قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی رویکردهای این آستان مقدس در حوزه خدمت‌رسانی را شامل ٨ محور برشمرد و با اشاره به تلاش‌ها صورت گرفته طی دوره جدید مدیریت آستان قدس، همه این اقدامات را گامی در جهت تحقق شعار «همه خادم الرضاییم» برشمرد.

٨ رویکرد خدمات و فعالیت‌های آستان قدس رضوی

به گزارش آستان نیوز، مالک رحمتی در نشست رمضانی شورای اداری استان خراسان رضوی که با حضور تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، از تلاش‌های همه خادمان حضرت رضا علیه السلام در میزبانی از زائران نوروزی و همچنین برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان تقدیر کرد و گفت: خدا را شاکریم که با همراهی و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی استان و نهادهای خدمت‌رسان به زائران در کنار تلاش شبانه‌روزی خادمان و خادمیاران رضوی، توانستیم میزبانان شایسته‌ای برای زائران امام هشتم علیه السلام در ایام نوروز باشیم. 
رحمتی همچنین با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، برنامه‌های آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان و برگزاری باشکوه مراسم پرفیض شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی را جلوه‌ای دیگر از عشق و دلدادگی برای خدمت به زائران و مجاوران امام رئوف برشمرد و تلاش‌های چند ماه اخیر را تجلی دوباره شعار «همه خادم الرضاییم» دانست.
 

اولویت اول، زائر محور بودن خدمات
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به تبیین رویکردهای کلان آستان قدس رضوی در دوره جدید مدیریت این آستان و زمان مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین مروی، به عنوان تولیت این بارگاه ملکوتی اشاره و اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین رویکرد، همان‌طور که در حکم ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید شده و وظیفه ذاتی این آستان است، مسأله زائر محور بودن خدمات آستان قدس رضوی است که در تمامی برنامه‌ها و خدمات مورد توجه قرار داشته است. 
وی افزود: در همین راستا در طول سال گذشته برای میزبانی شایسته از زائران، 4615 برنامه معنوی و فرهنگی در حرم مطهر برگزار شد و در حوزه رفاهی نیز با طبخ و توزیع 4 میلیون و 700 هزار پرس غذا طی سال 1401 و توزیع 1.5 میلیون افطاری متبرک در ماه مبارک رمضان، تلاش شد خادمان شایسته‌ای برای این عزیزان باشیم. 
به گفته رحمتی، پاسخگویی حضوری به سؤالات 709 هزار زائر و همچنین پاسخگویی غیرحضوری به یک میلیون و 750 هزار مخاطب، یکی دیگر از عرصه‌های خدمت‌رسانی با رویکرد زائر محوری در سال گذشته بوده است. 
همچنین به گفته او، با هدف توسعه خدمت‌رسانی، پروژه‌های عمرانی متعددی در دوره جدید مدیریت آستان قدس رضوی اجرایی و تکمیل شد. 
 

رویکرد دوم، خدمت به مجاوران 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دومین رویکرد خدمات این آستان را مربوط به حوزه مجاوران دانست و گفت: در کنار توجه ویژه به زائران امام هشتم علیه السلام، توجه به مجاوران حضرت و خدمت رسانی به آن‌ها نیز یکی از رویکردهای اصلی آستان قدس رضوی در دوره جدید بوده و تلاش کرده‌ایم در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، تسهیل‌گر و گره‌گشای کار مجاوران باشیم. 
رحمتی تصریح کرد: در این حوزه نیز اقدمات گسترده‌ای انجام شده که یکی از آن‌ها همکاری با مدیریت شهری برای استفاده از اراضی در اختیار و اجرای پروژه‌های زیرساختی شهری با هدف بهره مند شدن مجاوران بوده و آستان قدس رضوی صدها هکتار زمین برای اجرای پروژه‌های مرتبط با حوزه توسعه شهری واگذار کرده است. استفاده از 286 هکتار از اراضی در اختیار آستان قدس در حاشیه شهر و اهدای زمین برای ساخت بیمارستان 500 تختخوابی مشهد، بازگشایی بلوار بصیرت و تسهیل دسترسی به جاده ترانزیتی سرخس، همکاری با ارتش و شهرداری برای استفاده از 400 هکتار اراضی پادگان در راستای خدمت به مردم و همچنین تعامل با دولت در تأمین زمین نهضت ملی مسکن، از جمله اقدامات شاخص آستان قدس رضوی در این حوزه بود که رحمتی به آن اشاره کرد.
 

فعالیت‌های مردم محور و همکاری با تشکل‌های مردمی 
رحمتی سومین رویکرد فعالیت‌های آستان قدس را مردم‌محور بودن آن اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که منابع درآمدی این آستان متکی به وقف و نذر بوده و مردم نیک‌اندیش، محور این موقوفات هستند، تأکید ما این بوده است که آستان قدس از مردم بوده و باید برای مردم باشد. 
وی افزود: در همین راستا تلاش شده در همه برنامه‌ها رویکرد مردم محور بودن مد نظر باشد و الگوهایی موفق از مشارک مردمی ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: دیدار چهره به چهره تولیت محترم و مدیران ارشد آستان قدس با مردم، حضور مؤثر و مستمر تولیت محترم در مناطق کم‌برخوردار، پاسخگویی به بیش از یک میلیون تماس تلفنی در سامانه 138، پاسخگویی به 22 هزار مکاتبه و ارایه الگوهای همکاری با تشکل‌های مردمی و خیران در اعطای بسته‌های معیشتی، طرح آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، برگزاری اردوهای معرفتی ویژه جوانان، توجه به مقوله فرزندآوری و مسأله خانواده، توجه ویژه به تربیت نسل آینده با برنامه‌ریزی در مؤسسه جوانان برای 120 هزار نفر و همچنین افتتاح رواق اختصاصی کودک در حرم مطهر از نمونه اقدامات با رویکرد مردمی و همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد در سال 1401 بوده است.
 

چهارمین رویکرد؛ گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: توجه جدی به رویکرد گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی با تمسک به صفت عالم آل محمد علیه‌السلام، دیگر رویکرد ما در دوره جدید بوده است. 
رحمتی با ذکر مصداق‌هایی از فعالیت‌های این حوزه گفت: احیا و برگزاری کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام،  تولید و چاپ کتاب و ترویج کتاب‌خوانی و همچنین محوریت دادن به قرآن و جلسات آموزش و حفظ و تفسیر در حرم مطهر با برگزاری بیش از 2400 محفل قرآنی، شاخص‌ترین اقدامات در راستای این گفتمان‌سازی بوده است.
 

استفاده بهینه از ظرفیت رسانه
وی در ادامه گفت: پنجمین رویکرد، توجه به رسانه و فضای مجازی برای تحقق زیارت از راه دور و افزایش سطح معرفتی عموم جامعه بوده، چرا که باور داریم با توجه به این‌که دنیای کنونی، دنیای ارتباطات مجازی و بر محور فناوری اطلاعات است، باید از این ظرفیت در حوزه زیارت استفاده حداکثری داشت. 
به گفته رحمتی، تجهیز حرم مطهر به آخرین فناوری‌ها در عرصه رسانه با ساخت و تجهیز استودیوی تخصصی و پخش 1768 ساعت برنامه، راه‌اندازی شبکه جهانی امام رضا علیه‌السلام، فعال کردن تلویزیون اینترنتی شمس تی‌وی و همچنین توجه ویژه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، از اقدامات شاخص آستان قدس رضوی در حوزه رسانه بوده است.
 

تحول در حوزه منابع انسانی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دیگر رویکرد دوره جدید مدیریت این آستان را تحول در حوزه منابع انسانی برشمرد و گفت: این رویکرد را از طریق نخبه‌گرایی و استفاده از کارشناسان انقلابی و ارزشی دنبال کرده‌ایم و در این راستا بعد از سال‌ها وقفه، آزمون استخدامی عمومی برگزار و 120 نفر از نخبگان متعهد جذب شدند تا رویکرد شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری در این آستان ساری و جاری باشد. 
وی افزود: همچنین از طریق برگزاری دوره‌های تخصصی، ارتقای سطح توانمندی نیروهای موجود را دنبال کرده‌ایم و علاوه بر آن برنامه‌هایی برای افزایش سطح رضایت‌مندی منابع انسانی اجرایی شده است.
 

افزایش بهره‌وری و ایجاد درآمد پایدار
رحمتی در ادامه گفت: تمرکز بر افزایش بهره‌وری در حوزه دارایی‌های موقوفاتی و برنامه‌ریزی برای ایجاد درآمدهای پایدار، رویکرد مهم دیگری بوده که با هدف تأمین منابع مالی خدمت‌رسانی بیشتر دنبال شده و البته در این حوزه، اولویت انضباط مالی، شفافیت در عملکرد و عدم رقابت با بخش خصوصی همواره مورد تأکید تولیت معزز بوده است.
 

تعامل اثربخش با دولت
به گفته رحمتی، رویکرد دیگری که بر اساس حکم ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تأکید تولیت آستان مد نظر بوده، همکاری و تعامل اثربخش با دولت و سایر نهادهای مرتبط در امور فرهنگی، اجتماعی و علمی و ... است. 
وی در این باره اظهار کرد: همکاری با وزارت ارشاد در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری، تعامل با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی در تولید آثار فاخر علمی، همکاری و تفاهم با کمیته امداد، هلال احمر، بنیاد شهید، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهرداری‌ها و دیگر مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی، همه و همه نشان دهنده عزم و اراده آستان قدس رضوی در زمینه توسعه و تقویت این تعاملات بوده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: رویکردهای اشاره شده به طور مبسوط و با جزئیات دقیق در سیاست‌های کلان آستان قدس و برنامه راهبردی سه ساله همه واحدهای زیرمجموعه این آستان مورد تأکید قرار گرفته و با رصد و پایش منظم و مستمر، روند اجرایی شدن آن را پیگیری خواهیم کرد تا با تلاش فراوان و عنایت امام رضا علیه‌السلام توفیق داشته باشیم خادمانی شایسته برای زائران، مجاوران و همه مردم دلداده اهل بیت علیه‌السلام باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.