۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 866318

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه بحران سیاسی سودان راه‌حل نظامی ندارد و بروکسل به تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح در این کشور ادامه می‌دهد، عنوان کرد که در حال حاضر سفیر اتحادیه اروپا در پی حمله صورت گرفته علیه وی، از خ

بورل: بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد

به گزارش قدس آنلاین؛ جوسپ بورل این مطب را صبح روز دوشنبه در آستانه نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ مطرح کرد.

وی افزود: ما یک آخر هفته طولانی را برای خارج کردن افرادمان از سودان پشت سرگذاشتیم و عملیات (تخلیه) را با موفقیت صورت دادیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا از سودان خارج شده‌اند؛ اما آمار دقیقی ارائه نکرد.

بورل اضافه کرد: اکنون روند آتش‌بس در سودان به پایان رسیده و ما باید برای حل‌وفصل سیاسی بحران این کشور تلاش کنیم. سودان یک کشور پرجمعیت است و آتش درگیری‌ها در این کشور، دامن کل آفریقا را می‌گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: جامعه جهانی روی سودان فشار آورده‌اند و پیام همه این است که این کشور باید به جنگ خاتمه دهند و به یک راه حل سیاسی دست یابد، چون این بحران راه‌حل نظامی ندارد.

وی افزود که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از سودان خارج شده‌اند اما سفیر اتحادیه در این کشور مانده است. بورل عنوان کرد که عالی‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا از پایتخت سودان خارج شده اما اشاره‌ای به موقعیت وی نکرد.

وی همچنین عنوان کرد که در جلسه امروز درباره چین نیز بحث خواهد شد. وی پکن را یکی از موضوع‌های مهم در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان و اعلام کرد که اتحادیه اروپا در ماه ژوئن رویکرد خود را درباره این کشور مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.

بورل درباره بسته جدید تحریمی علیه روسیه هم گفت: ما در موقعیتی نیستیم که مذاکرات در این باره را تکمیل کنیم اما به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.