عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ناباوری، آسیب بزرگ فرهنگی کشور است که با رفع این چالش، عواقب بد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن نیز برطرف می‌شود.

«ناباوری» آسیب بزرگ فرهنگی کشور است

به گزارش قدس خراسان، حسن رحیم پور ازغدی ظهر یکشنبه در نشست «آسیب شناسی فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی» با اشاره به اینکه پیشرفت علمی غربی‌ها مرهون مسلمانان است، اظهار کرد: مراکز علمی، کتابخانه ها و دانشگاه‌ها ریشه در جهان اسلام و ایران داشته است که از قرن چهاردهم به بعد در اروپا راه اندازی شد و در واقع بیداری علمی در جامعه غربی پس از ترجمه آثار اسلامی و ایرانی آغاز شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بازگشت به این اسناد تاریخی تمدن اسلامی و انتقال آن به دانشجویان، سبب می‌شود تا قلب معنوی و فرهنگی نسل جوان بتپد و این آسیب بزرگ فرهنگی برگرفته از عدم خودباوری رفع شود.

وی در ادامه گفت: ناباوری، آسیب بزرگ فرهنگی کشور است که با رفع این چالش، عواقب بد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن نیز برطرف می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی افزود: ناباوری و موضوع «ما نمی‌توانیم» آسیبی فرهنگی است که به صورت تدریجی در سطح نخبگان و توده مردم شکل گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عدم خودباوری از بزرگترین آفاتی است که در ۲ قرن گذشته در اندیشه ملت‌های مسلمان کاشته شده است، اظهار داشت: غربی‌ها این باور را در ذهن ملت ما کاشته‌اند که ایرانی و حتی مسلمانان قدرت تمدن سازی و تولید علم ندارند.

وی گفت: با وجود اینکه طی دهه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در کشور رخ داده است و جمهوری اسلامی باور «ما می‌توانیم» را تحقق بخشیده است، اما باز هم این آفت فرهنگی در بین شمار زیادی از نخبگان و تحصیل‌کردگان به قوت خود باقی است.

رحیم پور ازغدی افزود: در واقع این احساس عقده و حقارت ناشی از ناباوری، محصول تحقیر ملت ایران طی قرون گذشته بوده و به آسانی این ریشه از خاک این مرز و بوم خارج نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی، تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف علمی رخ داده است و هم اینک جمهوری اسلامی در حوزه نانوتکنولوژی در ردیف کشورهای برتر جهان قرار گرفته است، اما همچنان برخی این پیشرفت‌ها را باور نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.