حسین امیرعبداللهیان فردا چهارشنبه به منظور شرکت در نشست‌ دوره‌ای وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان عازم سمرقند می‌شود.

امیرعبداللهیان به ازبکستان می‌رود

به گزارش قدس آنلاین،  چهارمین نشست دوره‌ای وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز پنجشنبه به میزبانی شهر تاریخی سمرقند ازبکستان با حضور وزرای جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار می‌شود تا آخرین تحولات و مسائل مرتبط با افغانستان و تأثیر آن بر منطقه موردبحث و بررسی قرار گیرد.

سومین نشست از این دور گفتگوها سال گذشته به میزبانی چین برگزار شد و میزبانی دور دوم را نیز جمهوری اسلامی ایران در تهران بر عهده داشت.

در این دور از گفتگوها و رایزنی‌ها نیز به سیاق سه دور گذشته نماینده‌ای از افغانستان و دولت موقت و سرپرستی طالبان حضور ندارند و به این رویداد سیاسی دعوت نشده‌اند که هرچند این موضوع با اعتراض و ابراز نارضایتی طالبان موجه شده و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز به آن واکنش نشان داده،  پس از خروج ناگهانی و عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان و واسپاری این کشور  به نیروهای طالبان، نه‌تنها اما ازآنجاکه حکومت این گروه به دلیل فراگیر نبودن و عدم رعایت اصول  اولیه و حقوق همه قومیت‌ها و جریان‌های سیاسی تاکنون موردپذیرش سیاسی و رسمی کشورهای دیگر قرار نگرفته امری کاملاً عادی و منطقی است.

پس از خروج عجولانه و سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان و واسپاری این کشور به نیروهای طالبان، نه‌تنها اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم جنگ‌زده و فقیر افغانستان به دلیل تحریم‌ها و قطع روابط سیاسی و تجاری بیشتر کشورها با آن رو به وخامت گذاشته که روندهای سیاسی برای تشکیل یک دولت فراگیر، حقوق و زمینه فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی غیر طالبان، موضوع حقوق زنان و دختران و مسائلی چون امکان تحصیل و حق کار و اشتغال و حضور فعال آن‌ها در جامعه و در برخی موارد حتی اوضاع امنیتی و فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه در مناطق مرزی افغانستان نیز سیر نزولی داشته و با واکنش جامعه جهانی مواجه شده است.

موضوع مواد مخدر و قاچاق و مسئله چالش‌برانگیز مهاجران نیز از مسائل مبتلابه افغانستان و همسایگان این کشور در چند دهه گذشته بوده که تشدید آن نگرانی‌های امنیتی و سیاسی زیادی را به بار آورده است.

با این حال در یک سال و نیم گذشته جمهوری اسلامی ایران با نگاه انسان دوستانه و قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی، زبانی و قومی با ملت افغانستان تلاش کرده تا با حفظ برخی ارتباطات و رایزنی‌ها به معیشت مردم افغانستان و حل مشکلات آن‌ها تا حد ممکن کمک کند.

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان نیز ازجمله میسرها و ابزارهای دیپلماتیکی بوده که ضمن فراهم آوردن امکان همکاری و هم‌افزایی کشورهای پیرامون برای حل مسائل و چالش‌های امنیتی و سیاسی متأثر از اوضاع افغانستان امکان هم‌افزایی فکری کشورهای درگیر با موضوع افغانستان را نیز فراهم می‌آورد.

گفتنی است شهر سمرقند روز جمعه نیز میزبان دو نشست کشورهای مشترک‌المنافع و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه نیز خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.