رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تسویه سومین و آخرین مرحله از طلب زعفران‌کاران این شهرستان، کلیه مطالبات کشاورزان منطقه از دولت پرداخت شد.

مطالبات زعفران‌ کاران تربت‌حیدریه از دولت تسویه و پرداخت شد

به گزارش قدس خراسان، محمد رستمی اظهار کرد: سال گذشته و در اجرای طرح خرید زعفران توافقی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع محصول از کشاورزان تربت حیدریه خریداری شد.

وی اضافه کرد: در این راستا و با تخصیص اعتبار از سوی دولت مجموعا ۱۱۶ میلیارد تومان بهای زعفران به کشاورزان تربت حیدریه در سه مرحله پرداخت شد.

 رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه وابسته به وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح خرید حمایتی زعفران با هدف حمایت از کشاورزان و آسیب ندیدن از نوسانات بازار از سال ۹۶ آغاز شد که در تربت حیدریه به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید این محصول با استقبال نسبتا خوب کشاورزان مواجه شد.

رستمی با بیان اینکه آبان ماه پارسال و همزمان با فصل برداشت زعفران طرح خرید توافقی در تربت حیدریه آغاز شد، گفت: خرید حمایتی زعفران در پنج طبقه شامل زعفران نگین از قرار هر کیلویی ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین کیلویی ۳۳ میلیون تومان، پوشال مرغوب کیلویی ۳۲ میلیون تومان، پوشال معمولی کیلویی ۳۱ میلیون تومان و زعفران دسته‌ای کیلویی ۲۵ میلیون تومان صورت گرفت.

وی افزود: اداره تعاون روستایی نیز به عنوان مجری طرح بعد از دریافت پاسخ آزمایشگاه برای سنجش میزان عیار و کیفیت زعفران ۳۰ درصد بهای کالا را به کشاورز نقدا پرداخت و بقیه مبلغ نیز ظرف حدود سه ماه تسویه شد.

گفتنی است؛ نخستین بورس زعفران کشور سال ۱۳۹۲ در تربت‌حیدریه کار خود را آغاز و هم‌اکنون معاملات این محصول گران قیمت و ارزآور در ۲ شعبه کارگزاری بورس این شهرستان و بازار فعال است.

بر اساس داده های آماری خانه کشاورز تولید زعفران مازاد بر نیاز کشاورزان تربت‌حیدریه ۳۵ تن محصول خشک است و با احتساب مناطق حومه به ۶۰ تن می‌رسد که بالاترین سطح عملکرد منطقه‌ای در جهان است ضمن اینکه استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ کمی و کیفی رتبه نخست تولید زعفران جهان را در اختیار دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.