استاندار فارس پیشنهاد داد که تعدادی از خانه‌های میراثی و تاریخی پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) با تامین اعتبار برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شود تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

خریداری تعدادی از خانه‌های تاریخی شیراز بستری جهت فعالیت هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی ایمانیه در آئین اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته در آرامگاه این شاعر فرزانه برگزار شد، عنوان کرد: تکمیل پروژه تالار مرکزی شیراز، یک سوم بودجه ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، بازسازی تالار حافظ، بازسازی تالار ابوریحان و اطراف آن، رفع کمبودات کتابخانه‌های مراکز شهرستان‌ها استان از جمله سخت افزارهایی در فارس بوده که نیازمند کمک این وزارت است. 

وی با بیان اینکه کمبوداتی در استان وجود دارد که امید است به لطف شما امسال با تامین اعتبار مسائل آنها نیز حل شود، گفت: در ارتباط با کارخانه کاغذ سازی زاگرس قسمتی از وام برای ادامه روند عملیات اجرایی این پروژه تامین شده که امیدواریم قسمت دوم نیز تامین شود.

استاندار فارس با بیان اینکه همچنین پیشنهاد داریم تا تعدادی از خانه های میراثی اطراف حرم حضرت شاهچراغ(ع) با تامین اعتبار از سوی وزارت ارشاد  خریداری شود تا هنرمندان شیرازی از جمله خطاط، نقاش، مجسمه ساز و قلم کاران ما از فضای آن جهت کار خود بهره ببرند؛ که این مسیله از نظر توریستی نیز بسیار اثر گذار است.

او افزود: همچنین حمایت‌ وزارت فرهنگ و ارشاد در تهیه بسته هایی جهت حمایت از فرهنگ و هنر در دانشگاه های استان،کنگره جهانی محمد رسول‌الله که مورد تاییدیه مقام معظم رهبری نیز است از دیگر درخواست‌های استاندار فارس از وزیر فرهنگ و ارشاد بود.

ایمانیه اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که خانه هنرمندان نمایشگاه فروش محصولات خودشان شود، همچنین تهیه بسته حمایتی از شعرای استان و هیئات مذهبی که در فرهنگ اصیل ما نقش مهمی دارند از دیگر مواردی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.
 
حمایت در تولید پوشاک اسلامی، برند سازی حافظ، سعدی و ملاصدرا، برگزاری نمایشگاه های متنوع در حوزه‌های مختلف که بسیار مورد اقبال جوانان قرار می گیرد از دیگر پیشنهادات استاندار استان فارس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

برنامه های یادروز سعدی مردم محور بود

در ادامه این آیین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: به واسطه تقارن روز سعدی با عید فطر سیاست‌گذاری این اداره کل بر آن شد که هفته فرهنگی هنری سعدی را برگزار کنیم تا بتوانیم این شاعر بزرگ ایران زمین را بیش از پیش معرفی کنیم.

حمید رضا قانعی با اشاره به اینکه برنامه های متعددی را توسط دستگاه های فرهنگی استان طی این هفته برگزار کردیم، عنوان کرد: گلباران آرامگاه سعدی، سعدی خوانی و نقالی، برگزاری پویش سعدی خوانی در استان و همچنین برگزاری نمایشگاه نقاشی خط و پوستر با موضوع گرامیداشت سعدی را از جمله ویژه برنامه های این هفته عنوان کرد.

وی در ادامه به برگزاری ویژه برنامه تحفه روزگار اشاره کرد و گفت: در این آیین فرهیختگان در پانزده شهرستان استان به برگزاری برنامه‌ای در راستای شناساندن شیخ اجل پرداختند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد افزود: بیست سخنرانی علمی  توسط اساتید دانشگاه، فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر انجام شد و با ۱۰ نفر از نویسندگان مشهور کشور در خصوص تاثیر این شاعر فرزانه به گفت و گو نشستیم و آنها را در قالب ویدیو در اختیار هم‌وطنان قرار دادیم.

قانعی رونمایی از ارکستر سمفونیک شیراز، اجرای موسیقی سنتی و همچنین رونمایی از نسخه خطی منسوب به سعدی را از دیگر برنامه های اجرا شده در این هفته خواند و گفت: سعی کردیم تا سعدی را بیش از پیش به مردم شیراز، استان و کشور معرفی کنیم.

سعدی نقطه عطفی در تاریخ زبان و ادبیات فارسی

در ادامه شهردار کلانشهر شیراز نیز طی سخنانی اظهار کرد: بی تردید سعدی شیرازی با باریک اندیشی خود نقطه عطفی را در تاریخ زبان و ادبیات فارسی به وجود آورد.

محمد حسن اسدی افزود: سعدی از نادانی، غرور، بی ادبی، حرص، تجاوز به حقوق دیگران، عهد شکنی و خودپرستی بیزار است.

وی عنوان کرد: شهرداری شیراز به منظور بهره وری عموم شهروندان، ایرانیان، هم وطنان و دوستداران شعر و ادبیات فارسی از همه طرح ها، برنامه ها و اجرای رویدادهای ادبی در راستای ارتقا فرهنگ شهروندی و تقویت روحیه هنری، ادبی و اجتماعی استقبال و حمایت می کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.