سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه پس از ۱۳ سال بازتاب زیادی در عرصه بین المللی و منطقه‌ای داشته است.

هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه: تقویت محور مقاومت در گرو توسعه روابط با دمشق است

رسانه های رژیم صهیونیستی وقوع این سفر را موجب نگرانی دانسته و آنرا در راستای عملیاتی کردن سیاستهای منطقه ای ایران و تقویت موضع کشورهای همسوی با آن تلقی کرده اند.

براساس آنچه اعلام شده است، رایزنیهای اقتصادی درباره بازسازی سوریه هم از محورهای سفر رئیسی به سوریه خواهد بود. چنانکه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه تصریح کرد: «سوریه وارد مرحله بازسازی شده است و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در فصل مبارزه با تروریسم به‌طور جدی تعیین کننده و موثر در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه بود با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های اقتصادی، تکنیکی و فنی و امکاناتی که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی دارد در این زمینه آمادگی دارد که در کنار دولت و ملت سوریه باشد و بتواند در فصل بازسازی اقتصادی سوریه و خرابی‌های ناشی از جنگ نقش موثر و تعیین کننده ایفا کند».

نقش آفرینی ایران در بازسازی

 حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در همین باره، در گفت و گو با قدس اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به سوریه حاوی پیام بسیار مهم و تاثیرگذار برای منطقه و جهان خواهد بود و پیام این است که در حال حاضر سوریه بعد از دوازده سال بحران نفسگیر در حال خروج از بحران است و تلاش میکند نقش و جایگاه خود را در عرصه های منطقه ای و بین المللی بازیابد. در واقع، این سفر پیامدهای بسیار مهمی به دنبال خواهد داشت و از جمله دستاوردها این است که ایران در امر بازسازی سوریه شرکت کرده و نقش آفرینی خواهد داشت. بدین ترتیب بناست امکانات و تجربه ایران در بازسازی شهرها و اقدامات عمرانی در اختیار ملت و دولت سوریه قرار بگیرد.

هانی زاده ادامه داد: به نظر میرسد سوریه اکنون در حال ورود به مرحله ثبات و استقرار است. همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دعوت اخیر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی در ریاض، به روشنی نشان میدهد سوریه در حال بازیابی نقش خود در جهان عرب و منطقه است و راهبردهای خود را در مسیر حرکت به سوی این هدف برنامه ریزی میکند.

این کارشناس سیاسی افزود: علاوه بر این، بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی موجب شکل‌گیری جبهه گسترده منطقه‌ای علیه اسرائیل خواهد بود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در طول دوازده سال گذشته بارها به سوریه حمله کرده و موجبات تشدید ناامنی ها و تداوم بحران سوریه را فراهم آورده است. بدین ترتیب سفر رئیسی از این جهت حائز اهمیت است که سوریه هرچه سریعتر به سمت ثبات و آرامش حرکت کند و از سوی دیگر از نظر اقتصادی و نیز ابعاد امنیتی و سیاسی، برای کشورمان نتایج مثبت به همراه داشته باشد.

هانی زاده بیان کرد: سوریه یکی از کشورهای مهم محور مقاومت است و در واقع حلقه اتصال محور مقاومت میان کشورهای ایران، عراق، لبنان و حتی فلطسین محسوب میشود. به همین دلیل تقویت محور مقاومت به رهبری ایران، در گروی برقراری ثبات و امنیت سوریه و توسعه روابط با این کشور است. در عرصه‌های بین المللی نیز باتوجه به اینکه سوریه بخشی از محور شرق است و با ایران، روسیه و چین مناسبات تعریف شده‌ای دارد، به همین دلیل میتوان توسعه روابط کشورمان با این کشور را در راستای تحقق اهداف منطقه ای و همگرایی شرق تلقی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.