۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 864953

درحالی که قرار بود شاهد کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها باشیم، برخی جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام می‌کنند که هیچ کارت آزادی در اختیار ندارند.

سردرگمی مردم در برخی پمپ‌بنزین‌های بدون کارت
به گزارش قدس آنلاین برخی جایگاه‌های عرضه سوخت که اغلب جایگاه‌هایی بزرگ و با تعداد بالای مراجعه مردمی هستند، در مراجعه خبرنگار ما به عنوان فردی که کارت سوخت شخصی به همراه ندارد و نیازمند استفاده از کارت آزاد جایگاه هست، اعلام کردند که هیچ کارت سوخت آزادی در جایگاه وجود ندارد.

 درحالی که قرار بود شاهد کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها باشیم، برخی جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام می‌کنند که هیچ کارت آزادی در اختیار ندارند و مردمی که به هر دلیل کارت شخصی به‌همراه ندارند، امکان سوخت‌گیری در چنین جایگاه‌هایی نخواهند داشت.

از صبح روز گذشته، طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران در تهران آغاز شد تا به‌موجب این طرح، حدود ۷۰ درصد کارت‌های آزاد جمع‌آوری شده و به‌جای وجود کارت آزاد به ازای هر نازل در جایگاه‌ها، به ازای هر سکو، کارت آزاد در جایگاه‌ها وجود داشته باشد.

این طرح که با هدف ترغیب مردم به استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد بنزین (بنزین ۳۰۰۰ تومانی) به اجرا رسیده و پیش از این، در دیگر استان‌ها نیز اجرایی شده بود، در روزهای اولیه اجرا، مردم را در پایتخت با چالش‌هایی مواجه کرده است.

پس از تماس‌های مردمی با خبرگزاری، مبنی بر عدم وجود کارت آزاد در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، خبرنگار تسنیم بازدیدی میدانی از تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت در گستره شهر تهران داشت و این بازدید میدانی نتایج جالبی به‌همراه داشت.

برخی جایگاه‌های عرضه سوخت که اغلب جایگاه‌هایی بزرگ و با تعداد بالای مراجعه مردمی هستند، در مراجعه خبرنگار ما به عنوان فردی که کارت سوخت شخصی به همراه ندارد و نیازمند استفاده از کارت آزاد جایگاه هست، اعلام کردند که هیچ کارت سوخت آزادی در جایگاه وجود ندارد.

در این جایگاه‌ها، مردمی که به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه نداشتند، دچار سردرگمی شده و در نهایت مجبور به ترک جایگاه و رفتن به جایگاهی دیگر به‌امید دسترسی به کارت آزاد جایگاه‌دار برای دریافت بنزین شدند.

متصدیان این قبیل جایگاه‌ها، مدعی شدند که تمامی کارت‌های آزاد آن‌ها توسط بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جمع‌آوری شده و هنوز کارت آزاد جدیدی که قرار بود به‌ازای هر سکو در اختیار جایگاه‌ها باشد، به آن‌ها تحویل نشده است.

البته جایگاه‌هایی هم هستند، که به‌ازای هر سکو یک کارت آزاد دراختیار داشتند و بدون مشکل، این کارت‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دانند. در بین جایگاه‌هایی که مورد مراجعه قرار گرفتند، برخی جایگاه‌ها هم بودند که در وهله اول عنوان می‌کردند کارت آزادی در اختیار ندارند، اما وقتی با خواهش و درخواست مکرر برخی متقاضیان در خصوص اینکه نیاز به بنزین دارند و کارت شخصی نیز به‌همراه ندارند مواجه می‌شدند، کارتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دانند.

با انجام این گزارش میدانی، ۲ نکته و احتمال به‌نظر می‌رسد:

۱. جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌داران به‌صورت منظم صورت نگرفته و در برخی جایگاه‌ها، هیچ کارت آزادی برای سوخت‌گیری وجود ندارد؛ در صورت صحت این احتمال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف است، اسامی و آدرس جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد دارند را طی اطلاعیه‌ای به مردم اعلام کند تا کسانی که کارت سوخت شخصی ندارند، در مراجعه به جایگاه‌های عرضه، دچار سردرگمی نشوند.

۲. این احتمال وجود دارد که تمامی جایگاه‌های عرضه، کارت آزاد در اختیار داشته باشند، اما اینکه کارتی در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند ناشی از تخلف جایگاه‌دار باشد. در صحت‌سنجی این احتمال، همین بس که برخی کارگران جایگاه‌های عرضه، از تصور افزایش قیمت بنزین در روزهای آتی صحبت می‌کردند؛ اما در شرایطی که هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بنزین در دولت وجود ندارد، ممکن است این تصور اشتباه، موجب شده باشد که برخی جایگاه‌داران با تخلف آشکار، به دنبال حفظ سهمیه موجود بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های آزاد خود باشند؛ در صورت صحت این احتمال، ورود نهادهای نظارتی و بازرسی به این تخلف، ضروری است.

آنچه مشخص است، برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در نقاط مختلف تهران، در پی اجرای طرح جمع‌آوری و کاهش تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها، در مراجعات مردمی که هنوز منتظر صدور کارت‌های سوخت المثنی خود هستند و یا کارت سوخت شخصی خود را به‌همراه ندارند، از ارائه کارت آزاد خودداری می‌کنند و حل این مسئله، که چالشی برای مردم ایجاد کرده، نیازمند ورود عاجل مسئولان امر در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و صنف جایگاه‌داران سوخت کشور است.

منبع: روزنامه تعادل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.