اتوبوس‌های جدید تا چند روز دیگر وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی تبریز می‌شوند تا پس از چند سال رکود و فرسودگی این ناوگان، فصل جدیدی در حوزه حمل و نقل شهری آغاز شود.

وقتی مردم تبریز همیشه در صف اتوبوس هستند! / شکستن طلسم نوسازی اتوبوس‌ها بعد از ۱۰ سال

به گزارش قدس آنلاین، اتوبوس سواری و پیدا کردن صندلی خالی و گرفتن میله آهنی در دست جزئی از خاطره جمعی همه ماست. از ایستادن در ایستگاه‌های اتوبوس محلی گرفته تا انتظار برای پیدا شدن رد کمرنگی از اتوبوسی که از انتهای خیابان مدام نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد.

 اگر چه حالا با افزایش خودروها و ترافیک‌های ممتد و گسترده در بیشتر ساعات شبانه روز و غول بزرگی به نام خودروهای تک سرنشین، خیابان‌ها به تسخیر آنها در آمده ولی تا همین چند دهه اخیر اغلب مردم برای جابجایی در سطح شهر از اتوبوس استفاده می‌کردند. هر چند بعدها استفاده از تاکسی نیز بین مردم رواج پیدا کرد ولی چه کسی می‌تواند منکر جایگاه اتوبوسرانی و خطوط مختلف آن بین شهروندان باشد؟

 توسعه و شاخص‌های مختلف آن در کلانشهرها با مواردی مشخص می‌شود که حمل و نقل عمومی و ظرفیت‌های آن بدون شک یکی از ارکان اصلی این موضوع است. حمل و نقل عمومی در صورت استفاده بجا و صحیح علاوه بر خدمات رسانی مطلوب به شهروندان در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک و سلامت شهروندان نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

 اتوبوس‌های جدید بزودی وارد چرخه می‌شوند

 شهردار تبریز از فعالیت اتوبوس‌های جدید در سطح شهر خبر داده و می‌گوید: اتوبوس‌های جدید از اردیبهشت امسال وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شوند که این اتوبوس‌ها با همراهی و مساعدت شورای اسلامی شهر خریداری شده است.

 یعقوب هوشیار در خصوص تمرکز مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر، می‌گوید: در ۱۰ سال گذشته تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تبریز خریداری شده بود اما با همت استاندار آذربایجان‌شرقی و پیگیری مدیریت شهری، در سال جاری ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و یک‌هزار دستگاه تاکسی نیز نوسازی شده است.

به گفته هوشیار، در هفته های پیش رو با اتمام مراحل جذب و بکارگیری راننده، اتوبوس‌های نو به مسیرهای مورد نیاز تزریق می‌شود تا نوسازی ناوگان در سطح شهر ملموس‌تر باشد.

 شاید امسال را بتوان سال تحول در حوزه حمل و نقل عمومی از طریق نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و فعال سازی هر چه بیشر ایستگاه‌های قطار شهری تبریز نام برد. اگر طی سال‌های اخیر آلودگی ناشی از این ناوگان به عنوان یکی از علل آلودگی هوای تبریز نام برده شده، حالا می‌توان امیدوار بود با نوسازی در این بخش رسالت شهرداری به عنوان مجموعه ای مردم محور، بار دیگر در حوزه سلامت و خدمات دهی خود را نمایان کند.

 برای سال ۱۴۰۲ تحول بزرگ حوزه حمل و نقل برنامه ریزی شده تا در این حوزه شاهد توسعه حمل و نقل باشیم و این موضوع در مدیریت شهری پیگیری می شود.

 فعالیت ۳۳۷ اتوبوس در تبریز!

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌گوید: در حال حاضر تعداد ۳۳۷ اتوبوس شامل ۲۲۰ اتوبوس در بخش خصوصی و ۱۰۷ اتوبوس در بخش دولتی نسبت به جابجایی مسافر در تبریز اقدام می کنند.

 پرویز عباس‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی برای خریداری اتوبوس‌های جدید و افزودن به این ناوگان ادامه می‌دهد: ناوگان اتوبوسرانی از سال ۱۳۹۲ به دلیل برخی مشکلات شاهد هیچ گونه نوسازی نبود ولی از اواخر سال ۱۴۰۰ با واردات اتوبوس به کشور، روند نوسازی در تبریز نیز با همکاری وزارت کشور آغاز شد. بر همین اساس مقرر شد تعداد ۲۳۴ اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی تبریز خریداری و تزریق شود که تا کنون از این تعداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحقق یافته و ۹۱ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری تبریز داده شده است.

 عباس نژاد یادآور می شود: همچنین طی سال گذشته تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز که پیش از این در اختیار دستگاههای مختلف قرار گرفته بود آزادسازی شده و به ناوگان اتوبوسرانی پیوسته است.

 به گفته وی، از عمر برخی اتوبوس‌های شهری بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال سپری شده است که اتوبوس‌های جدید می‌توانند جایگزینی برای اتوبوس‌های فرسوده و قدیمی شوند.

 سهم ۴۴ درصدی حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری/ ۳.۴ میلیون​ سفر درون شهری در تبریز با اتوبوس

 یعقوب وحیدکیا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز از تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار سفر درون شهری روزانه در این شهر خبر داده و می‌گوید: بررسی آمارها نشان می‌دهد میزان ۳/۴۴ درصد این سفرها از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.

 استفاده از اتوبوس به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل عمومی در تبریز به فراخور زمان و مناسبت های مختلف متغیر است. به طور مثال هنگام بازگشایی مدارس و دانشگاهها و روزهای نزدیک به عید نوروز استفاده از این وسیله نوستالژیک افزایش پیدا می‌کند. بر اساس آمار شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه، به طور میانگین ۱۶ درصد از سهم سفرهای روزانه از طریق حمل و نقل عمومی به این بخش اختصاص دارد.

شاید به علت پایین بودن هزینه سفر با اتوبوس استفاده از این وسیله همواره با اقبال خوبی از سوی مردم روبرو بوده است و اتوبوس یکی از انتخاب های شهروندان برای سفرهای درون شهری باشد. هر چند طی سال های اخیر این استقبال کاهش یافته ولی بدون شک با وارد شدن اتوبوس های جدید به چرخه حمل و نقل تبریز و افزایش تعداد آن از سویی و نوسازی ناوگان از سوی دیگر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه خواهیم بود. همچنین، افزایش تعداد اتوبوس‌ها می تواند مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات جابجایی را کاهش داده و حقوق شهروندی را تا اندازه زیادی تحقق بخشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.