مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: امسال در مجموع با سه هزار و ۴۶ نفر و تا چهار سال آینده نیز ۶ هزار نفر کمبود نیرو انسانی داریم.

کمبود ۶ هزار نیرو در آموزش‌وپرورش کردستان

به گزارش قدس آنلاین، هاشم ناظمی‌جلال ظهر امروز در نشست تبیین بازرسی‌های برنامه‌ای بازرسی کل کردستان به وضعیت حوزه آموزش و پرورش در استان پرداخت و اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۲۰ هزار نفر دانش‌آموز با ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل شاغل فرهنگی در آموزش و پرورش و ۳۱ هزار و ۱۷۶ مدرسه کردستان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ هزار و ۱۷۶ مدرسه در ۱۶ منطقه آموزشی، ۱۰ شهرستان و دو نواحی در سنندج زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت دارند، گفت: کمبود نیروی انسانی و سخت‌افزاری از چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش کردستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اذعان به اینکه امسال از روی ناچاری و از طریق اضافه تدریس معلم تأمین کرده‌ایم، افزود: در مجموع با سه هزار و ۴۶ نفر یعنی ۵۵ هزار و ۵۶ ساعت و تا چهار سال آینده نیز ۶ هزار نفر کمبود نیرو انسانی داریم.

وی کمبود فضا را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد و بیان داشت: در مجموع ۲۵۰۰ فضای آموزشی در سطح استان وجود داشته که در بخش تجهیزات با مشکل اساسی مواجه‌ایم، به طوری‌که در کارگاه‌های فنی از وسایل قدیمی استفاده می‌کنند.

ناظمی‌جلال عزم عمومی و همکاری دولت برای رفع مشکلات آموزش و پرورش را ضروری دانست و تصریح کرد:  نیاز است که اولیا دانش آموزان در طول سال با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

وی درباره نحوه جذب نیرو در آموزش و پرورش اظهار کرد: در سالیان گذشته به صورت خرید خدمات که اکنون برای پرداخت حقوق و مزایای ۱۰۷ نفر در سقز، بانه و زیویه با مشکل مواجه هستیم، اقدام می‌کردند؛ سال ۹۹، ۲۲۰۰ نفر نیرو تحت عنوان پیش دبستانی، سرباز معلم، مربیان قرآن، استخدام ماده ۲۸ و تفرقه جذب آموزش و پرورش کردستان شده که کیفی نیستند و افرادی بین آنان وجود داشته که ۵۵ سال سن دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با تأکید بر اینکه تمام تلاشمان این است که در سالیان آینده تامین نیروی انسانی تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود، عنوان کرد: نسبت معلم به دانش‌آموز در استان؛ ۱۵ نفر دانش‌آموز یک نفر معلم است، یعنی به جد با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی درباره کیفیت آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی کردستان ابراز داشت: مدارس غیردولتی کمک کار مدارس دولتی هستند و حدود ۶ درصد در استان جذب مدارس غیردولتی شده‌اند.

ناظمی‌جلال با انتقاد از وجود تنوع مدرسه در کردستان اذعان کرد: ۲۳ نوع مدرسه در استان وجود داشته که برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه، تدبیر خاص دیده نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.