حجت‌الله سلطانی گفت: صحبت‌هایی در مورد سفر رئیس جمهور انجام شده است اما اینکه این سفر به‌طور دقیق در چه تاریخ و چه مقطع زمانی صورت بگیرد از سوی مقامات ذیصلاح و در زمان مناسب بررسی می شود.

سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین در دستور کار است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در مورد ارزیابی خود از سطح روابط و همکاری ایران و ونزوئلا به‌خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری گفت: روابط ما در همه حوزه‌ها به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و تکنیکی بسیار خوب و رو به جلو است. در حال حاضر روابط سیاسی ما با ونزوئلا در عالی‌ترین سطح وجود دارد و اشتراکات سیاسی بالایی با دولت و ملت این کشور داریم.
سفیر ایران در ونزوئلا با اشاره سطح روابط تهران و کاراکاس در حوزه اقتصادی و علمی و فرهنگی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی پروژه‌های متعددی شکل گرفته و کارهای خوبی انجام شده است و شرکت‌های ایرانی متعددی در ونزوئلا مشغول به کار شده‌اند.

وی اظهار کرد: ما یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های علم و فناوری را در ونزوئلا داشته‌ایم که ۸۵ شرکت دانش‌بنیان با ۱۴۵ مدیر و پژوهشگر در ونزوئلا شرکت کردند. در حوزه فرهنگی هم تبادل دانشجو و دانش‌آموز میان دو کشور را داریم لذا در همه عرصه‌ها روابط ایران و ونزوئلا به خوبی در حال حرکت است.

دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین دارد


سفیر ایران در ونزوئلا در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی نگاه دولت سیزدهم به ارتقای روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین و سفر اخیر وزیر خارجه به ونزوئلا و تاثیر در ارتقای روابط گفت: دولت سیزدهم متاثر از نگاه انقلابی و متنوع‌سازی روابط که در عرصه بین‌الملل دارد و توجه خوبی نسبت به آمریکای لاتین داشته است.

سلطانی افزود: ظرف دو سال گذشته ارتباطات ما با ونزوئلا به نسبت قبل افزایش محسوسی داشته است و سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین سفر بسیار موفقی بود و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت که توافقات خوبی هم با این کشور شکل گرفت.

تبادل هیات‌های سیاسی و اقتصادی میان تهران و کاراکاس

وی ادامه داد: بر اساس این سفر و متاثر از مذاکراتی که در این سفر انجام شد، ما هیات‌هایی متعددی را داشتیم که بعد از سفر وزیر امورخارجه، به ونزوئلا اعزام شدند و دو سه هیات از این هیات‌ها کماکان در ونزوئلا هستند و مذاکراتشان را انجام می‌دهند.

سفیر ایران در ونزوئلا تصریح کرد: به دلیل عمق روابط و تنوع موضوعاتی که داریم ایجا می‌کند که به صورت مکرر و مستمر تبادل هیات‌های سیاسی و عالی‌رتبه اقتصادی را داشته باشیم که خوشبختانه در حال انجام است و امیدواریم در سال آتی که تا چند روز دیگر به آن ورود می‌کنیم بتوانیم همین مسیر را با قوت و قدرت ادامه دهیم.


سلطانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر افزایش همکاری‌های دولت در حوزه نفتی و انرژی و در حال اجرا بودن سواپ میعانات گازی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری سفر آقای اوجی وزیر نفت به ونزوئلا را داشتیم که مذاکرات خیلی خوبی صورت گرفت. ونزوئلا و ایران به عنوان دو کشور مهم نفتی هستند، ونزوئلا به عنوان اولین دارنده ذخایر نفت و هفتمین دارنده ذخایر گاز دنیا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر نفت و گاز دنیا هستند لذا در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از پتانسیل و ظرفیت بالایی برای همکاری برخوردار بوده و هستند.

سفیر ایران در ونزوئلا خاطرنشان کرد: در سفر وزیر نفت درباره بخش زیادی از این مسائل از جمله مراودات نفتی صحبت شد. ایران و ونزوئلا مانند دو کشوری که همواره ارتباطات پویا و روبه‌جلو وجود دارند حرکت می‌کنند و اخبار مبادلات انجام شده در درخصوص این حوزه از طریق رسانه‌های گروهی پخش شد. لذا ایران و ونزوئلا توانمندی و نیازمندی‌هایشان در بسیاری از حوزه‌ها مکمل یکدیگر است و براساس فضای دوستانه، برادرانه و در چارچوب برد- برد برای دو طرف این همکاری‌ها دنبال می‌شود.

سفر آیت‌الله رییسی به آمریکای لاتین در دستور کار است


وی درباره سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین و برنامه‌ریزی برای این سفر گفت: آیت‌الله رئیسی متاثر از سیاست متنوع‌سازی در روابط خارجی نگاه ویژه ای به آمریکای لاتین دارد که هم به عنوان بلوک اقتصادی و سیاسی در دنیا بسیار مهم است. صحبت‌هایی در مورد سفر رئیس جمهور انجام شده است اما اینکه این سفر به‌طور دقیق در چه تاریخ و چه مقطع زمانی صورت بگیرد از سوی مقامات ذیصلاح و در زمان مناسب بررسی و تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.
سفیر ایران در ونزوئلا درباره اینکه آیا سفر رئیس جمهور به مجموعه‌ای از کشورهای آمریکای لاتین انجام می‌شود یا فقط به ونزوئلا گفت: هر زمانی سفری بخواهد انجام شود قاعدتا یک یا چند کشور در دستور کار قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر سفر مادورو به ایران در سال جاری را در مدنظر قرار دهیم وی به ۶ کشور منطقه در خاورمیانه سفر کرد.

سلطانی اظهار کرد: روسای جمهور در سفر به آمریکای لاتین به‌طور معمول و با توجه به بُعد مسافت معمولا به دو یا سه کشور سفر می‌کردند. اینکه زمانی که قرار است سفر آیت‌الله رئیسی انجام شود سفر وی به یک یا چند کشورها خواهد بود دفتر ریاست جمهور و مقامات بالاتر در وزارت خارجه در زمان مناسب و با توجه به شرایط بررسی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.


وی با اشاره به گزارش تایید نشده بلومبرگ مبنی بر در اختیار قرار دادن ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی ونزوئلا در قبال کمک‌ ایران به احیای پالایشگاه‌های بنزین این کشور گفت: همانطور که خودتان هم اشاره کرد، خود بلومبرگ هم عنوان کرده است که این گزارش تایید نشده است متاسفانه از این اخبار دروغ که بیشتر براساس یکسری حدسیات و گمان‌ها سناریوسازی و داستان‌سرایی می‌کنند در روابط ایران و ونزوئلا کم نداشته‌ایم.

سفیر ایران در ونزوئلا یادآور شد: زمانی ما در همین ونزوئلا کارخانه دوچرخه‌سازی راه‌اندازی کردیم و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ایران در این کارخانه غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و می‌خواهد فعالیت‌های هسته‌ای انجام دهد.

سلطانی افزود: چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در آن مقطع در واکنش به این موضوع گفت که اگر ایرانی‌ها در این کارخانه غنی‌سازی انجام می‌دهند پس دوچرخه‌ای که از این کارخانه بیرون می‌آید دوچرخه اتمی است و او در آن سال‌ها این عبارت معروف یعنی «دوچرخه اتمی ایرانی‌ها در ونزوئلا» را بیان کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال چند سال قبل که بحث بنزین در ونزوئلا مطرح بود دوباره با دروغ‌پردازی جوسازی کردند که ایران چند تن طلا از این کشور خارج می‌کند اینها اخبار تایید نشده‌ای است که خود آنها هم به این موضوع را اذعان می‌کنند اما تعجب در این است که رسانه‌هایی که به داعیه اطلاع‌رسانی در دنیا را دارند و برای خودشان اعتباری قائل هستند چرا چنین اخباری را که هیچ پایه بر مستندات درست و قابلیت کاری ندارد را طرح می‌کنند.

سفیر ایران در ونزوئلا تصریح کرد: البته یک بخش از آن به اهداف ثانویه‌ای که پشت این خبرها وجود دارد برمی‌گردد و تا الان هم هیچ‌کدام از خبرهایی که به این شکل پخش کرده‌اند به واقعیت تبدیل نشده است و نتوانستند مستنداتی ارائه کنند زیرا وجود خارجی نداشته است و بیشتر از یک ذهن یک نویسنده یا یک سناریوپرداز در یک اتاق فکر نشأت می‌گرفته و پخش می‌شده است زیرا لذا چنین مطلب و خبری وجود خارجی ندارد.


ایران و ونزوئلا در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی مکمل یکدیگر هستند

سلطانی درباره همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه دامپروری و دامداری در دنیا گفت: ونزوئلا و ایران در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی مکمل یکدیگر هستند و رقیب هم نیستند. به عنوان مثال در همین حوزه کشاورزی که به‌درستی اشاره کردید باید بگویم که ما در ایران با دو چالش عمده مواجه هستیم. اول آب و دوم خاک. به این معنا که برای اینکه بخواهیم اقلام اساسی و محصولات کشاورزی را تولید کنیم و دامداری را گسترش دهیم زمین حاصلخیز و مستعد قابل کشت و در کنار آن آب کافی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این دو چالشی که ما در ایران با آن مواجه هستیم به عنوان دو امتیاز در ونزوئلا محسوب می‌شود. براساس آمار رسمی که خود مراجع دولتی این کشور اعلام کرده‌اند بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت و با میانگین بارندگی ۱۵۰۰ میلیمتر دارد. ونزوئلا در مقابل ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، کود شیمیایی، بذر، سموم، حشره‌کش و آفت‌کش نیاز دارد و ما توانمندی صادرات بخش عمده‌ای از این‌ ادوات و محصولات را داریم.

سفیر ایران در ونزوئلا ادامه داد: مقامات ونزوئلا در این حوزه به کرات اشاره کرده‌اند و در سفر اخیری که مادورو به ایران داشت هم او و هم وزیر کشاورزی‌ این کشور اعلام کردند که حاضر هستند ظرفیتی را که در ونزوئلا وجود دارد را با سرمایه‌گذاران ایرانی و شرکت‌هایی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در این کشور باشند به اشتراک بگذارند.

سلطانی بیان کرد: براساس قوانین و مقررات ونزوئلا حضور سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور بسیار تسهیل شده است و همه حمایت‌های قانونی و ضمانت‌های حقوقی برای سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده است و من همین‌جا از شرکت های خوب ایرانی تقاضا می‌کنم که به ظرفیت‌های ونزوئلا حتما توجه کنند چراکه این کشور جایی است می‌توانند فرصت‌های خوبی برای کار در آن پیدا کنند به‌ویژه در بخش دامپروری میلیون‌ها هکتار زمین حاصلخیز مستعد هم برای دامپروری و هم برای کشاورزی وجود دارد.

رونمایی از کتاب رهبر انقلاب در ونزوئلا بازتاب خوبی در میان مردم کاراکاس داشت


وی درباره بازتاب رونمایی اخیر در کاراکاس از کتاب خاطرات رهبر انقلاب گفت: برنامه‌ای که درخصوص رونمایی از کتاب رهبر معظم انقلاب برگزار شد با استقبال عمومی بسیار خوبی در ونزوئلا مواجه شد.

سفیر ایران در ونزوئلا افزود: حضور نایب رئیس مجلس ونزوئلا برای افتتاح این نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا و در ادامه بازدید روزانه چند هزار ونزوئلایی از غرفه‌های متعدد نمایشگاه، صنایع دستی، معرفی مبارزان انقلابی دو کشور و غرفه‌های دیگری که پیش‌بینی شده بود و در نهایت رونمایی از کتاب که با حضور وزرای فرهنگ هر دو کشور صورت گرفت، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، معاونین چندین وزیر صورت گرفت و پوشش خبری بسیار بالایی که مراسم رونمایی کتاب مقام معظم رهبری داشت به نوعی تداعی کننده سختی‌ها و مشقت‌هایی که دولت‌های این منطقه از جمله ونزوئلا در راه استقلال واقعی کشور کشیده شده بود را نشان داد.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما در ایران و آمریکای لاتین در جاهایی با هم شبیه هستیم. در ایران در دوران ستمشاهی، ساواک و سرویس‌های همکاری آنها مانند موصاد، سرویس‌های انگلیس و آمریکا از هیچ قساوت و بی‌رحمی در شکنجه و در به شهادت رساندن مبارزان و جوانان کشورمان کوتاهی نکردند. در آمریکای لاتین هم که نگاه می‌کنید در دهه هفتاد و هشتاد همین عوامل آمریکا موصاد سی‌آی ای آمریکا بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی منطقه را که دولت‌های دیکتاتور که بر سر کار بودند، برای شکنجه، ناپدید کردن و کشتن مبارزان انقلابی آموزش دادند.

وی بیان کرد: طرح کندور در آمریکای لاتین طرح بسیار معروفی است و به هر لاتینی از طرح کندور سخن بگویید، تداعی کننده دوران خشونت‌بار دهه ۷۰ و ۸۰ است که این سرویس‌های امنیتی و پلیس بشدت و با قساوت با مبارزان و آزادیخواهان برخورد می‌کردند.

سفیر ایران در ونزوئلا ادامه داد: بنابراین زمانی که این کتاب در اینجا منتشر می‌شود که بیانگر سختی‌ها و مشقت‌هایی است که مقام معظم رهبری در زندان و بعد از آن متحمل شدند لذا برای مردم ونزوئلا تازگی نداشت و موضوع عجیبی نبود زیرا آنها را با گوشت، پوست و استخوان در دوره‌ها و سال‌های قبل لمس کرده بودند.

سلطانی افزود: کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب بازتاب و بازخورد خیلی خوبی در ونزوئلا داشت و امیدواریم که با انتشار هرچه بیشتر این کتاب در ونزوئلا و از طریق دوستان متصدیان امر در کشورهای منطقه بتوانیم این اشتراکات فرهنگی و آموزه‌های مقاومتی را بیشتر میان ملت ایران و آمریکای لاتین نزدیکتر کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.