طی آیینی با عنوان "آیت بهشت" در شیراز، از ۲ اثر آیت‌الله احمد بهشتی شامل «حکمت و سیاست» و «ماه در محاق» رونمایی شد.

رونمایی از آثار آیت‌الله بهشتی در شیراز

به گزارش قدس آنلاین، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت در این مراسم گفت: یکی از نکاتی که در تاریخ نگاری انقلاب و تاریخ‌نگاری جبهه متدیین مطرح است این است که در موضوع نگارش و روایت تاریخ عقب بودیم.

مهدی رمضانی افزود: اگر اقدامات انجام شده و اتفاقات رخ داده مکتوب و در مورد آنها صحبت نشود به مرور زمان و در فرآیندهای تاریخی با فضایی مواجه خواهیم شد که این اقدامات با انکار و تغییر مواجه می‌شوند.

او اضافه کرد: حجم تولیدات دشمن در حوزه تاریخ انقلاب به شدت گسترده و قابل توجه است؛ این در حالی‌است آنچه در داخل کشور اتفاق می‌افتد برابری با حجم تولیدات در خارج از کشور نمی‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: آیت الله احمد بهشتی یک شخصیت علمی و انقلابی هستند که مرور خاطراتشان تنها مرور خاطرات ایشان نیست بلکه با خواندن خاطرات ایشان گویا یک دور تحولات تاریخ انقلاب را به صورت خلاصه و چکیده می‌خوانیم. برخی تحولات خارجی و تحولات پس از انقلاب را می‌توان در خاطرات ایشان تجربه کرد. لذا فراهم شدن این فضا را فرصتی برای تمجید از یک شخصیت دینی و انقلابی می‌دانم که نیاز جامعه امروز ماست.

رمضانی بیان کرد: در تبیین شخصیت‌ها و ظرفیت‌ها کم‌کاری کردیم و جوان ها جذب فضاهای دیگری شدند؛ این به کم‌کاری ما بر می‌گردد.

او با اعتقاد به اینکه ما خالی از قهرمان نیستیم، افزود: برای اینکه یک شخصیت پرورش پیدا کند و به نقطه شکوفایی و بالندگی برسد اتفاقات متنوعی افتاده است. این در حالی‌است که ما به راحتی و سادگی از کنار این سرمایه‌ها عبور می‌کنیم؛ قدرشان را نمی‌دانیم و برای به دست آوردن قدرشان کم‌تلاش می‌کنیم‌.

رمضانی ادامه داد: مرجعیت آیت الله احمد بهشتی در فضای عمومی استان دلگرم کننده است. استان قدردان این ظرفیت است اما این پرسش مطرح است که این ظرفیت چقدر به نسل جوان، خارج از استان و کشور معرفی شده است؟

او عنوان کرد: جای تشکر دارد که ایشان در کنار فعالیت‌های علمی، فقهی و اخلاقی فرصتی برای نگاشتن و مکتوب کردن خاطرات خود کرده‌اند. این کتاب‌ها که تقدیم جامعه علمی و فرهنگی شده به عنوان منبعی در حوزه تاریخ انقلاب خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: شبکه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شبکه فرهنگی گسترده، اثرگذار، قابل بهره‌برداری و پیش‌برنده است و انشالله ما در بهره‌برداری از این شبکه موفق باشیم.

رمضانی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا کتاب‌های تاریخی در فضای کتابخانه‌های عمومی کتاب های تاریخی قرار بگیرد. البته داده‌ها و اطلاعات مرجع در حوزه تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان باید فرآوری شود. ما در این موضوع ضعف داریم. در واقع در تبدیل این اطلاعات برای نسل جدید باید بیشتر کار کنیم.نیاز به همت همگانی و همراهی عمومی در این مسیر داریم‌.

او در رابطه با جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این جشنواره حدود ۱۳ سال است که برگزار می‌شود و بزرگترین رویداد فرهنگی با موضوع کتاب بوده و در۲ دوره اخیر بیش از یک میلیون نفر شرکت‌کننده داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان کودکان و نوجوانان هستند ادامه داد: در سال گذشته یک‌میلیون و ۴۰ هزار شرکت کننده داشته و جزو معدود برنامه های است که افراد به صورت خانوادگی و گروهی امکان شرکت در آن را دارند. در واقع این جشنواره یک کار گسترده، عمیق و اثرگذار در حوزه فرهنگی است که تمام تلاش خود را برای گسترش و به روزرسانی این رویداد به کار گرفته‌ایم.

آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این برنامه‌ها موجب می‌شود تا جوانان، طلاب و دانشجویان ما بر سر شوق بیایند، مشکلات زندگی را پشت سر گذاشته و در آینده برای جهان بشریت مفید و موثر باشند.

او افزود : اگر امروز چیزی دارم از همنشینانی بوده که داشته ام و این لطف خداوند است که بتوانم خدمات ناقابلی را به اسلام، انقلاب و نظام ارائه کنم.

آیت‌الله بهشتی بیان کرد: مدیون سه نفر از اساتید از جمله استاد مطهری و امام خمینی (ره) هستم؛ به طلاب توصیه می کنم که قلم داشته، بنویسند، صحبت کنند و به منبر بروند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به مسئله قلم و اهمیت آن از نظر قرآن کریم اشاره و گفت: مسئله قلم در اسلام بسیار با اهمیت است. چرا که اثری ماندگار بوده که همواره باقی می ماند و در قرآن هم از آن دو بار نام برده شده است.

او ادامه داد: به مقالات و کتب های خودم هیچ گاه نگاه تجاری نداشته‌ام و هیچ زمانی به این موضوع فکر نکرده‌ام.

محمد حسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه عمومی فارس هم افزود: امروز اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس این افتخار را دارد برای سومین نوبت از آثار گران سنگ استاد اخلاق حضرت آیت الله بهشتی رونمایی کند؛ پیش از این در آبان ماه سال های ۹۵ و ۹۷ بود که از آثار ایشان رونمایی شد؛ در نخستین مراسم رونمایی از آثار آیت الله بهشتی ۸۳ اثر از ایشان منتشر شده بود رونمایی و امروز دو اثر از ایشان با عنوان ماه در محاق و حکمت و سیاست رونمایی شد.

او ادامه داد: در این آیین از دو اثر گران سنگ مرتبط با آیت الله بهشتی با عنوان ماه در محاق که سیری در سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع) است و کتب های حکمت و سیاست که مجموعه خاطرات آیت الله بهشتی است، رونمایی شد؛ این ۲ کتاب خصوصیات مختلفی داشته و کتاب ماه در محاق امروز جزو منابع جشنواره کتابخوانی رضوی است.

فیروزی افزود: در این دوره کتاب استاد جزء منابع جشنواره است و در تمام کتابخانه های عمومی کشور سراسر کشور که بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه است این کتاب ترویج می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های فارس با اشاره به کتاب حکمت و سیاست افزود: این کتاب مجموعه خاطرات شخصیت های آیت الله بهشتی بوده که اثری مهم برای شیراز و فارس بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.