ناصر کنعانی با بین اینکه رفتار دولت آذربایجان شتاب‌زده، احساسی و غیر سازنده بوده، گفت: با ابتکار عمل دیپلماتیک ایران و توافقی که میان وزرای خارجه دو طرف صورت گرفت، مقرر شد با هماهنگی با طرف آذربایجانی روابط را به روند صحیح خود بازگردانیم.

توافق امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف برای بارگرداندن روابط به ریل صحیح

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بین اینکه رفتارهای صورت گرفته از سوی دولت آذربایجان شتاب‌زده، احساسی و غیر سازنده بوده، گفت: با ابتکار عمل دیپلماتیک ایران و توافقی که میان وزرای خارجه دو طرف صورت گرفت، مقرر شد با هماهنگی با طرف آذربایجانی بتوانیم فضای موجود را میان دو کشور تدبیر و مدیریت کنیم و روابط را به روند صحیح خود برگردانیم و مانع از ایجاد فرصت برای بدخواهان برای روابط دوجانبه شویم.

ناصر کنعانی که به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره تلاش جبهه آمریکایی-صهیونیستی برای ایجاد یک کانون جدید تنش برای ایران از طریق تحریک دولت آذربایجان  و راهبرد کشورمان برای برخورد با این موضوع پاسخ می‌داد، افزود: کشورهای همسایه باید روی منافع مشترک تمرکز کننده و اجازه سوءاستفاده را به کسانی که مایل هستند با ایجاد اختلاف و تنش میان کشورهای منطقه و همسایه منافع نامشروع خود را محقق کنند، ندهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: درباره مسائلی که میان دو کشور وجود دارد، همواره بر ضرورت توسل به چهارچوب‌های سیاسی و گفتگو و پرهیز از طرح مسائل اختلافی در پشت تریبون‌ها و از فضای رسانه‌ها تأکید کرده‌ایم و همچنان نیز تأکیدداریم که روابط میان دو کشور همسایه، برادر و مسلمان دشمنانی دارد که مایل نیستند این روابط مبتنی بر حسن همسایگی و احترام متقابل شکل بگیرد و به‌پیش برود.

وی افزود: باوجود همه مسائل تنش آلودی که متأسفانه در روابط شکل گرفت، تلاش کرده‌ایم که با توسل به روش‌های دیپلماتیک به ایجاد آرامش در روابط کمک کنیم و زمینه رفع سوءتفاهم‌ها را در قالب گفتگوهای دوجانبه فراهم کنیم و از ماحصل این گفتگوها ارزیابی مثبتی داریم.

آمادگی تهران برای کمک به روند مذاکرات صلح یمن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات عربستان و یمن و احتمال مشارکت تهران در این مذاکرات هم با اشاره به موضع ثابت و اعلام‌شده کشورمان در خصوص این بحران، خاطرنشان کرد: ما شاهد تحولات و تحرکات جدیدی هستیم و کماکان معتقدیم تنها راه‌حل برای بحران یمن راهکار سیاسی است نه نظامی و اعلام می‌کنیم این مردم و ملت یمن هستند که حق‌دارند برای آینده کشور خود و نوع حکومتشان تصمیم بگیرند و کشور دیگری حق ندارد چیزی به آن‌ها تحمیل کند.

وی با یادآوری اینکه ایران کشوری فعال و مؤثر در تحولات منطقه بوده و هست و با یادآوری همکاری تهران در تسهیل فعالیت نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن و حمایت از آتش‌بس و روند مذاکرات یمنی در گذشته گفت: اکنون نیز اگر یمنی‌ها یا سازمان ملل از ما بخواهد آماده‌ایم به روند گفتگوها و تحقق آتش‌بس پایدار که به راهکار سیاسی پایدار بینجامد کمک کنیم.

بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض پس از مقدمات اجرایی

ناصر کنعانی درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و تبادل هیئت میان دو کشور هم با یادآوری اینکه بازگشایی سفارتخانه‌هایی که سال‌ها ارائه خدمات در آن‌ها متوقف بوده نیازمند انجام امور اداری و اجرایی مقدماتی است و بدین منظور هیئتی از عربستان به تهران و مشهد سفر کردند و هیئت فنی کشورمان نیز در روزهای آتی برای بررسی وضعیت اماکن دیپلماتیک ایران به عربستان خواهند رفت، اظهار داشت: پس از اتمام این امور و فراهم شدن زمینه بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو طرف و دفتر نمایندگی ما در سازمان همکاری‌های اسلامی در جده امکان معرفی و اعزام سفرا نیز فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: توافق بین تهران و ریاض بازخوردهای بسیار مثبتی را در سطح منطقه و بین‌الملل به دنبال داشته است و حتماً تأثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش ثبات و امنیت و همچنین تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه‌تنها میان دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت.

روابط رو به جلو تهران با امارات و بحرین

وی در همین رابطه به تبادل هیئت‌هایی میان تهران و منامه اشاره کرد و گفت: درباره بحرین ما به‌طور عام شاهد شکل‌گیری یک فضای مثبت توأم با خوش‌بینی نسبت به افق‌های جدید روابط دو کشور هستیم اما مایل هستم به استقبال در حوزه اعلامی و خبری به استقبال تحولات آتی نرویم و اجازه بدهیم کارها و تحولات در مسیر و مجرای سیاسی خود پیش برود.

کنعانی گفت: هیئت اعزامی برای بررسی آخرین وضعیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در بحرین به این کشور سفرکرده بود و شاهد همکاری بسیار خوب توأم با حسن نیت طرف بحرینی با هیئت جمهوری اسلامی ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هیئت اعزامی دوم هم هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران بود که برای شرکت در نشستی به منامه سفرکرده بود که در چارچوب این حضور، فرصت‌هایی برای گفتگوهای دوجانبه پارلمانی میان هیئت‌های پارلمانی ایران و بحرین فراهم و گفتگوهایی مثبت و همراه با حسن نیت صورت گرفت.

وی روابط ایران و امارات را هم در همین راستان روبه‌جلو توصیف کرد و گفت: با بازگشت سفیر این کشور به تهران شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و هیئت‌های مختلفی در سطوح مختلف میان دو کشور تبادل شد و گفتگوهای خوبی صورت گرفته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم در نشست وزرای خارجی دو کشور در پکن مطرح شد و در حال حاضر امیدوار هستیم با فعال شدن گام‌به‌گام روابط رسمی دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها بتوانیم زمینه تشکیل کمیسیون مشترک تهران و ریاض را فراهم کنیم زیرا پیش‌ازاین ۸ دور برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک میان دو کشور را داشتیم.

کنعانی یادآور شد: بنابراین زمینه قبلی میان دو کشور وجود دارد و با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور زمینه فراهم است که ابعاد همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور رونق جدیدی پیدا کند. علاوه بر آن در بحث سرمایه‌گذاری طرفین در مذاکره و در بیانیه مشترک بر تمایل برای فعالیت‌ها درزمینهٔ سرمایه‌گذاری اقتصادی تأکید شد.

از پرونده هسته‌ای غافل نیستیم

کنعانی در خصوص تأثیر احیای روابط ایران و عربستان بر پرونده هسته‌ای و موضوع تبادل زندانیان با آمریکا هم گفت: توجه به همسایگان سبب نشده تا دولت سیزدهم از دیگر حوزه‌ها غافل شود هرچند اروپایی‌ها در این دوره فرصت سوزی کردند و سیاست غلطی را در پیش گرفتند، اما امکان جبران و بازگشت برای آن‌ها فراهم است و البته همه دنیا هم اروپا نیست و ما روابط گسترده‌ای هم با برخی کشورهای اروپایی و هم با دیگر کشورهای جهان داریم.

تبادل زندانیان هنوز هم ممکن است

وی افزود: ما هنوز هم تأکیدداریم که زمینه برای جمع‌بندی مذاکرات و اجرایان و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی فراهم است و موضوع مبادله زندانیان هم با نگاه انسان دوستانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی در خصوص حادثه کشته شدن 4 سرباز پاکستان به دست اشرار در مرز ایران هم با اشاره به اینکه احتمال دارد برخی بدخواهان به دنبال برهم زدن روابط و ایجاد تنش میان ما و همسایگان باشد و به تماس‌ها بین مقامات مرزی دو کشور اشاره کرد و گفت اعلام کردیم که آماده‌ایم هر مدرک و سندی درم ورد استفاده از خاک ایران برای اقدامات تروریستی و ارتباط آن‌ها وجود دارد را بررسی کنیم.

استقبال تهران از ایده وزیر گردشگری مصر

وی درباره اظهارنظر اخیر وزیر گردشگری مصر برای تسهیل صدور روادید برای سفر گردشگری اتباع برخی کشورها ازجمله ایران، اظهار داشت: به‌طور عام ما از هرگونه تحول مثبت و روبه‌جلو در تقویت ارتباطات مردمی میان دو ملت ایران و مصر به‌عنوان دو کشور مسلمان و مهم در منطقه استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.