سه خودروساز بزرگ سال گذشته بیش از ۱.۱ میلیون دستگاه به فروش رساندند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۸ درصدی همراه شده است.

آمار فروش سه خودروساز بزرگ با رشد ۲۸ درصدی به ۱.۱ میلیون محصول رسید

به گزارش قدس آنلاین، ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌ خودرو طبق صورت‌های مالی طی سال گذشته ۱.۱ میلیون دستگاه انواع محصول به فروش رساندند و نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۲۸ درصدی را ثبت کردند. با توجه به آمار فروش و تولید، خودروسازان در این سال ۶۸‌ هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کردند، فروش داشتند.

بر اساس این گزارش، طی سال ۱۴۰۰ سه خودروساز بزرگ ۸۴۰‌.۴ هزار دستگاه انواع محصول را تولید کردند اما میزان فروش ۸۷۷‌.۷ هزار دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده مخصوص بیش از ۳۷‌ هزار دستگاه افزون بر تولید، فروش داشتند. این آمار نشان می‌دهد اختلاف تولید و فروش خودروسازان بزرگ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا دوبرابر شده است.

ایران‌ خودرو کماکان دارای بیشترین فروش در کل سال گذشته بود و با فروش بیش از ۶۰۷‌ هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵‌ درصدی را به ثبت رساند. پرفروش‌ترین محصول ایران‌ خودرو ، خانواده پژو با آماری بالغ بر ۳۶۴‌ هزار ‌دستگاه بود.

در بین دیگر محصولات ایران‌ خودرو، سمند فروشی کمتر از ۷۲‌ هزار دستگاه داشت که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲‌هزار دستگاه رشد نشان می‌دهد. همچنین تا پایان اسفند حدود ۸۵‌ هزار دستگاه دنا به فروش رسید که ۳۰‌ هزار دستگاه نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشت.

کم‌فروش‌ترین محصول ایران‌ خودرو با ۱۶‌.۳ هزار دستگاه، شاسی‌بلند چینی هایما بود که در مقایسه با دوره مشابه قبل تقریبا دو برابر شد. فروش رانا و تارا هم به ۳۷‌.۵ و ۲۶ هزار دستگاه رسید.

سایپایی‌ ها نیز با فروش ۳۸۷ هزار دستگاهی در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۷۶‌.۶ هزار دستگاه محصول بیشتری فروختند و رشد ۲۵‌ درصدی را تجربه کردند. بیشترین فروش به خانواده ایکس۲۰۰ با تیراژ ۳۰۶‌ هزار دستگاه مربوط می‌شود. تا پایان اسفند بیش از ۳۴‌ و ۴۷ هزار دستگاه شاهین و وانت پراید به فروش رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲‌ و ۲۲‌ هزار دستگاه رشد نشان می‌دهد.

پارس‌خودرو هم فروش ۱۳۸‌هزار دستگاهی داشت که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی نشان می‌دهد. در بین محصولات گروه Q۲۰۰ با بیش از ۷۸‌ هزار دستگاه، بیشترین محصول فروخته‌شده تا پایان اسفند بوده که ۱۴‌هزار دستگاه فروش بیشتری را به ثبت رساند.

کمترین محصول فروخته‌شده نیز با ۱۹۴دستگاه کوئیک اس بود که به نظر می‌رسد تولید آن متوقف شده باشد. همچنین تمام ۷۰۰ دستگاه ساینای تولیدی به فروش رسید. در آمارها فروش بیش از ۵۷‌ و ۱.۴ هزار دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای و اتومات پلاس هم به چشم می‌خورد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.