امام جماعت یک مسجد در حاشیه شهر مشهد گفت: ما برای رفع مشکلات مردم با استانداری هماهنگی‌ها و رایزنی‌های زیادی انجام دادیم.تلاش می‌کنیم جوانان خود محله با کمک مهندس و پیمانکار بومی، برای افراد نیازمند مسکن تهیه کنند.

مسجدی که اهل محل را خانه‌دار می‌کند

به گزارش قدس خراسان، مساجد را شاید بتوان مهم‌ترین پایگاه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه دینی دانست. پایگاهی که باید برای تمام ابعاد زندگی افراد برنامه داشته باشد و برای رفع دغدغه آن‌ها فعالیت کند.

نقش مساجد در حاشیه شهر که بیشتر در معرض مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، باید پررنگ‌تر باشد و دغدغه‌ها و نیازهای جوانان و نوجوانان این مناطق باید در چارچوب مساجد برطرف شود. باحجت‌الاسلام محمود رضایی، امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) واقع در شهرک شهید رجایی مشهد در این ارتباط گفت‌وگو کردیم.

تشکیل قرارگاه جهش تولید در مسجد

رضایی در خصوص فعالیت‌های مسجد موسی‌بن جعفر(ع) عنوان کرد: در زمینه اقتصادی، ما قرارگاهی به نام قرارگاه جهش تولید در مسجد تشکیل دادیم. در این قرارگاه تلاش می‌کنیم برای نیروی کاری که در محله داریم اشتغال‌زایی کنیم. چرم‌دوزی، بسته‌بندی مواد غذایی و خیاطی از جمله کارهایی است که در این قرارگاه صورت می‌گیرد. در حال حاضر فقط در بخش تولید کیف و کفش چرم بیش از ۲۰ خانواده مشغول به کار هستند. 

وی درخصوص فعالیت‌های فرهنگی مسجد عنوان کرد: جوان‌ها و نوجوان‌هایی که به صورت جهادی و داوطلبانه در این مسجد فعالیت می‌کنند، باید یک پشتوانه و پایه اعتقادی داشته باشند که پای کار بیایند. ما برای ایجاد این پایه اعتقادی در جوان‌ها و نوجوان‌ها، مدت‌هاست به صورت مستمر، هر هفته کلاس‌های قرآن، نماز و اخلاق برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۳ سال محله برگزار می‌کنیم. 

رضایی ادامه داد: این کلاس‌ها صرفاً برای روخوانی قرآن نیست، بلکه برای بچه‌ها به مناسبت‌های مختلف جشن برگزار می‌شود، مراسم‌ مذهبی با همت و کمک خود بچه‌ها برپا می‌شود و همچنین هفته‌ای یک بار برنامه تفریحی برای بچه‌ها برنامه‌ریزی شده تا به سینما، سالن ورزشی و... بروند. 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) گفت: استمرار و اصرار ما بر کار فرهنگی، به دلیل شرایط ویژه حاشیه شهر است. متأسفانه در این مناطق بچه‌ها خیلی زود در معرض اعتیاد و انحراف‌های اخلاقی قرار می‌گیرند. وقتی این بچه‌ها از کودکی جذب مسجد شوند، مسیر زندگی آن‌ها تغییر خواهد کرد.

تأمین هزینه‌های کارهای فرهنگی توسط اعضای مسجد

وی افزود: هزینه برگزاری این کلاس‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بالاست. بخشی از این هزینه‌ها توسط خیران تأمین می‌شود اما ما منبع درآمدی ثابتی برای این کار نداشتیم به همین خاطر فروشگاهی در مسجد تأسیس کردیم که به طور کامل توسط جوانان و نوجوانان محله اداره می‌شود. در این فروشگاه علاوه بر مایحتاج مورد نیاز مردم، محصولات تولیدی اعضای زیر پوشش مسجد نیز به فروش می‌رسد. درآمد حاصل از این فروشگاه وارد چرخه مسجد شده و برای خود اعضای مسجد خرج می‌شود. ضمن اینکه تمام کارکنان فروشگاه نیز که بزرگ شده همین مسجد هستند، درآمد خوبی بدست آوردند. 

رضایی با اشاره به اینکه جذب افراد به مسجد در حاشیه شهر مشکل است عنوان کرد: در حاشیه شهر به دلیل مشکلات اقتصادی، یک نارضایتی در خانواده‌ها وجود دارد که ناخودآگاه روی فرزندان نیز تأثیر می‌گذارد به همین خاطر بچه‌ها از فضای مسجد فاصله می‌گیرند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل خانواده‌ها بحث مسکن است. ما برای رفع مشکلات مردم با استانداری هماهنگی‌ها و رایزنی‌های زیادی انجام دادیم. وقتی مردم می‌بینند برای رفع مشکل مسکن جوان‌ها تلاش می‌کنیم، پای کار مسجد می‌آیند. من رمز موفقیت مسجد را در سیر تربیتی و مستمر بچه‌ها و تلاش برای رفع مشکلات معیشتی خانواده‌ها می‌دانم. 

تلاش برای حل مشکل مسکن خانواده‌ها

رضایی درخصوص تلاش‌های مسجد برای رفع مشکلات مسکن گفت: ما برای رفع مشکل مسکن، خانواده‌ها را در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردیم. تلاش می‌کنیم جوانان خود محله با کمک مهندس و پیمانکار بومی، برای افراد نیازمند مسکن تهیه کنند. 

وی ادامه داد: از پاییز سال گذشته پیگیر این طرح بودیم و از مهندسان بومی فعال در صنعت ساختمان دعوت و با آن‌ها جلساتی برگزار کردیم؛ مهندسانی که هنوز هم پای کار هستند. با کمک این افراد به الگویی رسیدیم که طی آن مردم منطقه را براساس میزان دارایی آن‌ها سطح‌بندی و پروژه‌های ساخت را در فاصله‌های زمانی مختلف تقسیم‌بندی کردیم. استانداری همکاری بسیار خوبی با  ما داشته و زمین‌هایی را به صورت رایگان در اختیارمان قرار داده است. 

توجه ویژه مسجد به نوجوانان

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) درباره ضرورت کار فرهنگی برای نوجوانان گفت: یکشنبه شب‌ها برای گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال که سنین پرخطری هستند، جمعی را تشکیل دادیم به نام منهاج الشهدا. برای دور کردن جوانان از رفتارهای آسیب‌زا و پرخطر، هر هفته برنامه‌های تفریحی برای بچه‌ها ترتیب داده و سعی کردیم نیاز نوجوانان به تفریح را نیز در همین چارچوب مسجد برطرف کنیم. خیلی از اعضای گروه منهاج‌الشهدا که حالا از دوران نوجوانی گذر کردند، خودشان مسئولیت صفر تا صد مراسم‌ مذهبی بزرگ محله را برعهده می‌گیرند.

رضایی در پایان خطاب به متولیان مساجد عنوان کرد: از متولیان مساجد درخواست می‌کنم با صبر و تحمل بیشتری با کودکان و نوجوانان برخورد کنند. اخم و دعوا با نوجوانان تأثیر خوبی ندارد و ممکن است مسیر زندگی این بچه‌ها را برای همیشه تغییر بدهد. از بزرگ‌ترها درخواست می‌کنم بیشتر به این بچه‌ها بها بدهند. 

فعالیت‌های مستمر فرهنگی در حاشیه شهر به خصوص وقتی در چارچوب مسجد برگزار شود، می‌تواند از بروز بسیاری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌زا در بین نوجوانان جلوگیری کند. نوجوانانی که این روزها در معرض انحراف‌ها و آسیب‌های بسیاری قرار دارند و کوچک‌ترین فعالیتی می‌تواند مسیر زندگی آن‌ها را تغییر دهد.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.