نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان امروز در اسلام‌آباد گشایش پیدا کرد.

نمایشگاه نسخ خطی قرآن در پاکستان/قرآن‌هایی با ۸۰۰ سال قدمت
به گزارش قدس آنلاین، همزمان با دهه دوم ماه مهمانی خدا و ایام ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، نمایشگاه آثار تاریخی قرآن توسط رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد با مشارکت مجتمع تجاری صفا گولد مال و مرکز تحقیقات فارسی ایران-پاکستان در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان، «قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان و «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت و جمعی از هنرمندان خطاطی پاکستانی، فعالان فرهنگی و علاقمندان به آثار قرآنی نیز در این مراسم شرکت‌ کردند.

آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه شامل ده‌ها نسخه خطی اصلی از قرآن است که برخی از آن‌ها همراه با ترجمه فارسی است.

حسینی سفیر ایران طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم از ابتکار رایزنی فرهنگی و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان قدردانی کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه گامی در جهت تکریم قرآن کریم و ترویج و توسعه مفاهیم و فرهنگ این کتاب آسمانی، ایجاد فضای معنوی برای برقراری انس و الفت با قرآن است که باعث آگاهی مردم و علاقه مندان فرهنگ قرآنی با نسخه‌های نفیس، منحصر به فرد و خطی قرآن کریم می‌شود.

وی تاکید کرد: وجود نسخه‌های نفیس قرآنی با قدمت ۸۰۰ سال تاکیدی بر تاریخی بودن میراث نبوی (ص) است و امیدواریم این رویداد یک انگیزه قوی برای پیروان اسلام و قرآن کریم جهت پیروی از تعلیمات قرآنی باشد.

سفیر ایران در پاکستان افزود: قرآن کریم یک محور اساسی برای وحدت و نزدیکی دل‌های امت اسلامی است و وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) محور وحدت، محبت و همدلی می‌باشد لذا باید هواره بر آن تاکید نماییم.

رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان به عنوان مهمان این مراسم معنوی از ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت ایران قدردانی کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه افتخاری برای هر مسلمان است که شاهد هنر اسلامی هستیم و نسخه‌های متبرک قرآنی که حکایت از فرهنگ غنی جهان اسلام دارد.

وی حضور پرشور مردم در نمایشگاه نسخ خطی قرآن را بیانگر دوستی دیرینه مردم ایران و پاکستان و قرابت‌های فرهنگی دو همسایه دانست و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تبیین فرهنگ اسلامی و مشترکات قوی فرهنگی و مردمی ایران و پاکستان است.

خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان نیز سخنان خود، برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم را برای دانشجویان و هنرمندان علاقه مند مفید دانست و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور تأکید کرد.

در این نمایشگاه ۴۵ نسخه خطی قرآنی و همچنین تابلوهای خطاطی و آثار هنری برای نمایش ارائه شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. نمایشگاه قرآنی به مدت ۷ روز برپا است.

در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان (وابسته به رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پاکستان)، بیش از ۵۰۰ نسخه خطی قرآن کریم وجود دارد که به دلیل محدودیت فضا امکان عرضه همه آن‌ها میسر نبود و در این نمایشگاه صرفا ۴۵ نسخه منتخب از این نسخ برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است.

این قرآن‌ها که بیش از ۸۰۰ سال سابقه کتابت دارند با خطاطی‌های زیبای نستعلیق، ثلث و نسخ نوشته شده و برخی از آن‌ها با آب طلا و با سایر رنگ‌ها و نقش و نگارهای گل و بوته مزین و تذهیب کاری شده‌اند و کاغذهای اصیل و نفیس دارند و برخی دیگر از آن‌ها تفسیر و ترجمه فارسی دارند.

منبع: ایران آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.