتقام خون شهدای مدافع حرم گفته شده و تأکید شده است جنایات رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به شهادت این پاسدار مدافع حرم گفت: خون این شهیدان والامقام هدر نخواهد رفت. به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی شهادت این دو پاسدار را بخشی از هزینه‌های مجاهدت ملت بزرگ ایران در مبارزه شجاعانه و مسئولانه علیه تروریسم تکفیری و حامیان شناخته شده آنان از جمله رژیم جعلی صهیونیستی دانست.
کنعانی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های گرانقدر این شهیدان گفت: بدیهی است خون این شهیدان والامقام هدر نخواهد رفت و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیگیری سیاسی و حقوقی این‌گونه اقدامات متجاوزانه و جنایتکارانه، حق خود را در پاسخ به تروریسم دولتی رژیم جعلی اسرائیل در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.

نوبت ایران در ایجاد توازن منطقه‌ای 
حملات رژیم صهیونیستی به سوریه در روزهای آغازین سال در حالی انجام شده است که دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی فعال‌تر شده و آخرین روزهای سال گذشته مصادف با باز شدن یخ روابط ایران و عربستان بود. اما آنچه لازم است مورد توجه قرار بگیرد اینکه، دیپلماسی همسایگی که کشورمان در پیش گرفته بدون شک، مورد پذیرش اسرائیل نخواهد بود و این رژیم قطعاً حملات بیشتری را در دستور کار قرار خواهد داد. به‌عبارت دیگر، میزان نزدیکی ایران به کشورهای عربی و اسلامی به‌ویژه کشورهایی که تا پیش از این در مقابل محور مقاومت و در جبهه غربی عبری تعریف می‌شدند، سبب خواهد شد رژیم صهیونیستی نسبت به موجودیت خود حساس‌تر شده و دست به اقدامات رادیکال‌تر بزند. اضافه کنیم بر این مسئله مهم، اغتشاشات داخلی این رژیم را و نیاز نتانیاهو به کسب پیروزی‌های ولو کوتاه مدت در منطقه برای جلب توجه گروه‌های افراطی مستقر در تل‌آویو. با این نگاه، نوع واکنش ایران به حملات انجام گرفته در سوریه که از قضا تعداد آن‌ها هم کم نبوده ، ادامه توازن قدرت در منطقه را مشخص می‌کند. اگر پاسخ کشورمان در بطن خود بازدارندگی ایجاد نکند، نتیجه عکس خواهد داد و چه بسا از سوی رژیم جعلی تل آویو به‌مثابه دست پایین‌تر ایران قلمداد شده و فرصت را برای حمله به زیرساخت‌های کشورمان فراهم کند. بنابراین در این مرحله احتیاج به هماهنگی بیشتر بین دستگاه سیاست خارجی کشورمان اعم از دیپلماسی و میدان هستیم.

تحول در سیاست خارجه با عملیاتی ترکیبی
برای این منظور شاید بهترین تاکتیک، تحول در اهداف سیاست خارجی کشورمان در منطقه باشد. به‌این ترتیب کشورمان باید همزمان با ادامه دادن این روش، رویکرد تحولی در پیش گرفته و برای ارتباط با کشورهای مسلمان همسایه و منطقه، رویکرد تقابلی خود با رژیم صهیونیستی را هم متحول کند. تحول در این بخش اگرچه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حساس‌تر دارد، اما همزمان برای ایران یک تیر و  دو نشان محسوب می‌شود؛ در هر صورت مسئله فلسطین در جهان اسلام، «قضیه الاولی» است و به هر میزان که یک کشور بتواند به ضعیف‌تر شدن و حذف اسرائیل از منطقه نزدیک‌تر شود، در بین ملت‌های منطقه محبوب‌تر خواهد شد. این کار اگر به شکست هیمنه رسانه‌ای و هژمونی منطقه‌ای اسرائیل منجر شود، همراهی دولت‌های منطقه را هم در پی خواهد داشت. به‌لحاظ زیرساختی کشورمان در شرایطی است که حتی توان تقابل سخت با رژیم صهیونیستی را دارد و حتی می‌تواند این کار را بدون کشانده شدن جنگ به داخل مرزها انجام دهد.
در این راستا، ایران باید ضمن اتخاذ رویکرد تحولی در دیپلماسی خود، برنامه‌ای ترکیبی را در تقابل با اسرائیل شروع کند. از یک طرف باید با کنار گذاشتن مماشات، کشورها و گروه‌های عضو مقاومت را به تجهیزات زیرساختی مجهز کند. از سوی دیگر باید انتقام شهدای خود را طی عملیات‌هایی با پیوست رسانه‌ای مناسب بگیرد. همچنین در جبهه‌ای دیگر، کشورمان باید خیال متحدان اصلی منطقه‌ای اسرائیل را راحت کند که نه‌تنها با آن‌ها دشمنی ندارد، بلکه دشمن اصلی جمهوری اسلامی، رژیم جعلی تل‌آویو است و برای تقابل با آن روی کمک آن‌ها هم حساب کرده است.

خبرنگار: نیک‌پندار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    0 0
    امروز رسانه بعد جدید قدرت است ، رسانه تجاوز امریکا بر عراق و افغانستان را حرکت به سوی ازادی نشان داد و سرکوب داعش توسط ایران را خون ریزی مردم در سوریه توسط سپاه به نمایش گذاشت. ضعف نیرو های مسلح ایران نداشتن پیوست رسانه ای برای اقناع ، توجیه و دفاع از چرایی ورود است که باید بر طرف شود .