پیکارهای بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی به عنوان یکی از مراحل مهم انتخابی تیم ملی قرار است اوایل خرداد ماه برگزار شد.

شکست‌ناپذیری یزدانی در یک دهه گذشته/ جام تختی عرصه درخشش جوانان

چهل و سومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی و مرحله چهارم چرخه انتخابی تیم ملی دهه اول خرداد ماه در شهر ارومیه برگزار خواهد شد. جام تختی آخرین شانس مدعیان پیش از مرحله نهایی انتخابی تیم ملی است. پیش از مسابقات جام تختی، آزادکاران در رقابت‌های قهرمانی کشور، رنکینگ زاگرب، رنکینگ مصر و رقابت‌قهرمانی آسیا روی تشک رفتند و در این رویدادها خود را محک زدند.

در مسابقات جام تختی نامدارانی مانند حسن یزدانی، امیرحسین زارع، احمد میرزاپور پهلوان ایران، یونس امامی، علی سوادکوهی، محمد نخودی، یدالله محبی، مجتبی گلیج و علیرضا سرلک و دیگر مدعیان حضور دارند. نگاه کشتی دوستان در این مسابقه به اوزانی مانند ۷۹، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم بیشتر از سایر اوزان است.

در وزن ۵۷ کیلوگرم نیز مدعیانی پرشماری حضور دارند که رقابت میان علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهانی و رضا مومنی بیشترین حساسیت را دارد. به نظر می‌رسد که سرلک بعد از باخت سنگین در مسابقات قهرمانی آسیا به دنبال آن است تا بتواند با تقویت شرایط روحی، خود را به این مسابقات برساند، این رقابت‌ها باعث شده تا برخی نفرات برای پوشیدن دوبنده تیم ملی تلاش بسزایی داشته باشند.

در اوزان دیگر نیز نباید دیدارها را از دست داد در وزن ۶۱ کیلوگرم نیز شاهد حضور مدعیان زیادی از جمله یاسین رضایی، داریوش حضرتقلی‌زاده و احمد محمدنژاد جوان هستیم. در این وزن نیز شاهد ظهور پدیده جدید کشتی مازندران هستیم که جسارت وی در اجرای کشتی و فنون ریسکی موجب حیرت کارشناسان شده است. یاسین رضایی در وزن ۶۱ کیلوگرم حتی نتوانست در رقابت‌های آسیایی به عنوان قهرمانی برسد، اما بی‌تردید یکی از پدیده‌های کشتی ایران به شمار می‌رود که به احتمال زیاد جدال دیدنی او با رضا اطری بسیار حساس و جذاب خواهد بود.

در وزن ۶۵ کیلوگرم شاید تنها وزنی است که نفر ملی‌پوش آن تا حدودی مشخص است. رحمان عموزادخلیلی با توجه به کسب مدال طلا قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا حضور خود را برای پوشیدن دوبنده تیم ملی مسجل کرده است. از دیگر مدعیان در این وزن پیمان بیابانی، کیان محمدجانلو، عباس ابراهیم‌زاده و مجید داستان هستند که باید دید آیا کادر فنی دیدارهایی را برای این وزن مشخص خواهند کرد یا خیر؟

در وزن ۷۰ کیلوگرم مدعیانی همچون مرتضی قیاسی، امیرمحمد یزدانی، محمد بخشی و امیررضا اکبرزاده حضور دارند که به امیرمحمد یزدانی به دلیل مصدومیت به احتمال زیاد در جام تختی کشتی نخواهد گرفت تا تکلیف این ملی‌پوش با تصمیم کادرفنی مشخص شود.

در وزن ۷۹ کیلوگرم مدعیانی از جمله امیرحسین کاووسی دارنده مدال برنز قهرمانی آسیا، محمد نخودی نایب قهرمان جهان و علی سوادکوهی ملقب به غول‌کش کشتی ایران و جهان حضور دارند. به نظر می‌رسد جدال محمد نخودی با علی سوادکوهی از مهم‌ترین و حساس‌ترین پیکارهای کشتی در ارومیه باشد و ضمن آنکه در ۲ رویارویی قبلی ۲ مدعی، سوادکوهی برنده مبارزه بود.

سوادکوهی توانسته در یک سال گذشته کشتی‌گیران مطرحی از جمله جردن باروز و زائوربک سیداکوف و محمد نخودی را شکست دهد. البته او نیز در جام باشگاه‌های جهان مغلوب اخمت عثمان‌اف روس شد.

به طور حتم یکی از حساس‌ترین و مهیج‌ترین رقابت‌ها در شهر ارومیه مربوط به وزن ۸۶کیلوگرم است، جایی که مدعیان بزرگی همچون علیرضا کریمی، سجاد غلامی، حسن یزدانی، عزت‌الله اکبری و هادی وفائی‌پور هستند. یکی از انگیزه‌های علیرضا کریمی شکست حسن یزدانی در این مسابقات است. او در یک سال گذشته تلاش‌ زیادی برای عبور از ژنرال هشت ستاره کشتی ایران داشته است و حتی در لیگ به مصاف حسن یزدانی رفت و کشتی آنها با نتیجه ۷ بر ۴ به نفع یزدانی به پایان رسید.

کریمی در حالی مدعی شکست یزدانی است که چندی پیش برابر عظمت دولت‌بیک‌اف قزاقستانی قرار گرفت و در مقابل او شکست خورد تا به مدال نقره قهرمانی آسیا برسد. در سوی دیگر یزدانی در بهترین شرایط خود قرار دارد و از آخرین شکست داخلی یزدانی بیش از هشت سال می‌گذرد که آن هم در سال ۲۰۱۴ و در خلال لیگ برتر مقابل مهدی تقوی بود. یزدانی از سال ۲۰۱۵ در کشتی ایران و جهان چهره شده و در این سال‌ها در کشتی ایران هماوردی نداشته است. محدوده باخت‌های یزدانی در سطح جهان به دیوید تیلور بازمی‌گردد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم نیز نفراتی مانند ارشک محبی، سیدرضا هاشمی، سیدمحمدحسین میرباغبان و امیرحسین فیروزپور حضور دارند که در نهایت فرد پیروز پس از جام تختی در آخرین مرحله باید به مصاف کامران قاسم‌پور برود تا تکلیف ملی‌پوش این وزن برای جهانی بلگراد مشخص شود. کامران قاسم‌پور دارنده ۲ نشان طلای جهان یکی از چهره‌هایی است که به احتمال زیاد آخرین سالی است که در این وزن حضور دارد و برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس بنا دارد با تصمیم کادر فنی به یک وزن بالاتر کوچ کند.

یکی دیگر از اوزان‌های حساس ایران مربوط به وزن ۹۷ کیلوگرم است که در این وزن شاهد حضور مدعیان پرشماری هستیم. در این وزن محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج، امیرعلی آذرپیرا، علیرضا رکابی، میثم عبدی، دانیال شریعتی‌نیا و دیگر مدعیان حضور دارند. باید دید رقابت در این وزن به کجا خواهد رسید و در این وزن المپیکی تصمیم کادر فنی روی چه گزینه‌ای معطوف است.

در دسته ۱۲۵ کیلوگرم نیز امیررضا معصومی، یدالله محبی، امیرحسین زارع و احمد میرزاپور، مصطفی طغانی و مصطفی امیری نایب قهرمان کشور حضور دارند. شاید همگان منتظر جدال معصومی و زارع در فینال این وزن هستند، اما بازگشت یدالله محبی پس از آسیب دیدگی، حضور احمد میرزاپور پهلوان کشور و ظهور مصطفی طغانی دارنده مدال برنز جام یاریگین بی‌تردید سطح رقابت‌ها را افزایش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.