رکوردهای به ثبت رسیده در مسابقات وزنه‌برداری نشان می‌دهد که راه شاگردان نواب نصیرشلال برای درخشش در کره‌جنوبی چندان ساده و هموار نیست.

حمله ۶۰ درصدی به آسیا؛ انتظار دور و دراز برای لیفت‌های طلایی؟!

وزنه‌برداری ایران در راه رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ و درخشش در بازی‌های آسیایی، راه سختی را در پیش خواهد داشت.

 رقابت‌های رکوردگیری نفرات اعزامی به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا ۲۰۲۳، هفته گذشته با حضور بهداد سلیمی، حسین رضازاده و حسین توکلی؛ قهرمانان ادوار جهان و المپیک و اعضای کمیته فنی فدراسیون در محل آکادمی المپیک برگزار شد که نتایجی تا حدی نگران‌کننده و دور از انتظار را به همراه داشت.

در این دوره از مسابقات وزنه‌برداران شاخص و نام‌داری مانند سهراب مرادی، کیانوش رستمی و علی داوودی؛ قهرمانان و نایب‌قهرمان المپیک‌های ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو به روی تخته رفتند و به وزنه‌های خود حمله کردند اما در این بین رکوردهای برجای مانده از نفرات موردانتظار وزنه‌برداری ایران، پی‌رنگ‌هایی نامطمئن را ایجاد کرده است.

کیانوش رستمی به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین وزنه‌برداران سال‌های اخیر تیم ملی، در این رکوردگیری کلاً ۳ حرکت صحیح از خود بر جای گذاشت و تخته را با رکورد مجموع ۳۶۵ کیلوگرم ( ۲۰۰ + ۱۶۵) ترک کرد که در وزن ۹۶ کیلوگرم، دقیقاً هم‌رکورد با علی‌رضا معینی، پدیده جوانان قرار گرفت.

رستمی که بارها پیش از این با انتقاداتش از مسئولان فدراسیون و شرایط تیم‌های ملی وزنه‌برداری حاشیه‌ساز بوده، در این دوره از مسابقات رکوردهای نامطمئن و عجیبی را به ثبت رساند تا دلهره اعضای کادرفنی و کمیته فنی فدراسیون برای مسابقات قهرمانی آسیا که طی روزهای آتی در کره‌جنوبی برگزار خواهد شد، شدت یابد.

در دسته وزنی کیانوش رستمی اما به‌جز وی و معینی که بالاترین نتایج را گرفته‌اند، رضا بیرانوند؛ قهرمان سال گذشته آسیا هم حضور داشت که رکورد غیرقابل دفاع مجموع ۳۴۶ کیلوگرمی را ثبت کرد که البته مشخص شد شرایط چندان آماده‌ای نداشته و به علت آن چه مصدومیت گفته شده، رقابت‌های قهرمانی آسیا را هم از دست داده است.

سهراب مرادی اما در وزن ۱۰۲ کیلوگرم نمایش چندان مطمئن و در خور شأن و جایگاه یک قهرمان المپیک را از خود نشان نداد. مرادی با ثبت رکورد مجموع ۳۷۰ کیلوگرم (۲۱۰ + ۱۶۰) و ۵ کیلو کم‌تر، پائین‌تر از رضا دهدار با رکورد ۳۷۵ کیلوگرمی قرار گرفت و البته مدعی هم شد که بدنش قبل از المپیک ۲۰۲۰ توکیو خراب شده و الان وقت رکوردهای عجیب نیست.

در دسته وزنی ۱۰۹ کیلوگرم نیز بالاترین رکورد به مهدی کرمی با ثبت رکورد مجموع ۳۷۹ کیلوگرمی اختصاص یافت اما این وزن عقب‌گرد محسوس علی هاشمی با رکورد مجموع ۳۶۲ کیلوگرمی را هم در خود داشت تا بیش از پیش نمایان شود که وضعیت آمادگی بدنی، روحی و ذهنی اعضای تیم ملی وزنه‌برداری چندان مساعد نیست.

در دسته موردانتظار و پربحث فوق‌‍سنگین هم علی داوودی، نایب‌قهرمان المپیک فقط برای محک خود و به شکلی نه‌چندان جدی روی تخته آمد و رکورد مجموع ۴۲۶ کیلوگرم (۲۴۱ + ۱۸۵) را بر جای گذاشت اما در مهم‌ترین اتفاق این وزن، علی‌رضا یوسفی توانست رکورد جوانان را یک کیلوگرم ارتقا داده و از خودش وزنه مجموع ۴۲۰ کیلوگرم را به ثبت برساند.

علاوه بر ارتقا یک کیلوگرمی رکورد جوانان جهانی توسط یوسفی که پیش از این هم در اختیار خود او قرار داشت، در این دسته وزنی آیت شریفی با ثبت رکورد ۴۳۴ کیلوگرم (۲۴۲ + ۱۹۲) در صدر لیست قرار گرفت. گفتنی است یوسفی به وزنه ۲۴۶ هم حمله‌ای ناموفق داشت.

با تمام این تفاسیر و آمارها آن چه از رکوردگیری مسابقات قهرمانی آسیا استنباط می‌شود؛ این است که میزان رکوردهای نفرات اعزامی به کره‌جنوبی و شرایط آن‌ها اصلاً در حد انتظار نیست و در حالی که مسابقات آسیایی از اهمیت بالایی برای گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پارس برخوردارند اما وضعیت نفرات منتخب چندان روبه‌راه هم نیست.

بنا به گفته سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و تأیید نواب نصیرشلال، سرمربی تیم ملی؛ آمادگی بچه‌ها با توجه به شرایط نامشخص فدراسیون و تعیین دیر هنگام سرمربی جدید تیم ملی چیزی در حدود ۶۰ درصد بوده که این نتایج مذکور با درنظر گرفتن شرایط ناآمادگی ملی‌پوشان، قابل قبول اعضای کمیته فنی و فدراسیون بوده است.

نصیرشلال هم با علم به این که فرم آمادگی شاگردانش برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی نیاز به تمرینات فشرده‌تر و مداوم خواهد داشت، درخواست کرده تا اردوهای تیم ملی پس از مسابقات قهرمانی آسیا تا رقابت‌های هانگ‌ژو و سپس عربستان‌سعودی ادامه پیدا کند تا در این تورنمنت‌های حائز اهمیت، تیم ایران با آمادگی بسیار بالاتری به مصاف رقبای نام‌دار برود.

بر کسی پوشیده نیست که شرایط نابه‌سامان دوران گذشته و وضعیت بلاتکلیفی فدراسیون تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، تأثیر خود را بر ملی‌پوشان و رکوردهای‌شان گذاشته اما با توجه به حمایت‌های اخیر و اهمیت وزنه‌برداری برای کاروان ایران، انتظارها از مردان پولادین کشورمان برای کسب مدال جهانی و آسیایی و در نهایت راه‌یابی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بسیار بالاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.