نوروز ۱۴۰۲، اگر چه طبق آمارهای موجود شاهد افزایش ۸ درصدی خودروها به خراسان رضوی بودیم اما طبق گفته جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی، با کاهش ۱۶ درصدی تصادفات فوتی و ۲۳ درصدی تصادفات جرحی مواجه بودیم.

تلاش مسئولانه جواب داد؛ افزایش سفرهای جاده‌ای و کاهش تصادفات خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور اظهار کرد: ما هنوز ۵هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم؛ نقاطی که بر اساس ترددها حادثه در آنجا رخ می‌دهد؛ اما اینکه چه تعداد از این نقاط مربوط به محورهای خراسان رضوی است، چندان روشن نیست؛ چرا که مرور اظهارنظر مسئولان درباره نقاط حادثه‌خیز خراسان رضوی اعداد متفاوتی را نشان می‌دهد؛ موضوعی که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

تفاوت آمار مسئولان از نقاط حادثه‌خیز خراسان رضوی 

به عنوان مثال، رئیس پلیس راه خراسان رضوی آبان ماه سال گذشته از شناسایی۱۴۷ نقطه حادثه‌خیز در سطح استان خبر داد و گفت: در چهار سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، تنها از ۴۰نقطه رفع خطر شده است! ۱۰۷ نقطه دیگر باقی مانده که در حال پیگیری هستیم و قرار است تا پایان سال با اعتبارات راهداری و استانداری از ۶۰ نقطه دیگر هم رفع خطر شود.

سرهنگ حسین میش‌مست در ادامه گفت‌گو با خبرنگار قدس خراسان، افزود: ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز دیگر هم در نوبت بررسی داریم که هنوز کارشناسی نشده‌اند و این نقاط در طول زمان در حال افزایش است. در بیشتر حوادث جاده‌ای یک طرف قضیه، نقص مربوط به  نقاط حادثه‌خیز است.

دو ماه بعد از آن یعنی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱، حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی تعداد نقاط حادثه‌خیز را بیشتر از این اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد می‌آیند، لازم است نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای که ۱۳۰ مورد است تا اسفند ماه مدیریت، اصلاح و رفع خطر شود.

و اما جعفر شهامت، مدیر کل راهداری خراسان رضوی اواخر اسفند ماه سال گذشته گفت: مجموع نقاط پر تصادف در جاده‌های استان خراسان رضوی ۸۰ مورد بود که تاکنون ۵۲ نقطه آن ایمن‌سازی شده و ۲۰ مورد از این تعداد در سال جاری ایمن شده است.

مسیر منتهی به شهر مشهد جزو بدترین جاده‌های کشور است

وضعیت ایمنی محورهای خراسان رضوی به شکلی بود که بهمن ماه سال گذشته، استاندار نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و بیان کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰درصد مسافران با خودرو شخصی به مشهد سفر کنند، باید شرایط جاده‌های منتهی به شهر مشهد از امکانات مناسبی برخوردار باشد و حال آنکه در چند سال گذشته به جاده‌های استان و بهسازی آن توجه کافی صورت نگرفته و مسیر منتهی به شهر مشهد جزو بدترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود.

طبق اظهارات جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی در نشست رسانه‌ای ستاد خدمات سفر که نهم فروردین امسال برگزار شد، رفع نقاط حادثه‌خیز در حوزه راهداری است؛ اما پلیس راه، شناسایی نقاط حادثه‌خیز را براساس فراوانی تصادفات انجام می‌دهد. 

قانعی‌نژاد در آن نشست به خبرنگاران گفت: سال گذشته ۶۰نقطه حادثه‌خیز شناسایی شد که ۲۰ نقطه با اعتبارات ملی و ۴۰ نقطه با اعتبارات راهداری و کشوری نه به صورت کامل بلکه با انجام اصلاحاتی به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت رفع شده است و برای سال جاری در زمینه رفع ایرادهای ۳۰ نقطه حادثه‌خیز برنامه‌ریزی کردیم که قرار شد تا اردیبهشت ماه آشکارسازی و تا شهریور ماه رفع خطر شوند. 

شناسایی آنلاین نقاط حادثه‌خیز با سیستم‌های هوشمند نوین

تناقض آمار در خصوص تعداد نقاط حادثه‌خیز و اقداماتی که برای کاهش آن‌ها در خراسان رضوی توسط مسئولان در ۶ ماه اخیر انجام شده و اهمیت رفع این نقاط سبب می‌شود موضوع را ابتدا از مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پیگیری کنیم.

جعفر شهامت در این باره این‌گونه توضیح می‌دهد: با رصد تصادفات بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵، یک سری نقاط پرتصادف یا حادثه‌خیز و یک سری نقاط دارای تصادف (نقاطی که ریسک تصادف در آنجا بیشتر است) شناسایی شد.

وی عنوان می‌کند: نقاط حادثه‌خیز یا همان نقاطی که ما تکلیف قانونی برای رفع آن‌ها داریم، ۸۰ نقطه بود که ۳۲ نقطه در سال‌های گذشته برطرف شد. ۲۰ نقطه را برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی و تا نوروز ۱۴۰۲ با بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برطرف کردیم.

مدیر کل راهداری خراسان رضوی از برنامه‌ریزی برای رفع مشکل ۲۸ نقطه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد و می‌گوید: برای این کار ۱۹۶ میلیارد تومان بودجه لازم است که البته در اجرا بیشتر می‌شود.

شهامت در ادامه به سیستم جدید سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه‌های کشور برای ارزیابی و شناسایی نقاط حادثه‌خیز اشاره و عنوان می‌کند: با توجه به اینکه در مقاطع زمانی مختلف در حال تغییر است و نمی‌توان به صورت هر پنج سال یک بار برای آن تصمیم‌گیری کرد بنابراین ترتیبی داده شده که این موضوع به شکل آنلاین قابل بررسی باشد و هر روزی که بخواهند بررسی کنند بر اساس تجزیه و تحلیل حوادث ۳۶ ماه آخر، نقاط حادثه‌خیز مشخص می‌شود.

۷۰ درصد تصادفات فوتی نوروز در محورهای فرعی رخ داد

مدیر کل راهداری خراسان رضوی در ادامه به نکته قابل تأملی اشاره می‌کند: اگر تصادفات نوروز امسال را روی نقشه راه‌های استان بررسی کنید خواهید دید که بسیار پراکنده هستند و بیشتر وابسته به رفتار رانندگان اتفاق افتاده است. در ابتدای تعطیلات نوروز، ما تمام تمرکز خود را روی محورهای اصلی و شریانی که مسیر تردد زائران هستند، گذاشتیم؛ اما ۷۰ درصد فوتی‌ها همشهری‌ها و هم‌استانی‌های خودمان بودند که در راه‌های روستایی و فرعی 
جان باختند.

۹۲۸ فقره تصادف در سفرهای نوروزی 

برای تکمیل اطلاعات به سراغ جانشین رئیس پلیس راه استان می‌رویم.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد می‌گوید: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۱ روز سیزده فروردین ۱۴۰۲، تعداد ۳۲ فقره تصادف فوتی در محورهای خراسان رضوی داشتیم که متأسفانه ۳۵ نفر جان باختند.

وی ادامه می‌دهد: ۳۳۱ فقره تصادف جرحی با ۵۶۵مجروح و ۵۱۶ فقره نیز تصادف خسارتی در این مدت رخ داده است.

به گفته جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی، آمار مزبور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تصادفات فوتی با ۶ فقره کاهش(معادل ۱۶ درصد) و تصادفات جرحی با ۹۸ فقره کاهش(معادل ۲۳درصد) مواجه بودیم که در مجموع هفت فوتی و ۱۰۷ مجروح کمتر از نوروز ۱۴۰۱ در محورهای استان ثبت شده است.

۳۸ درصد تصادفات فوتی و جرحی خراسان رضوی در محور سبزوار

وی در خصوص علت کاهش این حوادث می‌گوید: امسال همه دستگاه‌های متولی امر ترافیک مانند استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها کمک کردند. به عنوان مثال در محور غرب(سبزوار) که سال گذشته بیشترین حوادث جاده‌ای را داشت، امسال اقداماتی مانند ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و استقبال از زائر موجب شد رانندگان دچار خستگی و خواب‌آلودگی (که سال گذشته علت بیشتر حوادث این محور بود) نشوند.

قانعی‌نژاد، اجرای محدودیت‌های ترافیکی به شکل جدی‌تر و برخورد قاطعانه و بدون اغماض پلیس راه در برخورد با رانندگان متخلف را عامل دیگری در راستای کاهش تصادفات می‌داند.

وی در خصوص تأثیر اصلاح و بهبود نقاط حادثه‌خیز هم می‌گوید: اصلاح بیشتر نقاط حادثه‌خیز که برای نوروز امسال انجام شد با راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت مانند افزایش روشنایی یا تعریض پیچ‌ها اتفاق افتاده در حالی که برای رفع کامل یک نقطه حادثه‌خیز اقدامات زیربنایی مانند اصلاح تقاطع به صورت غیرهمسطح نیاز است.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی با بیان اینکه نوروز امسال بیشترین تصادفات فوتی و جرحی در محور غرب(از کاخک سبزوار تا مشهد) با ۳۸ درصد فراوانی رخ داده است، بیان می‌کند: محور جنوب(بجستان - مشهد و گناباد - مشهد) ۲۲درصد و اطراف مشهد ۱۵ درصد کل تصادفات فوتی و جرحی را به خود اختصاص داد.

ورود بیش از ۲ میلیون خودرو به شهر مشهد 

بررسی آمار تجمعی کل وسایل نقلیه ورودی به شهر مشهد از ابتدای طرح نوروزی (۲۴ اسفند ۱۴۰۱) تا روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نشان می‌دهد خودروهای ورودی به این کلانشهر با ۱۴ درصد افزایش به ۲میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۰۱ خودرو رسیده است. نکته جالب توجه اینکه این عدد برای استان خراسان رضوی با یک درصد افزایش به ۹۴۸ هزار و ۷۰۵خودرو رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار که از طریق فرماندهی پلیس راه خراسان رضوی در اختیار ما قرار گرفت تا روز ۱۲ فروردین تعداد خودروهای خروجی از مشهد و استان ۸ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که تعداد خودروهای سنگین وارد شده به شهر مشهد و خراسان رضوی در این مدت به ترتیب ۶۰ و ۳۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ آمار تجمعی خودروهای سبک ورودی به کلانشهر مشهد با افزایش ۳۱درصدی به یک میلیون و ۹۹۷هزار و ۹۴ مورد رسیده است‌.

بررسی این آمار و مرور اظهارات مسئولان در این گزارش نشان از تأثیر مثبت اقدامات انجام شده در کاهش تلفات و مجروحان حوادث جاده‌ای خراسان رضوی دارد که امید است در آینده هم تداوم داشته باشد و سفری ایمن را برای مسافران رقم بزند.

خبرنگار: معصــومـه مــؤمـنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.