فرماندار قشم از واقعه شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به عنوان یکی از معجزات الهی نام برد و گفت: این رخداد خدایی قدرت پوشالی سربازان کاغذی و تروریست استکبار جهانی را آشکار کرد.

فرماندار قشم: صحرای طبس قدرت پوشالی سربازان تروریست آمریکا را آشکار کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد محمد حسینی روز سه شنبه همزمان با سالروز شکست مفتضحانه آمریکایی ها در پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ در صحرای طبس  افزود: این شکست معجزه بزرگ قرن بیستم و بزرگ ترین ناکامی و انحطاط در طول تاریخ سیاسی برای این کشور بود.

وی با بیان اینکه فرماندهان ارتش تروریست آمریکا همه تدابیر خود را برای حمله بکار گرفته بود و به پیروزی خود اطمینان داشتند، گفت: متجاوزان آمریکایی برای حمله به ایران، ضمن فراگیری آموزش های پیچیده از پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات نظامی برخوردار بودند.

فرماندار قشم با اشاره به وجود امداد های غیبی در شکست نیروهای آمریکایی در این حمله نظامی، اظهار داشت: خدا در دل شب همان بلایی را که پرنده های ابابیل بر سپاه ابرهه و اصحاب فیل آوردند، در صحرای طبس هم با کمک ماموران الهی و شن های روان بر سر نیروهای آمریکایی نازل کرد.

محمد حسینی با بیان اینکه در حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، عده ای از مزدوران داخلی آمریکا نیز با آنها همکاری می کردند، توضیح داد: سازمان سیا برای انجام ماموریت نجات گروگان ها، بمباران مراکز حساس، حیاتی، مهم و از میان بردن مسوولین کشور و در نهایت تغییر نظام را برنامه ریزی کرده بود و از کمک برخی از عوامل نفوذی در ایران استفاده می کرد که در این میان نقش رئیس جمهور خائن بنی صدر بیش از پیش آشکار بود که با فراهم آوردن تمام تمهیدات لازم در صدد این بود که آنها را در رسیدن به اهداف شان یاری کند.

به گزارش ایرنا، پنجم اردیبهشت ماه، یادآور شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای "طبس" است.

در این روز ارتش آمریکا که نیروهای خود را برای آزادسازی ۴۹ گروگان آمریکایی به ایران فرستاده بود دچار ناکامی شد و تفنگداران آمریکایی شکست خورده و زبون به پایگاه های خود در آن سوی خاک های ایران بازگشتند.

در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ گروهی از جوانان و دانشجویان مسلمان و انقلابی ایران با هجوم به سفارت آمریکا در تهران، "لانه جاسوسی" را که علیه انقلاب اسلامی ایران و آرمان های آن فعالیت می کرد تصرف کردند و کارکنانش را به گروگان گرفتند. خواسته دانشجویان این بود که دولت آمریکا، "محمدرضا پهلوی" شاه مخلوع و برکنار شده را برای محاکمه به دولت انقلابی ایران تحویل دهد.

دولت آمریکا حدود ۶ ماه بعد از این ماجرا، در اردیبهشت ۱۳۵۹ چند تن از کماندوهای زبده نیروی هوایی خود را در ماموریتی محرمانه به ایران اعزام کرد تا در عملیاتی گروگانها را آزاد و به آمریکا منتقل کنند.

نخستین پایگاه و در واقع محل فرود هواپیماها و بالگردهای آمریکا در صحرای غرب طبس ۱۲۰ کیلومتری شهر طبس در حوالی روستای "رباط خان" بود.

در سحرگاه پنجم اردیبهشت ماه، هنگام سوخت گیری، ۲ هواپیمای ارتش آمریکا در میان شن های صحرای طبس با یکدیگر برخورد کردند و دچار حریق شدند. با این حادثه غیر مترقبه که به کشته شدن چهار تفنگدار آمریکایی انجامید به سرعت دستور توقف عملیات و بازگشت دیگر افراد، صادر شد.

وقوع این حادثه عجیب و باورنکردنی در تاریخ عملیات کماندویی ارتش تروریست آمریکا بی سابقه و غیر قابل تصور بود.

از دیدگاه بسیاری از حق باوران شکست این عملیات نظامی که همچون امداد غیبی و کمک الهی برای جامعه انقلابی ایران تلقی شد با واقعه تاریخی "عام الفیل" و نجات خانه خدا از هجمه سپاهیان "ابرهه" قابل مقایسه است.

بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که اگر هر چند به ظاهر هدف اعلام شده این عملیات که "چنگال عقاب" نام داشت، آزادسازی گروگان ها بود اما باید در جستجوی علت های این واقعه به مسایل دیگری از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش جمهوری خواهان و دموکرات ها برای بهره گیری از این رویداد نیز توجه کرد.

در بعد سیاسی شکست این عملیات دموکرات ها و جناح "جیمی کارتر" رییس جمهوری وقت آمریکا را با ناکامی سیاسی رو به رو ساخت.

در بعد نظامی نیز اجرای این عملیات و نتایج حاصل از آن باعث شد دولت آمریکا به سرعت توسعه و تقویت نیروهای واکنش سریع را در دستور کار خود قرار دهد.

حمله نظامی آمریکا به طبس و شکست خفت بار تفنگداران نیروی هوایی ارتش تروریست آمریکا تاثیر مهمی در معادلات سیاسی داخل ایران نیز بر جای گذاشت.

از سویی سبب تقویت ذهنیت منفی نیروهای انقلابی کشور علیه واشینگتن و از سوی دیگر نقطه پایانی بر عمر کوتاه دولت موقت شد.

پیاده شدن نیروهای نظامی آمریکا در طبس نقطه ای منفی در روابط ایران و آمریکا بود که بی اعتمادی ایرانیان به ایالات متحده آمریکا را تقویت کرد و سرآغاز قطع روابط دیپلماتیک تهران و واشینگتن شد.

عملیات نظامی آمریکایی ها در طبس شکست خورد و گروگان ها ماهها بعد نه با عملیات نظامی بلکه در نهایت با با مذاکره از موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند و در مجموع آنچه که از این ماجرا حاصل شد این بود که راه حل نظامی نه تنها کمکی نکرد بلکه بر پیچیدگی ماجرا نیز افزود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.