مدیر عامل شرکت تامین آب صنایع و معادن با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری باشد گفت: انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی حاکم بر خلیج فارس، در دستور کار قرار ندارد.

وعده انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی تا ۱۴۰۴

به گزارش قدس آنلاین، طرح انتقال آب از دریای عمان جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در شرق کشور است که از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصرف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ یا اوایل ۱۴۰۵ بهره‌برداری خواهد شد. 

خراسان جنوبی که یکی از استان‌های کم آب کشور است و بخش عمده آب مورد نیاز در این استان از منابع زیرزمینی برداشت شده، برای اجرای طرح‌های صنعتی و تامین آب آشامیدنی نیاز به منابع آبی جدید دارد؛ موضوعی که در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت. 

در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم موضوع انتقال آب در صدر خواسته‌های مردم مطرح شد و آیت الله رئیسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با تاکید بر اینکه مساله آب از مسایل اساسی مردم خراسان جنوبی است گفت: از آب و آبرسانی غفلت نکردیم لذا انتقال آب از دریا به صورت کلان دنبال می‌شود و حتما در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیسی که ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در اولین سفر استانی به خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌ صورت ویژه دنبال می‌کنیم.  

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان  

شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار مشارکت بخش خصوصی با هدف تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های فلات شرقی کشور با سرمایه ثبتی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال تاسیس شد که اکنون عملیات اجرای خط چهارم طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را برعهده دارد.

مدیرعامل این شرکت درباره آخرین وضعیت  اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در گفتگو  با خبرنگار ما گفت: پیشرفت کل پروژه شامل مجموع پیشرفت بخش‌های آبگیری، نمکزدایی، انتقال آب و تأمین انرژی تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ معادل ۷.۶ درصد است.

 سهم ۲۵ هزار میلیاردی خراسان جنوبی در پروژه انتقال آب  

 محمدحسن اسدی، اعتبار مورد نیاز کل پروژه انتقال آب شرق کشور را بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد  که بیش از ۲۵ هزار میلیار تومان آن مربوط به استان خراسان جنوبی است.

وی محل تأمین اعتبار طرح را از آورده سهامداران شرکت، اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور، بازگشایی LC داخلی و عقد قراردادهای خرید تضمینی آب با صنایع نیازمند آب عنوان کرد.  

انتقال سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب به خراسان جنوبی  

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو)،  سهم مصوب خراسان جنوبی را در طرح انتقال آب از دریای عمان سالانه معادل ۶۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: طول مسیر خط لوله انتقال آب در استان خراسان جنوبی حدود ۴۰۰ کیلومتر بوده که کل این مسیر در حال حاضر به پیمانکاران مسیرسازی طی دو قطعه ( محدوده نهبندان تا سربیشه و سربیشه تا دشت خضری (قائن) واگذار شده است.  

وی ادامه داد: پیمانکاران مسیرسازی در استان سیستان و بلوچستان در حال فعالیت بوده و حتی پیمانکار لوله‌گذاری نیز در حال لوله‌گذاری از ابتدای خط است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) در مورد مشکلات فراروی این پروژه به خبرنگار ما گفت: از اهم مسائل فرا روی طرح می‌توان به طولانی بودن زمان‌های اخذ مجوز و همچنین عدم قطعیت‌های تأمین مالی به موقع طرح اشاره کرد که در صورت تحقق این دو مهم، انتظار می‌رود طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری باشد. 

اسدی در مورد انتقال آب از خلیج فارس هم گفت: انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی حاکم بر خلیج فارس، در دستور کار قرار ندارد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.