دولت آمریکا با هشدار به کره شمالی، از این کشور خواست تا پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی خود را لغو کند و تاکید کرد که پیونگ‌یانگ می‌تواند با این پروژه، برنامه موشکی بالستیک خود را ارتقا دهد.

هشدار آمریکا به کره شمالی درباره پرتاب ماهواره جاسوسی

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، دولت آمریکا با اشاره به اینکه تصمیم کره شمالی برای پرتاب نخستین ماهواره نظامی این کشور، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، از پیونگ‌یانگ خواست تا پرتاب ماهواره نظامی خود را لغو کند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یونهاپ گفت که براساس اقدامات قبلی که سازمان ملل اتخاذ کرده، کره شمالی از آزمایش موشکی منع شده و «پرتابگرهای فضایی از فناوری‌هایی شبیه فناوری مورد استفاده در موشک‌های بالستیک بهره می‌برند.»

وی افزود: کره شمالی با هرگونه پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک بالستیک که پرتابگرهای فضایی را نیز شامل می‌شود، قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

پیونگ‌یانگ اوایل هفته جاری از تکمیل نسل جدید ماهواره‌های جاسوسی خود خبر داد و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت که پرتاب این ماهواره، اولویت اول نظامی این کشور بوده و تا پایان ماه امکان پرتاب آن وجود دارد.

کیم درباره این موضوع گفته بود: تملک چنین ماهواره‌ای، وظیفه اصلی است که تحقق آن در راستای تقویت نیروهای مسلح کره شمالی ضرورت دارد.

این ماهواره جاسوسی اندکی پس از آن رونمایی شده که کره شمالی به‌تازگی یک سلاح جدید(موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد) موسوم به «هوآسونگ-۱۸» را آزمایش کرده که به گفته مقامات، به توانمندی‌های ضدحمله هسته‌ای پیونگ‌یانگ کمک می‌کند.

گرچه آمریکا همواره از کره شمالی خواسته تا آزمایش‌های تسلیحاتی خود را متوقف کند، پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر نسبت به پرتاب‌های موشکی با نرخی بی‌سابقه اقدام کرده است. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که این پرتاب‌ها، «موضع‌گیری نظامی کره شمالی در واکنش به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی است.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.