استاندار خراسان رضوی گفت: کمبود کارگر به ویژه برای واحدهای تولیدی به یک مساله جدی تبدیل شده که نیازمند اندیشیدن تدبیر برای حل این موضوع هستیم.

کمبود کارگر در واحدهای تولیدی خراسان رضوی موضوع جدی است

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در یکصدمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار کرد: کمبود کارگر به ویژه برای واحدهای تولیدی در استان به یک مساله جدی تبدیل شده که نیازمند اندیشیدن تدبیر برای حل این موضوع و افزایش مهارت آموزی در حوزه نیازمندی‌ها هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: کمبود کارگر در استان را می‌توان از دو جهت بررسی کرد، نخست این که جریان اقتصادی و فضای کسب و کار در استان شرایط مطلوبی دارد و رو به جلو است، از سوی دیگر در استان افراد بیکار هم زیاد وحود دارد لذا باید با توجه به این شرایط، یک برنامه مشخص در ارتباط با جبران کسری کارگر و قرار گرفتن آن در یک چرخه درست تدوین شود.

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» ادامه داد: برای تحقق این شعار نیاز به تدوین یک برنامه مشخص در قالب تعریف طرح‌های مختلف در حوزه‌های صنعت و معدن و کشاورزی دارد که باید در سه بخش توسعه، افزایش بهره وری و ایجاد ظرفیت‌های جدید دنبال شود، خاستگاه این مهم نیز بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی و تشکل‌هایی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت است که باید به استانداری اعلام کنند برای سال ۱۴۰۲ چه برنامه‌ای در جهت رشد تولید دارند.

نظری در خصوص تأمین مسکن برای کارگران توسط کارفرمایان گفت: استان، آمادگی همراهی در این موضوع را دارد، معاونت عمرانی استانداری نیز در این خصوص با صاحبان کارخانه‌ها و مؤسسات وارد مذاکره شده است، اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می‌بایست اعداد مربوط به نیاز مسکن به کارگران را استخراج کند تا بتوان این موضوع را دنبال کرد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در خصوص مهار تورم اعمال یک نگاه تحولی را دنبال می‌کنیم، کنترل تورم فقط به معنای کنترل بازار نیست، اعمال مدیریتی که بتواند هزینه‌های تمام شده تولید را کاهش دهد در کاهش نرخ تورم مؤثر خواهد بود و فعالان بخش خصوصی نیز باید نقطه نظرات خود را پیرامون چگونگی کاهش نرخ تورم اعلام کنند.

وی اظهار کرد: در کنار آن خراسان رضوی به ویژه مشهد با مسائلی در خصوص ساماندهی بخش درمان، اقامتگاه‌ها، حمل و نقل و زیرساختها مواجه است که در این زمینه نیز پذیرای پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی هستیم تا مشکلات را حل کنیم.

نظری با اشاره به محدودیت‌های احتمالی برق و گاز در سال جاری برای صاحبان تولید در این استان گفت: از هم اکنون باید سیاستهای لازم در خصوص تأمین برق و گاز واحدها اتخاذ شود، زیرا کشور با کمبود ۱۱ هزار مگاوات تولید برق مواجه است و حدود هزار مگاوات محدودیت نیز برای خراسان رضوی به منظور جبران کسری برق در دوره اوج بار اعمال خواهد شد البته پیگیری‌هایی برای به حداقل رساندن این محدودیت‌ها برای خراسان رضوی انجام گرفته و اقدامات غیرمتمرکز از سوی بخش خصوصی نیز محور جدی کار در این حوزه است.

استاندار خراسان رضوی افزود: هم اکنون قراردادهایی برای اجرای طرح‌هایی به منظور تولید برق از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی در خراسان رضوی در حال امضا است اما تحقق یا رفع کمبود تولید برق موضوعی زمان بر است و باید برای کوتاه مدت سیاستهایی در جهت مدیریت مصرف برق در دوره اوج بار اعمال شود.

وی در خصوص حمایت از فعالان بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر گفت: طبق قول مساعد رئیس اتاق بازرگانی ایران، ۵۰ درصد از هزینه‌های حضور فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاه‌ها تأمین خواهد شد و تلاش می‌شود که حمایتهای مختلف از این بخش انجام گیرد.

نظری در خصوص حمایتهای دولت از کارخانه الکترواستیل که چندی قبل دچار آتش سوزی شد گفت: با صاحب این کارخانه نشستهایی برگزار شده و دولت برای حمایت از راه اندازی مجدد این واحد اعلام آمادگی کرده است، از فعالان بخش خصوصی نیز درخواست می‌شود که همیاری و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.