نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالبات شهرداری مشهد از دولت به ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

مطالبات شهرداری مشهد از دولت به ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید

 به گزارش قدس خراسان، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو اظهار کرد: سیاست‌ها و رویکردهای ۴ساله شورای ششم در ابتدای دوره تدوین شد و به عنوان نقشه راه در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شورای شهر باور دارد که برای دستیابی به اهداف باید برنامه‌ریزی مدون داشت، گفت: برنامه‌ریزی ۴ ساله شامل سرفصل‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و ... است.

وی از رویکرد حمایتی شورای ششم نسبت به حاشیه شهر سخن گفت و افزود: اولین مصوبه شورای اسلامی شهر در این دوره، تعریف پروژه‌های زودبازده بود و برای هر محله حاشیه شهر و محلات هدف بازآفرینی ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم.

حاجی بگلو تصریح کرد: حاشیه شهر مشهد مقدس از بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری، سهم ۴۷  درصدی داشت و امسال هم در تداوم همین رویکرد، این سهم را از بودجه عمرانی شهرداری به حدود ۵۰ درصد رساندیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی از تاکیدات شورای شهر به شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بوده که طبق همین تاکید، در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری، حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص دادیم؛ این پروژه‌ها در بخش‌های مختلفی چون احداث خطوط مترو، کرانه شمالی، فضای سبز، سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران، تقاطع‌های غیرهمسطح و ... تعریف شده‌اند.

تمام طرح‌های تفصیلی حوزه‌های مختلف شهر مشهد ابلاغ شده است

وی بیان کرد: از دیگر محورهای فعالیتی شورای اسلامی شهر که به آن متمرکز شدیم، طرح‌های تفصیلی مشهد مقدس بود که با همت بین‌بخشی و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط، پس از ۱۵ سال به ثمر رسید و پاسخگویی به مردم تعیین تکلیف شد.

حاجی‌بگلو گفت: امروز، تمام طرح‌های تفصیلی حوزه‌های مختلف شهر مشهد مقدس ابلاغ شده است؛ شهرک‌های قرقی-مهرگان و محدوده تاریخی توس در بلوار شاهنامه، با توجه به اینکه در خارج از محدوده‌های شهری هستند، روال خود را درحال طی کردن بوده و امیدواریم زودتر به ثمر برسد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه براساس قانون درآمدهای پایدار، خارج از ضوابط طرح‌های تفصیلی، به شهروندان پاسخگویی نخواهد شد، افزود: البته این طرح‌ها ممکن است نواقص و ایراداتی داشته باشند که قابلیت بازنگری برای این طرح‌ها وجود دارد.

بناهای باسابقه پادگان ارتش باغ موزه می‌شوند

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در این دوره از مدیریت شهری، جابجایی پادگان ارتش بود که با ورود مستقیم رئیس قوه قضائیه، تولیت آستان قدس رضوی، استاندار و ارکان مختلف مدیریت شهری، بعد از ۱۷ سال محقق شد.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه با جابجایی این پادگان، شبکه معابر درون پادگان شکل گرفته و موجب تسهیل دسترسی و جابجایی شهروندان در هسته مرکزی شهر شده است، گفت: دو پارک ۲۵ هکتاری و ۳۸ هکتاری نیز در این پهنه‌ها پیش‌بینی شده و از سوی دیگر، بناهای باسابقه موجود در پادگان نیز به عنوان باغ موزه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اختصاص۲۷۰۰ میلیارد تومان برای خطوط قطارشهری 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: قطارشهری و مترو، دیگر کلان‌پروژه شهری است که با جدیت پای کار آن هستیم؛ حفاری تونل خط ۴ مترو به طول ۱.۴ کیلومتر درحال انجام بوده و اصلی‌ترین تاکید ما، پایان عملیات اجرایی و بهره‌برداری از فاز یک خط قطارشهری، به طول ۵.۸ کیلومتر حدفاصل پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) تا میدان شهداست.

وی افزود: علاوه بر این، حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل خط ۱ قطارشهری و ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای دیگر خطوط قطارشهری اختصاص دادیم که اتفاق بزرگی است.

حاجی‌بگلو خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات شاخص و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انجام مطالعات اتصال بلوار شهید برونسی به بلوار نماز، با ایجاد تونل است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه رویکرد شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این دوره، مردم‌محوری است، گفت: تصویب پروژه‌های زودبازده ۱ و ۲ براساس همین رویکرد و نگاه بوده که اعتبار خوبی نیز برای آن اختصاص یافته است.

وی افزود: در سال اول فعالیت شورای ششم، برای هر محله هدف، ۱۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم ولی این اعتبار در سال جاری به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت تا با نظر و اولویت‌سنجی مردم، شوراهای اجتماعی محلات و ... هزینه شود.

حاجی‌بگلو  در ادامه اشاره دیگری به قانون درآمدهای پایدار داشت و گفت: با ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، تکالیف جدیدی برای شهرداری‌ها مشخص شد؛ این قانون، ایراداتی دارد ولی در عین حال، از بی‌قانونی بهتر است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: براساس این قانون، شهرداری هیچگونه پروانه‌ای خارج از ضوابط و مقررات ابلاغی، صادر نمی‌کند و اجازه ندارد که به سمت تخلفات ساختمانی برود.

مطالبات شهرداری مشهد از دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان است

وی با تاکید بر اینکه مدل درآمدی شهرداری را باید تغییر دهیم، گفت: اعتبار و بودجه شهر مشهد، متعلق به شهروندان آن است ولی در این شهر توفیق میزبانی از سالانه ۳۰ میلیون زائر را داریم که به آنها نیز خدمات‌رسانی می‌کنیم.

حاجی‌بگلو  افزود: با وجود این شرایط، اعتبارات ملی برای مشهد مقدس پیش‌بینی شده و مطالبات شهرداری از دولت نیز که درحدود ۲۳ هزار میلیارد تومان است، پرداخت نمی‌شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند دیون خود را با ظرفیت‌هایی چون معادن و صنایع و پتروشیمی که قابلیت واگذاری دارند، تسویه کند؛ از این طریق هم مطالبات شهرداری وصول شده و هم درآمد جدید برای شهر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون درآمدهای پایدار، امکان فعالیت اقتصادی شهرداری در سایر شهرها نیز پیش‌بینی شده که پیشتر در قانون مجاز نبود، گفت: ایجاد شرکت ارائه خدمات فنی و مهندسی شهرداری برهمین اساس، به تصویب رسید تا به سایر کشورها بتوانیم خدمات‌رسانی کنیم و درآمدزایی داشته باشیم.

درحال بررسی طرح رایگان شدن بهای خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم

حاجی‌بگلو در ادامه با بیان اینکه شهرداری لازم نیست برای هر خدمتی که به شهروندان خود ارائه می‌دهد، بهای خدمات دریافت کند، افزود: برهمین اساس، درحال بررسی طرح رایگان شدن بهای خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اعم از مترو و اتوبوس هستیم و اولین جلسه کارشناسی این طرح، هفته آینده با حضور کارشناسان و متخصصان امر، برگزار خواهد شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پرداختی سالانه شهروندان برای استفاده از بهای خدمات حمل‌‎ونقل عمومی، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در قیاس با بودجه شهرداری مشهد، عدد قابل توجهی نیست؛ به ازای دریافت این بها، می‌توان از ظرفیت‌های مجموعه اتوبوسرانی و مولدسازی‌ها بهره گرفت.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدید

وی با اشاره به شهردار جدید شهر مشهد اظهارکرد: اولویت‌های اول شهردار، باید اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی شورای اسلامی شهر، از جمله تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدید پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری باشد.

حاجی‌بگلو افزود: رسیدگی به منابع انسانی و مشکلات و مسائل این حوزه، دیگر محور فعالیتی شهردار باید باشد و در انتصابات نیز از ظرفیت مدیران توانمند شهرداری بهره گرفت؛ امیدواریم حکم شهردار مشهد مقدس تا پایان هفته جاری یا هفته آینده ابلاغ شود.

نائب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه گفت: با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مهار تورم، شهرداری خواسته شده تا لایحه اصلاح بودجه و بهای عوارض خدمات که براساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و قانون درآمدهای پایدار افزایش یافته را ارائه دهد.

وی افزود: اولویت این اصلاح نیز با حوزه حمل‌ونقل عمومی بود که در جلسه شورای اسلامی شهر به تصویب رسید و برای تایید به فرمانداری ارسال شده است؛ با کاهش بهای خدمات، تولید مسکن را افزایش می‌دهیم که اتفاق ارزشمندی بوده چراکه رونق اقتصاد و اشتغال را به همراه دارد.

حاجی‌بگلو در پایان صحبت‌های خود به کمیسیون ماده ۵ اشاره کرد و گفت: براساس طرحی که به شورای عالی استان‌ها برده‌ایم و به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده، کمیسیون عمران مجلس موافقت ابتدایی خود را انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ به شهرداری کلانشهرهای کشور اعلام نموده که درصورت تایید نهایی، اتفاق بزرگی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.