وزیر صمت در دفاع ازخود در جلسه استیضاحش با بیان اینکه عده‌ای دنبال تخریب رابطه دولت و مجلس هستند گفت: ملت بزرگ ایران بدانید نه من به فساد آلوده شده‌ام و نه نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی.

روایت وزیر صمت از شرکت متخلف ۳ هزار میلیاردی در جلسه استیضاح/ فاطمی‌امین: مافیای خودرو پول خرج می‌کند تا وزیر را بزند

به گزارش قدس آنلاین،  سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت صبح امروز در جریان استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: مسئله امروز ما هم افزایی و وحدت دولت و مجلس انقلابی است ما فرصت نداریم گرفتار حاشیه‌ها شویم و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم. باید عقب ماندگی ها را جبران کرده و گرفتاری های معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند وحدت همدلی و هم افزایی دولت و مجلس است.

وی افزود: در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد که همه مردم متضرر شدند. اتفاقی که نه در شان دولت مردمی بود و نه در شان مجلس انقلابی، کذب محض و ظلم بزرگ.

فاطمی‌امین با اشاره به اخبار منتشرشده در روزهای اخیر تصریح کرد: در چند روز گذشته من هر کجا که می روم احساس می کنم نگاه ها به من سنگین است البته شما هم چنین احساسی را تجربه می‌کنید. چرا با عزت و آبروی مومن بازی می شود؟ البته عزت مومن متعلق به خدا است این آبروبری‌ها برای ما ذخیره قبر و قیامت خواهد بود ولی به حیثیت مجلس، دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد.

وی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران؛ فاطمی امین خادم شما آلوده به فساد نشده است. ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی به فساد آلوده نشده اند.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد به افرادی که به‌دنبال تخریب رابطه دولت و مجلس هستند، عنوان کرد: چرا دولت تخریب می شود؟ چرا مجلس تخریب می‌شود؟ چرا رابطه دولت و مجلس تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می کنید؟ ضد فساد ترین دولت به چنین فسادی متهم می شود و مجلس انقلابی ضد فساد به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟ ماجرا چیست؟

وی گفت: آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. نیازی نیست ۷۰ را بگویید.

فاطمی‌امین گفت: من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ را پرسیدم؛ در سال ۱۴۰۰ و ۹۹ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروسازی خصوصی که متخلف است و ۱۴ هزار میلیارد پرونده در سازمان تعزیرات دارد،   خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال های تلگرامی و سایت های زرد هزینه می‌کند تا وزیر را بزند؛ این مافیای خودرو است.

وی ادامه داد: آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و رئیس محترم مجلس جلوی آن را گرفت. ۲ روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو بگیرید. هیئت رئیسه با بررسی این اتفاق کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند داده می‌شود؟ چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟

وزیر صمت تصریح کرد: استیضاح حق مجلس است و من بارها آن را گفته ام، من اینجا هستم به شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران پاسخ بدهم ولی این روزها تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، کجای ما به آمریکا می خورد؟

وی افزود: چه کسی این تیترها را می‌زند؟ چه کسی این پول‌ها را بیرون از مجلس هزینه می‌کند؟ چه افرادی خوشحال هستند و چه می کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده؟ می‌گویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است! که آن را این‌گونه تعبیر می‌کنند که تیغ و گیوتین استیضاح بر گردن وزیر صمت! سوال‌هایی پرسیده شده و بنده هم به آن‌ها پاسخ می‌دهم، شما صاحب اختیارید. من در مقام اجرا هستم و شما در مقام نظارت اگر پاسخ ها را منطقه دیدید و آن را می دهید و گرنه من سنگر را به سرباز بعدی تحویل می‌دهم.

وزیر صمت تاکید کرد: آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی رسد، معاون بنده را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

فاطمی امین تصریح کرد: با موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می شود به این استیضاح ربط داده می شود؟ آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی‌رسد، معاون بنده را ضرب‌وشتم می‌کند.

فاطمی‌امین گفت: چرا دوقطبی سازی می‌شود عده‌ای به دنبال دوقطبی سازی هستند و می‌گویند یا برد است و یا باخت. اگر وزیر افتاد، برد مجلس است اگر وزیر نیافتاد باخت مجلس است. چه کسی دنبال این موضوعات است؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی باید با همدیگر مسائل و مشکلات را حل کند حضرت آقا چه گفتند هر کس دوقطبی سازی می کند این است. هر فردی که می‌گوید انداختن وزیر یعنی قوت مجلس دوقطبی سازی می‌کند. این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: من به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکرد خود باشم. ملت شریف ایران سخنران قبلی ماجرای اشاره کرد که شرکتی ۳ هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و در سازمان تعزیرات پرونده مفتوح است. چه شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده اند. چرا دفاع می کنید؟ چه کسانی رفتند در شعبه ۲۷ جنایی و وساطت کردند که آن متخلف بیرون بیاید. این اژدهای هفت سر فساد است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ملت ایران من به شما اطمینان می‌دهم با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنم البته تاوان هم می دهیم، دیروز معاون من و فردا شاید خود من. مهم‌تر از برخورد فیزیکی که عجیب است آقای رئیس مجلس پیگیری کنید چه شرکتی است که وقتی به مطامع خود نمی‌رسد، نیرو اجیر کرده و با معاون وزیر برخورد فیزیکی می‌کند. کجای کشور باید این موضوع را تحمل کرد؟ آقای آزادیخواه این موضوع را به نام توضیح بدهید.

وزیر صمت با اشاره به موضوع خودرو و اقدامات دولت سیزدهم دراین زمینه تصریح کرد: برادران و خواهران من، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بارها گفته‌ام صنعت خودروی ایران بیمار است و دردهای مزمن دارد. در همین تریبون، شاید بیش از ده بار گفتم که یک برنامه چهارساله داریم و الان در میانه راه به جای خوبی رسیده‌ایم.

فاطمی‌امین افزود: من در ابتدای وزارت دو راه داشتم؛ اول، کوتاه بیایم، فرافکنی کنم، دنبال محبوبیت خود باشم   و به جای حل مسئله خودرو از این موضوع شکایت کنم که با کار رسانه ای بیشتر جواب می‌داد. راه دوم این بود که وارد میدان شده و مسئله را به صورت زیرساختی حل کنم، من این راه را انتخاب کردم اما اکنون وسط جراحی و در میانه راه هستیم باید اعلام کنم نشانه های بهبودی آشکار شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه صنعت خودرو مسائل بسیاری دارد اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می آید، خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های قبل توقف و کاهش تولید خودرو  درمان می‌شد، شاهد این روزها نبودیم. اگر واردات خودرو متوقف نمی شد ما این روزها را نداشتیم، اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، جنگ ارزی آغاز نمی‌شد شاهد چنین مسائلی نبودیم.

وی ادامه داد: صنعت خودروی کشور بر مونتاژ و داخلی‌سازی است به همین خاطر با فراز و نشیب تحریم‌ها تولید کم و زیاد می‌شود. طبق آمار، طی یک دهه اخیر هر سال تحریم علیه ما تشدید شد تولید خودرو به زیر یک میلیون کاهش پیدا کرده است.

فاطمی‌امین روند بهبود وضعیت خودروسازی در سال گذشته را یک روند رو به رشد دانست و عنوان کرد: سال ۱۴۰۱، تنها سالی است که در آن تحریم‌ها خنثی شده است. با وجود این که تحریم‌های شدید برقرار بود اما تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه رسید؛ یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه.

وی افزود: در سال ۹۷ و در دور جدید تحریم ها اولین گروه تحریم ها خودرو، طلا و ریال بود و بانک ها بعدت تحریم شدند. این موضوع نشان می‌دهد که دشمن می‌داند خودرو مسئله اجتماعی و ابعاد اقتصادی گسترده دارد.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ تولید خودرو به کمتر از یک میلیون دستگاه رسید و شاهد ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان بودیم.

وی ادامه داد: در آذر ۱۴۰۰، ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که هر کدام از آن‌ها با یک نقص روبرو بودند که این رقم به یک‌هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.