ماجرای رایگان شدن بهای بلیت اتوبوس و مترو و کاهش هزینه عوارض و خدمات شهری موضوعی است که در شورای شهر مخالفان و موافقانی دارد، این اقدامات آیا در کل به نفع شهر است یا ضرر آن؟!

آیا بودجه شهرداری مشهد اصلاح می‌شود؟/ اما و اگرهای رایگان شدن بهای بلیت اتوبوس و مترو

به گزارش قدس خراسان، ۹ اردیبهشت ماه کاهش ۳۰۰ تومانی بهای بلیت اتوبوس و مترو در مشهد لبخند کمرنگی بر لب مردم نشاند اما این همه ماجرا نبود و نایب رییس شورای شهر مشهد پا را فراتر از این کاهش ۲۰ درصدی گذاشت و حرف از رایگان شدن کامل بهای خدمات اتوبوس و مترو زد. این هم پایان ماجرا نبود و سریال دست و دلبازی‌های موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ادامه یافت و این عضو شورای شهر مشهد هفته گذشته با نامه‌ای از شهرداری خواست برای تحقق شعار سال پیشنهادات خود را در زمینه کاهش نرخ خدمات تا ۲۰ درصد به صورت لایحه به شورا ارائه دهد.

موحدیان: کاهش درآمد مساوی است با کاهش خدمات 

موضوع را ازرییس شورای شهر مشهد پیگیری میکنیم تا ببینیم این اقدامات ظاهرا خوشحال کننده قرار است به چه قیمت تمام شود و با کاهش درآمد شهرداری، هزینه گران اداره کلانشهر مشهد چگونه تامین شود.

حسن موحدیان در این باره میگوید: نامه نایب رئیس شورا یک پیشنهاد بوده که به شهردار مشهد نوشته شده است اما هر اقدامی در این خصوص منوط به تصویب در شورای شهر و تایید هیات تطبیق فرمانداری است.

او عنوان میکند: اگر نرخ بلیت اتوبوس و مترو کاهش پیدا کرد در شورا و صحن علنی به تصویب رسید اما صراحتا می‌گویم هرگونه کاهش درآمد منجر به کاهش خدمات خواهد شد.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر اتوبوس را به قیمت امروز باید ۶ هفت میلیارد تومان خریداری کنیم، اضافه میکند: الان عمر ناوگان ما بالای ۱۳ سال است و مردم وقتی سوار این اتوبوس‌ها می‌شوند من خودم شرمنده میشوم اما نمی‌توانیم ناوگان را نوسازی کنیم. اتوبوسی که ۱۳ سال عمر دارد یک روز کار می‌کند دو روز در تعمیرگاه است. این نظر شخصی من است اما نظر جمعی شورا این بود که نرخ بلیت کاهش پیدا کند که این کار بعد از طی مراحل قانونی اجرایی شد.

موحدیان تاکید میکند: با این کاهش درآمدها و تخفیف‌ها جلوی  توسعه گرفته می‌شود، با کاهش قیمت بلیت اتوبوس و مترو درآمد مدیریت شهری ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت این عدد معادل ۱۷-۱۸ دستگاه اتوبوس است که حالا نمی‌توانیم برای شهر بخریم و عملا سر فاصله خطوط زیاد می‌شود و مردمی که قبلا باید ۲۰ دقیقه در ایستگاه منتظر می‌شدند حالا این زمان ۴۰ دقیقه میشود.

او در خصوص رایگان شدن بهای خدمات مترو و اتوبوس هم تصریح میکند: این موضوع غیرممکن است و با سیاست‌های بخشنامه بودجه وزارت کشور مغایرت دارد، منابع دیگری وجود ندارد و هرگونه کاهش درآمد منجر به کاهش خدمات و نارضایتی مردم میشود؛ اگر برای مترو ۱۰ سال قبل اقدام می‌کردیم با شرایط امروز مواجه نمی‌شدیم الان اجرای ۶ کیلومتر مترو از پایانه مسافربری تا میدان شهدا حداقل ۹هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد و این را در شرایطی که دولت هم بخاطر مشکلات اقتصادی نمی‌تواند کمک کند باید از کجا تامین کنیم؟ 

رییس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات شورا باید اصولی و با در نظر گرفتن آیندگان باشد، یاداور میشود: ما امروز باید ۹ هزار میلیارد را باید برای ساخت مترو هزینه کنیم تا مشکل ترافیک و آلودگی هوا و دعوا بر سر جای پارک حل شود در حالی که با این پول می‌توان چند پروژه دیگر که جلوی چشم مردم باشد و همه تعریف و تمجید کنند اجرا کرد نباید، فقط امروز را دید.

علیزاده: نامه پیشنهاد لایحه اصلاح بودجه با من هماهنگ نشده است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز میگوید: این نامه با من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هماهنگ نشده است.

البته سید ابراهیم علیزاده این تخفیفها را مانع تحقق بودجه شهرداری و خلل در ارائه خدمات نمیداند و ادامه میدهد: ما در مشهد حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار زمین خالی داریم و این ظرفیتی است که شهرداری تا حالا از آن غافل بوده است، سال قبل هم تبصره گذاشتیم که شهرداری این موضوع را پیگیری کند توجه جدی نکردند و امسال در آلبوم بودجه آوردیم تا این ظرفیت را احیا کنند. سهم سرانه شهر برای زمین‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است که باید مالکان برای تعیین تکلیف زمین‌شان پرداخت کنند.

او میگوید: از طرفی با توجه به اینکه رویکرد، توسعه به سمت شمال و شمال شرق با محوریت حرم مطهراست بنابراین چون بحث خدمات توسعه‌ای به آن مناطق میرود اگر قبل از آن این اراضی تعیین تکلیف نشود این نگرانی وجود دارد که توسعه ریزدانه ناپایدار در آن مناطق اتفاق بیفتد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اوراق مشارکت را ظرفیت مهم دیگری میداند و در ادامه عنوان میکند: دولت ظرفیت اوراق را دو تا سه برابر کرده و با توجه به تورم، جذب اوراق بسیار ارزشمند است و در واقع با این اوراق ما پروژه‌ها را اجرا میکنیم و در سنوات آینده پرداخت صورت می‌گیرد.

حاجی بگلو: رایگان کردن کردن بلیت اتوبوس و مترو همت میخواهد

به سراغ نایب رییس شورای شهر میرویم تا ببینیم ماجرای نامه چه بوده و چه فکری برای جبران این کاهش درامد دارد. 
موسی الرضا حاجی‌بگلو میگوید: با توجه به شعار سال به شهرداری مشهد پیشنهاد دادم اگر می‌توانند لایحه‌ای برای اصلاح عوارض و بهای خدمات دریافتی از شهروندان به شورا بیاورند.

او میگوید: باید در حوزه‌هایی مثل مسکن و عوارض ساختمانی بر اساس یک پیشنهاد منطقی و علمی شرایط کاهش هزینه را مهیا کنیم و امیدوارم شهرداری بتواند لایحه ای در این خصوص ارائه دهد در غیر این صورت موضوع را به صورت طرح به شورا میبرم.

سخنگوی شورای شهر مشهد میگوید: من به عنوان رئیس شورای استان به شهرداری همه شهرستان‌ها این مکاتبه را انجام دادم تا اگر می‌توانند این کار را حتما انجام دهند.

حاجی‌بگلو خاطرنشان میکند: بودجه سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که در نهایت ۲۷ هزار میلیارد محقق شد اما برای امسال بودجه‌ای که شهرداری ارسال کرده بود ۳۱ هزار میلیارد تومان بود که در شورا افزایش پیدا کرد و به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید.

او افزایش بودجه را چشمگیر توصیف میکند و متذکر میشود: باید به دنبال این باشیم که هم شرایط را برای شهرداری فراهم کنیم تا بتواند امورات جاری‌اش را بگذراند هم برای تحقق شعار سال کاری انجام دهیم و این شدنی است.

نایب رییس شورای شهر میگوید: قبل از اینکه بخواهم این موضوع را مطرح کنم با کارشناسان مدیریت شهری و شورا و مدیران جلسه داشته‌ایم و امکان تحقق آن را بررسی کرده‌ایم اول نرفته‌ام طی یک طرح دو فوریتی مطرح کنم و بگویم اتوبوس و مترو رایگان باشد، این اتفاق در حوزه‌های دیگر بدون برنامه و کار کارشناسی رخ می‌دهد ولی من شخصا اول مطالعه و بررسی میکنم و اگر به لحاظ علمی و عملیاتی امکان تحقق  داشت، بعد مطرح میکنم بررسی‌های من نشان می‌دهد این کار شدنی است اما نیاز به همت، شجاعت و جرات دارد.

حاجی بگلو تشریح میکند: بر اساس گفته‌های مدیران و متخصصان در شورا و شهرداری، از محل اتوبوس  ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر درآمد نداریم و این عدد را می‌شود از محلهای دیگری در حوزه مدیریت شهری تامین کرد.
از او درباره منابع دیگر تامین بودجه برای رایگان کردن بهای خدمات اتوبوس و مترو میپرسم، اینطور پاسخ میدهد: ما یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و شرکت‌های تبلیغاتی آمادگی دارند در حوزه تبلیغات اولین گام را بردارند موضوع دوم مولدسازی اموال است که شهرداری میتواند وارد عمل شود، مترو و اتوبوس‌رانی در این زمینه خیلی می‌توانند نقش آفرینی کنند حتما این موضوع شدنی است و فکر می‌کنم اگر در مشهد محقق شود  به عنوان الگویی برای دیگر نقاط کشور مورد نظر قرار گیرد.

فرهمندی: رایگان شدن اتوبوس و مترو درست نیست

البته رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه هزینه‌ای که برای حمل‌ونقل عمومی از مردم دریافت می‌شود ۱۰ درصد بهای تمام شده است، صفر کردن این هزینه را به لحاظ اجرایی و اجتماعی درست نمیداند.
ایمان فرهمندی میگوید: این موضوع صرفا در چند مصاحبه رسانه‌ای عنوان شده و تا امروز هیچ طرح و سند رسمی راجع به این مسائل ارائه نشده که این اتفاق چگونه انجام و جایگزین منابع از کجا تامین می‌شود و توجیهات فنی طرح چیست.

باید منتظر شد و دید اقدامات نایب رییس شورای شهر چگونه قرار است به ثمر بنشیند که سرانجام کار، هم شهروندان خوشنود شوند و هم شهرداری رستگار! 

 گزارش: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.