استاندار خراسان رضوی گفت: از پنج هزار پزشک عمومی استان خراسان رضوی تنها هزار و ۵۰۰ پزشک برای فعالیت در اجرای طرح پزشک خانواده لازم است.

استاندار خراسان رضوی: ۱۵۰۰ پزشک برای فعالیت در اجرای طرح پزشک خانواده لازم است

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری عصر چهارشنبه در جلسه تبیین برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه از پنج هزار پزشک عمومی استان خراسان رضوی تنها هزار و ۵۰۰ پزشک برای فعالیت در اجرای طرح پزشک خانواده لازم است، اظهار کرد: ساماندهی پزشکان باید صورت گیرد و مولفه هایی تعریف شود که پزشک عمومی رغبت پیدا کند تا در این طرح فعالیت کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای هرچه سریع‌تر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان مورد تاکید است.

وی افزود: حفظ سلامت مردم امری اساسی و بسیار مهم است که تحقق این امر خواستگاهش مراقبت با کمترین هزینه و ساده‌ترین روش است که متاسفانه امر مراقبت وجود ندارد، چرا که نه خودمان از خودمان مراقبت می کنیم نه در حوزه سلامت، کسی از ما مراقبت می کند که اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در راستای حفظ سلامت مردم امری ضروری است.

نظری این نگاه را که چون همه امکانات و لوازم اجرای یک طرحی فراهم نیست پس نباید به آن ورود کرد را اشتباه دانست و ادامه داد: این یک نگاه کلی و مدیریت عمومی است، لذا نبود امکانات و الزامات نباید مانع از اجرای طرحی به این مهمی شود، چرا که وقتی جایی مساله و گرهی وجود دارد بدون توجه به این که داشته مان چیست باید برای حل آن وارد مساله شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر از سال ۱۳۹۲ طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در استان ارجاع می شد و سالانه ۱۰ درصد از مشکلات آن رفع و منابع و امکانات آن فراهم می شد امروز بخش عظیمی از مشکلات آن رفع شده بود، لذا دیگر در این کار تعلل جایز نیست و طرح عملیاتی و اجرایی این برنامه باید در دستور کار مسولان و متولیان حوزه سلامت قرار گیرد و عملیات اجرایی آن آغاز شود و مسایل و مشکلات موجود این برنامه در حین اجرا پیگیری و حل شود.

وی افزود: در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم در صورت مواجه با بیماری ابتدا به مراقب سلامت مراجعه کرده و در مراحل اولیه تشخیص صورت گیرد و مشاوره های لازم ارائه شود و در صورت نیاز به پزشک عمومی و در صورت مزمن بودن حال بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

نظری ادامه داد: اجرای این نظام سبب کاهش هزینه ها و صرف زمان کمتر می شود، چرا که برخی افراد بدون اطلاع از بیماری خود به پزشکان فوق تخصص مراجعه کرده و هزینه های بسیاری داده اند در حالیکه بیماری مزمنی نداشته و با مراجعه به پزشک عمومی و صرف هزینه کمتری می توانستند درمان خود را تکمیل کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نقش موثری در حفظ سلامت مردم دارد، چرا که سبب تشخیص، اقدام و پیشگیری به موقع از سوی مراقب سلامت می شود، بیان کرد: متاسفانه مردم به مراقب سلامت مراجعه نمی کنند که علت آن این است که در این راستا اطلاع رسانی، اعتمادسازی و فرهنگ سازی صورت نگرفته است.

وی افزود: همچنین یکی از مشکلات موجود عدم رغبت پزشکان عمومی به فعالیت در این طرح ها به دلیل پایین بودن درآمد است که متولیان حوزه سلامت می توانند با تدوین و اجرای طرح های تشویقی پزشکان عمومی را در این حوزه جذب کنند.

نظری بر تدوین هرچه سریعتر طرح عملیاتی و برنامه اجرایی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و مشخص شدن زمان پایان این طرح در کمیته مربوطه تاکید کرد و گفت: الزامات را باید تهیه کرد، حل مساله را نباید به دلیل کمبود الزامات بدون حل گذاشت، الزامات را در حین اجرا مرحله به مرحله باید تهیه و فراهم و در حین مدیریت محقق شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.