وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران همچنان پیگیر موضوع تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است و امیدوار هستیم طالبان به تعهداتی که وعده داده عمل کنند.  

طالبان به تعهدات خود عمل کند/ پیگیر تحولات افغانستان هستیم

به گزارش قدس آنلاین، در نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان که روز چهارشنبه به صورت مجازی برگزار شد،  حسین امیرعبداللهیان در خصوص آخرین تحولات افغانستان سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدا با تشکر از فرصت موجود جهت رایزنی با وزرای خارجه سایر کشورها درباره افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران با جدیت و دقت روند تحولات در افغانستان را پیگیری می‌کند.

وی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه نشست همسایگان با پیامی قوی و یک صدا بر استقرار دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام در افغانستان، مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه موجب ایجاد امید در بین مردم افغانستان شود، افزود: امیدوارم در توافق با وزرای محترم حاضر بتوانیم گذرگاه‌های مرزی همسایگان را به منظور تجارت و ارسال کمک‌های انسان دوستانه باز بگذاریم.

وزیر امور خارجه کشورمان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی تهران جهت برگزاری دور بعدی نشست شش کشور همسایه افغانستان به صورت حضوری را نیز مطرح کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر موضوع تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است و امیدوار هستیم طالبان به تعهداتی که وعده داده‌اند عمل کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: تجربه نشان داده است که تشکیل دولت غیرفراگیر کمکی به وضعیت ثبات، آرامش و ارتقای وضعیت افغانستان در طول تاریخ نکرده است، لذا انتظار ما از وزرای خارجه این است که با صدایی واحد اهمیت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام را اعلام کنند.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که اولویت اصلی ما صلح، ثبات و آرامش در سایه تشکیل دولت فراگیر خواهد بود، تاکید کرد: آمریکا مسبب اصلی نابسامانی در افغانستان طی دو دهه گذشته است و آنها باید اولاً به مردم افغانستان و ثانیاً به منطقه و افکار عمومی جهان پاسخگو باشند که چرا در زمان حضورشان و اشغال افغانستان، قاچاق مواد مخدر و صادرات آن چندین برابر افزایش یافت؟ چرا تروریسم در افغانستان رشد یافت؟ چرا آمریکایی‌ها نه در ایجاد ساختارهای جدید و نه در دولت سازی هیچ موفقیتی نداشتند؟ چرا آمریکایی‌ها که ادعا می‌کنند ۲.۶ تریلیون دلار هزینه کرده‌اند اما نتیجه آن چیزی جز فقر، نابسامانی و ناامنی در افغانستان نبوده و البته پیامدهای ناگوار این سیاست غلط آمریکا بر روی کشورهای همسایه بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که در افغانستان گفتگو باید به جای جنگ بنشیند و استفاده از ابزارهای نظامی به جای گفتگو، نگرانی مردم افغانستان را در پی دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان حدود ۴ میلیون برادر و خواهر خود از افغانستان و تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، اعطای واکسن به این ۴ میلیون را در اولویت کاری قرار داده است و از هیچ حمایتی از مردم افغانستان دریغ نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه خروجی جلسه نشست وزرای خارجه باید یک پیام قوی برای مردم رنج کشیده افغانستان باشد، تاکید کرد: این پیام باید به رسیدن به یک افغانستان باثبات و امن و افغانستانی که در مسیر توسعه و تشکیل دولت فراگیر قرار بگیرد کمک کند، که نتیجه آن علاوه بر امنیت افغانستان، امنیت برای همسایگان و کمک به صلح، ثبات و امنیت جهانی خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود برای پیش برد مذاکرات بین الافغانی تأکید کرد و با اشاره به تحولات سریع و شتابان در افغانستان، گفت: لازم است رایزنی‌های مستمر بین همسایگان وجود داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران به طور جدی نگران رشد ناامنی و تروریسم در افغانستان است و حتماً باید در گفتگوها به دنبال یک مکانیسم جهت کاهش و حذف این نگرانی جدی که امنیت یکایک کشورها را تحت تأثیر قرار داده باشیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.