صادرات و واردات کالاهای غیر نفتی در سال گذشته با رشد ۹.۷ و ۱۲.۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است و در این میان نه تنها چین بزرگترین مشتری کالای ایرانی به شمار می‌رود بلکه در ردیف بزرگترین واردکنندگان کالا به ایران نیز قرار دارد.

افزایش صادرات و واردات در سال گذشته/ چین بزرگترین خریدار و فروشنده

به گزارش قدس آنلاین بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی گمرک، در ۱۲ ماهه سال گذشته، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور(به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۵۶ هزار تن و به ارزش ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال، ۱۴۰۰ کاهشی ۰.۱۵ درصدی در وزن و افزایشی ۹.۷۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در سال گذشته با کاهشی ۹.۷۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۵۷ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مواجه شده و به ارقام ۳۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسیده است.

افزایش صادرات و واردات در سال گذشته/ چین بزرگترین خریدار و فروشنده

چین و عراق بزرگترین مشتریان کالای ایرانی

بیشترین میزان صادرات کشور در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ به کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۱۴میلیارد و ۵۸۴  میلیون دلار و سهم ۲۷.۴۳ درصدی از کل ارزش صادرات عراق با ۱۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم ۱۹.۲۶ درصدی، ترکیه با هفت میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار و سهم ۱۴.۰۳ درصدی، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۵ درصدی و هند با دو میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار و سهم ۴.۰۴ درصدی از کل ارزش صورت گرفته است.

امارات و چین بیشترین واردات را به ایران داشتند

در همین بازه زمانی امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۸۳ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

پس از امارات، چین با ۱۵ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و سهم ۲۶.۳۹ درصدی، ترکیه با شش میلیارد و ۹۹ میلیون دلار و سهم ۱۰.۲۲ درصدی، هند با دو میلیارد و ۸۵۰ دلار و سهم ۴.۷۸ درصدی و آلمان با دو میلیارد و ۱۹ میلیون دلار و سهم ۳.۳۸ درصدی از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

رشد ۲.۲ درصدی ترانزیت خارجی

طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ میزان ترانزیت خارجی کشور حدود ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن بوده است که نسبت به رقم ۱۲ میلیون و ۶۳۳ هزار تنی در مدت مشابه سال قبل از این گزارش، رشدی ۲.۲۱ درصدی داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.