یک فعال حوزه انرژی از راه‌اندازی صندوق بهره‌وری انرژی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در سال های اخیر مهم‌ترین دستاورد بشر، بهینه سازی مصرف انرژی است و استفاده از منابع تجدیدپذیر در جایگاه دوم قرار می گیرد.

راه‌اندازی صندوق بهره‌وری انرژی در آینده نزدیک

به گزارش قدس آنلاین، محسن فرد افشاری، با بیان اینکه نام ایران همواره به عنوان کشوری ثروتمند در زمینه منابع انرژی مطرح بوده است، ولی متاسفانه عدم مدیریت درست، مصرف لجام گسیخته و اتلاف انرژی در بخش های مختلف در سال‌های گذشته خسارت های جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در عدم توسعه بهینه سازی انرژی در ایران، امتناع بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این حوزه است چرا که قیمت پایین حامل های انرژی موجب شده طرح ها و پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی اقتصادی نباشد و راهکارهای مطرح شده در این زمینه عقیم بماند.

وی با بیان اینکه  ۵۰درصد سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در بحران انرژی سال ۲۰۲۳ در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی بوده است، گفت: با توسعه فناوری های نوین، رویکرد جدید تولید محصول با صرف انرژی کمتر انجام می شود و کشورهای مختلف در سراسر جهان در حال تلاش برای بهبود کارایی انرژی و کاهش مصرف انرژی هستند. به عنوان مثال دانمارک یکی از کشورهای پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی است.

این فعال حوزه انرژی افزود: در سال ۲۰۱۹، ۴۷درصد از تولید برق دانمارک با استفاده از منابع تجدیدپذیر بوده همچنین، دانمارک با بکارگیری فناوری های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۷۰ به ۳۰درصد کاهش داده است. آلمان نیز نام خود را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی برجسته کرده، در سال ۲۰۱۹، ۴۳درصد از تولید برق آلمان با استفاده از منابع تجدیدپذیر صورت گرفته است. همچنین، آلمان با بکارگیری فناوری های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۹۰ به ۲۰درصد کاهش داده است.

افشاری با بیان اینکه در خصوص ترکیه هم باید بگویم یکی از کشورهای پیشرو در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است که به دلیل جغرافیای خاص خود، دارای پتانسیل بالایی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی است. با توجه به رشد جمعیت و صنعت در این کشور، بهینه سازی مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است، گفت: بخش عمده‌ای از مصرف انرژی در ترکیه به سوخت‌های فسیلی بستگی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمت نفت و گاز، بهینه سازی مصرف انرژی در ترکیه بسیار حائز اهمیت است. هدف عمده‌ای که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ترکیه قابل تحقق است، کاهش مصرف سوخت‌ های فسیلی و جلوگیری از آلودگی هواست. برخلاف بسیاری دیگر از کشور ها، تولید بالقوة انرژی خورشیدی در ترکیه از طریق نصب پنل های خورشیدی در ساختمان ها و مکان های عمومی، به شدت ترویج داده شده است. این روش باعث کاهش مصرف برق و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه علاوه بر این، ترکیه دارای پتانسیل بالایی در زمینه تولید انرژی باد و هیدرو الکتریک است. با احداث نیروگاه‌های بادی و سدسازی‌ها، مصرف سوخت‌ های فسیلی کاهش چشمگیری خواهد داشت، اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به رونق صنعت در ترکیه، بهینه سازی مصرف انرژی دربخش صنعت حائز اهمیت دارد. با استفاده از فن آوری های جدید و به روز، می توان مصرف انرژی در بخش صنعت را کاهش داد و علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، باعث صرفه جویی در هزینه های صنعتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این خصوص ژاپن هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و  از کشورهای پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی است، گفت:  در سال ۲۰۱۹، یک درصد تولید برق ژاپن با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید شده است. همچنین، ژاپن با بکارگیری فناوری های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۷۳ به سه درصد کاهش داده است.

سرپرست شرکت افق تامین انرژی پارس با اشاره به تصویب بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به عنوان یکی از سیاست گذاری های مثبت دولت، گفت: بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست یک بازار جدید است که در آن شرکت ها و سازمان های مختلف می توانند اقدامات خود را برای کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود کارایی انرژی در قالب گواهینامه های کربن، عرضه کنند. این بازار به عنوان روشی برای تشویق شرکت ها به اجرای پروژه های پایدار، حفاظت از محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای استفاده می شود.

این فعال صنعت انرژی افزود: با توجه به رشد جمعیت جهان و نیز نیاز رو به رشد برق، گاز، نفت و سوخت‌های فسیلی، باید در نظر داشت که منابع طبیعی کاهش خواهند یافت. بدین منظور، استفاده بهینه از منابع طبیعی و کاهش مصرف منابع فسیلی یک الزام است. در این راستا، بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، به عنوان یک روش جدید برای تشویق شرکت‌ها به اجرای پروژه‌های پایدار، حفاظت از محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای استفاده می‌شود.

افشاری با بیان اینکه در بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، شرکت ها و سازمان های مختلف می توانند گواهینامه های کربن، را در قالب پروژه های خود عرضه کنند. افزود: گواهینامه کربن برای کسب درآمد از تولید کمتر دی‌اکسیدکربن (CO۲) استفاده می شود، خبر خوبی که در این خصوص می توانم بگویم نگاه ویژه دولت سیزدهم به بحث بهینه سازی است. حرکت در راستای بهره وری انرژی و اجرای پروژه های زیربنایی جهت کاهش چالش انرژی در سال‌های اخیر، امیدواری برای اجرایی شدن بازار بهینه سازی و محیط زیست را افزایش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.