وزیر ارشاد گفت شرایط در مورد فیلم برادران لیلا و مشکل حقوقی که حضور آن در جشنواره خارجی بدون پروانه نمایش ایجاد کرده فرقی نکرده و بروز مشکل برای این فیلم قابل پیش‌بینی بود.

تصمیم در مورد فیلم برادران لیلا عوض نشده/ خودشان مشکلات را رقم زده‌اند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

آرش خلیل خانه: وزیر ارشاد گفت شرایط در مورد فیلم برادران لیلا و مشکل حقوقی که حضور آن در جشنواره خارجی بدون پروانه نمایش ایجاد کرده فرقی نکرده و بروز مشکل برای این فیلم قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره تمایل عوامل فیلم برادران لیلا به طی مراحل قانونی و ممیزی برای اکران رسمی در سینماهای کشور و موضع وزارت ارشاد در این زمینه گفت: ما تصمیم جدیدی نداریم و من پیش از عید هم به شما گفتم و تصمیم همان موضع قبلی است چون آن اشکال برطرف نشده و فیلم برادران لیلا بدون طی مراحل  قانونی اخذ مجوز در جشنواره کن شرکت کرده است.

وی افزود: ازلحاظ قانونی وقتی خودشان این شرایط را رقم‌زده‌اند این‌گونه محدودیت‌های قانونی هم برایشان ایجاد می‌شود. وقتی کسی مقررات داخلی را نادیده می‌گیرد این موارد پیش می‌آید.

وزیر ارشد تأکید کرد: مسئله قانون دارد و هر فیلمی که می‌خواهد در جشنواره‌های خارج شرکت کند باید اول پروانه نمایش بگیرد. البته دوستان ما در معاونت سینمایی با عوامل فیلم مذاکره می‌کنند و هر مساعدتی که بتوانند را انجام می‌دهند. هدف ما حل مشکل همه فیلم‌هایی است که پروانه نمایش ندارند.

وی درباره گرایش برخی فیلم‌سازها به دور زدن قانون و حتی انتشار غیرقانونی فیلم با تأکید بر اینکه من نمی‌دانم چرا چنین برداشتی ایجادشده زیرا به‌جز فیلم برادران لیلا این اتفاق برای فیلم دیگری نیفتاده، افزود: اگر فیلمی در خارج از کشور با عوامل ایرانی تولیدشده موضوع دیگری است اما در داخل فقط یک مورد بوده درحالی‌که ما سال گذشته بیش از 117 مجوز تولید فیلم دادیم و حدود90 فیلم به اکران رسیدند و نمی‌دانم چرا این‌یک مورد تا این حد حساسیت‌زا شده است.

وی در واکنش به این سؤال که از جشنواره سی و ششم به این‌سو بیش از 35 فیلم پروانه اکران نگرفته‌اند، گفت: این بحث جدایی است. برخی از فیلم‌ها پروانه  نمایش هم دارند اما خودشان مایل به اکران نیستند چون مثلاً تهیه‌کننده و کارگردان باهم اختلافاتی دارند. برخی فیلم‌ها دچار مسائل حقوقی خودشان است و به ما ربطی ندارد. من گفته‌ام آن‌ها که مایل‌اند به معاونت سینمایی مراجعه کنند تا مشکلاتشان را به آن‌ها بگویند و کمک کنند تا حل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری خصوص هماهنگی میان وزارت ارشاد و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) درزمینه نظارت و پیشگیری از برخی اختلاف‌ها به‌ویژه درزمینه تولیدات شبکه نمایش خانگی نیز گفت ما تفاهم‌نامه کاملی را با دوستانمان در سازمان مذکور حاصل کرده‌ایم که معاون حقوق من هم آن را اعلام کرد و مسیر خوبی در این زمینه باز شده است.

وی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی آن‌هم پیشنهاد شده و ما به‌زودی شاهد یک  هماهنگی نظارتی در این حوزه خواهیم بود و تلاش شده مشکلات به حداقل برسد و نهایتاً تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که ساترا حق دخالت در پلت‌فرم‌ها را دارد یا نه؟  گفت قانون این را مشخص می‌کند و تفاهم بین ما و صدا و سیما فراهم‌شده و با اجرایان همه ابهام‌ها برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.