برنامه‌های "هفته هنر انقلاب" از ۲۰ تا ۲۷ فروردین ماه جاری در استان کردستان اعلام شد.

برنامه‌های "هفته هنر انقلاب" در کردستان اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین،  اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر امروز در نشست استانی هماهنگی برنامه‌های هفته هنر انقلاب که در سالن جلسات استانداری کردستان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: شهید آوینی جزو روشنفکران انقلابی و از چهره‌های بسیار مخلص، اثرگذار و پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی بودند که خیلی عمیق به معارف انقلاب دست پیدا کردند.

وی افزود: این شهید والامقام در موضوع فرهنگ و خصوصا دفاع مقدس و ارزش‌های آن با اخلاصی که به تصویر درآوردند، سبب شد که جزو محبوب‌ترین چهره‌ها و شهداء انقلاب اسلامی باشند. از یاد نبریم که ای شهید با صراحت لهجه و شجاعت مثال زندنی از روز اول هم خطوط انحراف را تشخیص می‌دادند و هم در مقابل آن‌ها می ایستاد. 

استاندار کردستان ادامه داد: شهید آوینی از چهره‌های خاصی بودند که در دوران خاصی از مدیریت وزارت ارشاد به شدت تضعیف می‌شد و یک بار هم که این شهید بواسطه چاپ یک عکس از یک جوان بوسنیایی در زمان جنگ بوسنی هرزگویین که پیشانی بند الله اکبر زده بود توسط وزیر وقت ارشاد توبیخ شد و این شهید با شجاعت و با این استدلال که این کار جوان بوسنیایی نشان از عمق نفوذ فرهنگی ما در جهان غرب است و باید آن را رواج دهیم، اقدام می‌کرد.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۳۷۲ و پس از شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری این روز به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

وی ادامه داد: شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم‌نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشته است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به فرازی از سخنان این شهید در باب هنر و هنرمند اشاره کرد و افزود: در نظر آوینی «هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی، و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است. هر یک از این دو ـ شیدایی حق و قدرت بیان ـ اگر نقص داشته باشد، اثر هنری خلق نمی‌گردد.

وی به تشریح برنامه ‌های این هفته از ۲۰ تا ۲۷ فروردین در استان اشاره کرد و بیان داشت: تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا آغازگر برنامه‌های این هفته بود که پنجشنبه ۱۷ فروردین با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان وخانواده شهدا در بهشت محمدی سنندج انجام شد.

مرادی ادامه داد: اکران و نقد فیلم‌های کوتاه در جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در سینما بهمن سنندج، رونمایی از فیلم کوتاه صلاح فرجی، اکران و تقدیر از عوامل مستند "یاشا اوغلو محمد" در بیجار، تهیه و تولید تیزرهای مناسبتی جهت انتشار در فضای مجازی، اکران ویژه فیلم سینمایی غریب در سینما های سطح استان و عرضه بلیت نیم بهاء از برنامه‌هایی است که در بخش هنرهای تصویری و امور سینمایی برگزار می‌شود.

مرادی گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی وتولیدی حوزه هنری استان در محل سینما بهمن سنندج، عیادت از هنرمندان پیشکسوت استان ، دیدار دبا خانواده شهدای هنرمند، تجلیل از برگزیدگان مسابقه غدیر در بیجار، تولید و نشر پوستر ویژه هفته هنر انقلاب اسلامی از دیگر برنامه هایی است که در حوزه روابط عمومی پیش بینی شده است. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: برگزاری محفل شب خاطره، رونمایی از کتاب شهید بایندر در نماز جمعه بیجار، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی جنگ در سینما بهمن سنندج و شب شعر انقلاب در بابا رشانی بیجار از دیگر برنامه‌هایی است که در حوزه آفرینش‌های ادبی و فرهنگ ومطالعات پایداری در این ایام برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌های حوزه هنری در محلات حاشیه اشاره کرد و گفت: حاصل چندین ماه آموزش و فعالیت هنرمندان حوزه هنری در محلات حاشیه در بخش ۵ اثر نمایشی در روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه جاری در سینما بهمن سنندج است. رونمایی یکی از آثار تولیدی با عنوان "مهتاب" در قالب کتاب و سی دی توسط واحد موسیقی برای ۲۷ فروردین ماه پیش‌بینی شده است.

مرادی به وجود سه گالری هنری در سقز، بیجار و سنندج اشاره کرد و گفت: سه نمایشگاه هنری در زمینه کاریکاتور ومعرق در این سه شهر در این ایام پبش‌بینی شده که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.