مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده همزمان یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه سه توله خود در ارتفاعات شهرستان خواف در استان خبر داد.

۴ قلاده پلنگ در ارتفاعات خواف خراسان رضوی مشاهده شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور اظهار کرد: همیاران حفاظت محیط ‌زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات شهرستان خواف مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده یک قلاده پلنگ بالغ با سه توله اش و تصویربرداری از آنها شدند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکارممنوع و حفاظت شده شهرستان خواف، جمعیتی بالغ بر هزار علف‌خوار وحشی از گونه هایی چون کل و بز، آهو و قوچ و میش وحشی زیست می کنند، که تغذیه اصلی پلنگ ها محسوب می شوند.

وی، مشاهده گربه سانانی چون پلنگ ایرانی را، که به عنوان گونه پرچم و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می شود، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت شرایط زیستگاهی آنها و گویای وضعیت دیگر گونه های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

اله پور گفت: محیط‌بانان شهرستان خواف، در هفته اخیر یک دهنه چشمه را در همین منطقه احیا و یک آبشخور جدید نیز برای گونه های حیات وحش ایجاد کردند و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش از دیگر اقدامات آنان در این زیستگاه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی افزود: گزارش ها و برخی مستندات از دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه حکایت دارد.

وی گفت: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام ساکنان منطقه، قابل جبران خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.