پس از زلزله بامداد 8 اردیبهشت 1402مشهد بسیاری از خانواده‌ها شب را در مکان‌های عمومی نظیر بوستان‌ها به سر بردند و سوله های بحران در این شرایط خالی از جمعیت بود.

خیابان خوابی مشهدی‌ها پس از زلزله / سوله‌های بحران کجاست؟

به گزارش قدس خراسان، حوالی ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد روز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/۶ ریشتر شهر مشهد را به لرزه درآورد. به دنبال این زمین‌لرزه که مرکز آن شهر قدمگاه نیشابور در فاصله کانونی ۲۳ کیلومتری بود، بسیاری از مردم مشهد به دلیل شدت آن از منزل خارج شده و بسیاری از خانواده‌ها شب را در مکان‌های عمومی نظیر بوستان‌ها به سر بردند.

نکته قابل تأمل در این اتفاق این است که با وجود تعدد سوله‌های بحران در شهر مشهد چرا خانواده‌ها برای اسکان به سوله‌های بحران مراجعه نکردند.

در بررسی میدانی و گفت‌وگوی قدس خراسان با خانواده‌هایی که در بوستان‌ها حضور داشتند، بعضی از آن‌ها از وجود نزدیک‌ترین سوله بحران در نزدیکی منزل خود بی‌خبر بودند و ضمن بیان این موضوع اعلام کردند اطلاع‌رسانی در این مورد به آن‌ها نشده است.

مدیر کل بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدام‌های پس از وقوع زلزله گفت: بعد از وقوع زلزله بلافاصله به حوزه مدیریت بحران شهرداری اعلام کردیم تا مردم به سمت سوله‌های بحران هدایت شوند و معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد هم اعلام کرد سوله‌ها برای استقرار خانواده‌ها آماده است.

مردم از حضور در سوله‌ها استقبال نکردند

محسن نجات عنوان کرد: از طریق نیروهای شهرداری به مردم اعلام شده است؛ اما مردم از حضور در این مکان‌ها استقبال نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند در پارک‌ها و بوستان‌ها مستقر باشند.

خیابان خوابی مشهدی‌ها پس از زلزله / سوله‌های بحران کجاست؟

وی اظهار کرد: در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به مردم اجازه داده شد چادر بزنند و همچنین چادرهایی برای بحث اسکان اضطراری در شهر مشهد در نظر گرفته شده است. نقطه ثقل زمین‌لرزه، مشهد نبوده و مردم احساس نگرانی کرده‌اند و این نگرانی زمانی بیشتر است که مشهد مرکز زمین‌لرزه باشد و عکس‌العمل نیروهای واکنش اضطراری هم متفاوت خواهد بود. 

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به شایعات در فضای مجازی یادآور شد: در دوره‌های تاریخی زلزله‌های بزرگی در استان داشته‌ایم و شایعات فضای مجازی را که پشتوانه علمی ندارند، تأیید نمی‌کنیم و حتی در پاسخ به این پرسش که آیا این زلزله پس‌لرزه دارد یا نه، نمی‌توانیم مطلبی را رد یا تأیید کنیم بنابراین برای هر شرایطی باید آماده باشیم.

دمای خوب هوا، مسئولان را از بحران نجات داد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درباره اطلاع‌رسانی استقرار در سوله‌های بحران گفت: پس از وقوع زلزله به همه نیروهای آتش‌نشان و نیروهای امداد، آماده‌باش کامل داده شد و سوله‌های بحران هم آماده پذیرایی از شهروندان بود؛ اما کشش شهروندان به این سمت بود که در پارک‌ها مستقر باشند. 

محمدعلی نجفی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به شرایط اضطراب پس از زلزله نمی‌توان به افراد یا خانواده‌ها در این زمینه اصرار کرد و شرایط دمایی برای اینکه مردم در پارک‌ها بمانند، بیشتر اثر داشت. 

خیابان خوابی مشهدی‌ها پس از زلزله / سوله‌های بحران کجاست؟

وی درباره باز بودن سوله‌ها برای شایعه وقوع زلزله بزرگ‌تر در فضای مجازی، توضیح داد: اگر قرار است پذیرش پیش از حادثه داشته باشیم باید در سطح کلان هماهنگی انجام شود. وظیفه ما مهیا کردن زیرساخت‌هاست و در این زمینه مشکلی نداریم.

اطلاع‌رسانی به مردم از طریق نگهبانان پارک‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درباره نحوه اطلاع‌رسانی به مردم در پارک اظهار کرد: اطلاع‌رسانی به مردم در شرایطی که استرس و اضطراب در افراد زیاد است، از طریق بلندگو کار درستی نیست و سبب التهاب می‌شود بنابراین در ورودی پارک‌ها عوامل نگهبان و انتظامی پارک‌ها به مردم برای استقرار در سوله‌ها اطلاع‌رسانی می‌کردند.

ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی صبح جمعه از پایان ارزیابی روستاها خبر داد و عنوان کرد: کار ارزیابی روستاهای محدوده زلزله بامداد جمعه به پایان رسیده و خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی نداشته‌ایم و تاکنون هیچ پس‌لرزه‌ای در منطقه گزارش نشده است.

خیابان خوابی مشهدی‌ها پس از زلزله / سوله‌های بحران کجاست؟

نبود پس‌لرزه نگران‌کننده است

بر اساس مستندات علمی، احتمال وقوع زلزله پس از یک زلزله بزرگ، در یک هفته وجود دارد. به نظر می‌رسد با توجه به عدم وقوع پس‌لرزه و اضطرابی که بین مردم به دلیل شایعات وقوع زمین‌لرزه وجود دارد، توجه به اطلاع‌رسانی محل سوله‌ها و امکانات مستقر در آن باید در اولویت باشد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.