در راستای اجرای نهضت ملی احیا در دولت سیزدهم بیش از ۵۴۰ تعاونی غیرفعال و دارای قابلیت احیا شناسایی و به چرخه فعالیت بازگشتند.

شناسایی و بازگشت تعاونی‌های غیرفعال به چرخه تولید

به گزارش ایسنا، طرح نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل سیاستی بود که دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت در پیش گرفت.این طرح با هدف افزایش توان و ظرفیت تولید، رفع مشکلات واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در بخش تعاون نیز به اجرا درآمده است.

در راستای اجرای نهضت احیا، فعال سازی واحدهای تعاونی‌ که به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی، فقدان تمکن مالی یا مشکلات حقوقی دچار رکود و تعطیلی شده‌اند مورد توجه قرار گرفته است.

به موجب طرح ملی نهضت احیا آن دسته واحدهای تولیدی تعاونی که شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه را دارا باشند به بانک معرفی می‌شوند تا با تزریق سرمایه زمینه فعال‌سازی و بازگشت آنها به چرخه تولید فراهم شود.

در همین راستا مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، از شناسایی بیش از ۵۴۰ واحد تعاونی غیر فعال در راستای نهضت احیا خبر داده و می‌گوید:حدود ۱۵۰۰ تعاونی در فرایند نهضت احیا قرار گرفته‌اند و بر اساس گزارش‌هایی که از ۳۰ استان کشور دریافت شده بیش از ۵۴۰ تعاونی غیرفعال و دارای قابلیت احیا شناسایی و وارد چرخه فعالیت شده‌اند.

به گفته وی، طی تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت تعاون و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به امضا رسید، مقرر شد فعال‌سازی تعاونی‌های نیمه فعال و راکد نیز در راستای نهضت احیا دنبال شود.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بخش تعاون، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای حمایت از تولید داخلی و رشد اقتصادی است و بر این اساس تعاونی‌ها به عنوان بنگاه‌های کوچک و زودبازده نقش موثری در تحقق این امر دارند.

به زعم آنها احیای تعاونی‌های راکد در ایجاد اشتغال پایدار، کسب درآمد و توانمندسازی بنگاه‌های تعاونی موثر است و موجب ارتقای جایگاه بخش تعاون در عرصه‌های اقتصاد می‌شود. در حال حاضر بخشی از تعاونی‌های غیر فعال مربوط به حوزه مسکن هستند که ماموریتشان به پایان رسیده و بخشی دیگر به دلیل مسایل و مشکلات مالی یا حقوقی غیرفعال شده‌اند.

طرح نهضت احیا با هدف حمایت از واحدهای تولیدی تعطیل شده یا بنگاه‌هایی که با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند توسط دولت سیزدهم به اجرا درآمده تا این واحدها با توانی جدید به فعالیت اقتصادی ادامه دهند.

سال گذشته بیش از ۴۲۰۰ واحد تعطیل و نیمه فعال در راستای اجرای نهضت احیا به چرخه تولید و فعالیت بازگشتند که از این طریق برای حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی و حدود ۸۰ هزار میلیاردتومان سرمایه احیا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.