رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۳۰ شهرستان استان، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، میزبان برگزاری نمایشگاه‌ قرآن و عترت بوده‌اند.

۳۰ شهرستان خراسان رضوی میزبان نمایشگاه قرآن و عترت هستند

به گزارش قدس خراسان، حمید صمدی اظهار کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در نشستی که قبل از سال جدید برگزار شد، بر برگزاری همه جانبه نمایشگاه های قرآن و عترت و تمرکز بر شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تاکید داشتند.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در این راستا علاوه بر برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در هفته ابتدایی ماه رمضان، با حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نمایشگاه های قرآن و عترتبا بهره گیری از ظرفیتهای محلی و مردمی در ۳۰ شهرستان برپا شد.

وی اظهار کرد: با توجه به تجربه سالهای گذشته در برگزاری نمایشگاه های قرآن و عترت در مناطق شهری مشهد، در نامه ای به مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی، وی به عنوان دبیر نمایشگاه های قرآن و عترت مناطق تعیین شد.

صمدی ادامه داد: در این راستا مقرر شد بسترسازی و اقدامات اولیه برای برپایی نمایشگاه قرآن و عترت توسط شهرداری مشهد و فعالیتهای محتوایی توسط اتحادیه موسسات قرآنی انجام گیرد.

برپایی نمایشگاه قرآن در ۱۱ منطقه شهری مشهد

همچنین مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تاکنون نمایشگاه قرآن و عترت در ۱۱ منطقه شهری مشهد در قالب برپایی غرفه های حفظ و قرائت قرآن، ترویج عفاف و حجاب، مشاوره اسلامی، کار با کودک و نوجوان و محصولات قرآنی در بوستانهای این شهر برپا شده است.

حجت الاسلام سیدرضا حسینی افزود: در منطقه یک شهری نیز، که فضای نمایشگاهی در اختیار نبود، پایگاهی برای ارایه برنامه های قرآنی ایجاد شد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی خراسان رضوی بیان کرد: آخرین نمایشگاه قرآن و عترت منطقه ای در مشهد شب گذشته در بوستان بهشت، واقع در بلوار نبوت، برگزار شد که برگزاری این نمایشگاه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در مناطق مختلف شهری آن است که قرآن را به میان مردم بیاید تا این نمایشگاه فقط به صورت متمرکز و یک‌طرفه نباشد و خود مردم نیز در برپایی آن مشارکت کنند، در این صورت اثرگذاری قرآن بر جامعه بیشتر می شود.

حسینی گفت: استقبال مردم از نمایشگاه های قرآن و عترت در مشهد بسیار مناسب بوده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمانهای مختلف فعال در امور قرآنی، این نمایشگاه ها را هر سال به صورت غیرمتمرکز برگزار کنیم.

وجود ۲۵۰ موسسه قرآنی در خراسان رضوی

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی خراسان رضوی افزود: ۲۵۰ موسسه فرهنگی - قرآنی با محوریت قرآن و عترت در استان فعالیت دارند که ۱۰۰ موسسه در مشهد مستقر هستند، در هر موسسه بین ۱۰۰ تا سه هزار نفر فعالیت می کنند و البته از ۱۰۰ موسسه مشهد، ۵۰ موسسه غیرفعال هستند.

وی دلیل غیرفعال شدن برخی از موسسات را بهره نبردن آنها از فضای مجازی و یا خسارات ناشی از شیوع کرونا دانست که با کمک مالی خیران یا برخی دستگاه های اجرایی می توانند به چرخه فعالیت بازگردند.

حسینی مهمترین فعالیت موسسات فرهنگی و قرآنی را در حوزه آموزشهای قرآن از جمله روخوانی، روانخوانی، مهدقرآن، کلاسهای تجوید، حفظ و مفاهیم، تفسیر و تدبر برشمرد و گفت: فعالیت این موسسات می تواند خلاء ناشی از ضعف آموزشهای قرآنی در مدارس را جبران کند زیرا برخی از افراد با اینکه طلبه حوزه علمیه یا دانشجوی دانشگاه می شوند اما قادر نیستند قرآن را به خوبی روخوانی کنند، لذا موسسات قرآنی با بهره گیری از مربیان، آموزشهای اولیه قرآنی را به دانش آموزان قبل از ورود به حوزه یا دانشگاه آموزش می دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.