پروژه خط ریلی راه‌آهن رشت کاسپین که کار آن از روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ آغاز و بنا بر گفته مسؤولان ملی و محلی تا پایان بهار امسال به بهره‌براری می‌رسد، تاکنون با ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.

آخرین وضعیت پروژه خط ریلی راه‌آهن رشت کاسپین

 به گزارش قدس آنلاین،  راه‌آهن قزوین - رشت به‌عنوان قطعه‌ای از کریدور شمال ـ جنوب در نیمه نخست اسفندماه سال ۹۷ با حضور رئیس‌جمهور دولت دوازدهم و هیئت‌های خارجی از کشورهای همسایه به‌طور رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب جمهوری اسلامی در منطقه و همچنین ارتباط آن با آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مسیرهای ترانزیتی دریایی، ریلی و حتی هوایی بین‌المللی در منطقه تبدیل کرده است.

چرا روند تکمیل راه‌آهن رشت ـ کاسپین کند بود؟

مضافاً اینکه مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای به تکمیل راه‌آهن رشت ـ کاسپین و رشت ـ آستارا داشتند و مسؤولان دولتی نیز برهمین اساس وعده اتمام پروژه خط ریلی رشت ـ کاسپین را  تا پایان بهار امسال دادند.

علیرغم همه این‌ها این پروژه برای چند درصد پایانی خود دچار مشکل شده و به کندی رد حال پیشرفت بود که استاندار گیلان نیز یکی از مشکلات مهم در کندی سرعت در روند تکمیل راه آهن رشت ـ کاسپین کم‌کاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلع ید با پیمانکار قبلی امضای قرارداد جدید با پیمانکاری دیگر را داد.

آخرین وضعیت پروژه خط ریلی راه‌آهن رشت کاسپین

پیشرفت ۸۴ درصدی خط آهن رشت – کاسپین

 محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان نیز گفته که برای بهره برداری از فاز نخست این خط آهن که به منطقه آزاد کاسپین متصل خواهد شد به ۷۰۰ میلیاردتومان نیاز است.

وی همچنین از هزینه‌کرد بیش از هزار میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برای ریل گذاری ۱۷ و نیم کیلومتر از ۳۵ کیلومتر خط آهن رشت – کاسپین خبر داد و  گفت که با توجه به اختصاص روزانه ۵۰ واگن مصالح و خاک از سد منجیل و لوشان برای ساخت خط آهن رشت ـ کاسپین ، تاکنون ۲ و نیم میلیون مترمکعب خاک استفاده شده و برای تکمیل این خط آهن به یک میلیون مترمکعب دیگر مصالح نیاز است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان همچنین با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی خط آهن رشت ـ کاسپین، معتقد است که با تأمین به هنگام و مستمر بودجه، فاز نخست این خط آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید و ساخت فاز دوم این خط آهن شامل تکمیل خطوط ایستگاهی و خود ایستگاه‌ها هم به زودی آغاز می‌شود.

زمان افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین؟

بر اساس گفته‌های وزارت راه و شهرسازی ۱۶ کیلومتر از مسیر این خط آهن، ریل‌گذری شده است و ایستگاه نخست آن در منطقه پیربازار رشت به مسافت ۲۵ کیلومتر تا پایان سال و ایستگاه آخر آن هم در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی، در صورت تأمین اعتبار یک‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومانی در خرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

تکمیل پروژه راه‌آهن رشت – انزلی- آستارا به جهتی برای جمهوری اسلامی دارای اهمیت است که علاوه بر اتصال راه‌آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا منجر به اتصال خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ( CIS) و عضو اتحادیه اوراسیا می‌شود.

در شرایط فعلی منطقه و تقاضاهایی که برای ترانزیت کالا به گیلان و با توجه به ظرفیت بنادر و همچنین درخواست نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای منتقل کردن رسوبات از کشور روسیه به شرق، غرب و جنوب کشور، تکمیل کریدور شمال به جنوب بسیار حائز اهمیت بوده و عملاً شهر رشت تبدیل به هاب کالاهای تجاری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.