یک رسانه سوری از سفر اخیر یک هیات فنی از وزارت خارجه سوریه به عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت سوریه خبر داد.

سوریه در آستانه بازگشایی سفارتخانه در عربستان

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه برقراری روابط دیپلماتیک میان سوریه و عربستان سعودی، یک رسانه سوری از سفر اخیر یک هیأت فنی از وزارت خارجه سوریه به عربستان سعودی به منظور تدارک تعیین محل افتتاح سفارتخانه دمشق در ریاض خبر دادند.

روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع رسانه‌ای در ریاض اعلام کرد: «هیات اعزامی در سفر به ریاض پیش نیازهای بازگشایی مجدد سفارتخانه سوریه برای حل امور دیپلماتیک شهروندان سوری و همچنین بازگشایی امور کنسولی سوریه در ریاض را بررسی کرده است، اما طبق ارزیابی‌های میدانی، بازگشایی و ترمیم این سفارتخانه در شرایط کنونی امکان پذیر نیست و زمان‌بر است.»

این منبع رسانه‌ای در ادامه افزود: «با توجه به شتاب دو کشور برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و کنسولی دوجانبه، وزارت خارجه سوریه احتمالاً ناگزیر است تا راه اندازی مجدد ساختمان قبلی سفارتخانه برای ترمیم یک ماهه آن، یک ساختمان دیگر را به طور موقت اجاره کند.»

این منبع فاش ساخت: «افتتاح کنسولگری‌ها و تعیین دیپلمات‌ها ممکن است در پایان ماه مه / اردیبهشت یا اوایل ژوئن / خرداد انجام شود.»

گفتنی است فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در ۱۸ آوریل گذشته و پس از ۱۲ سال از آخرین سفر یک وزیر سعودی به سوریه، وارد دمشق شد.

عربستان سعودی در ماه مارس سال ۲۰۱۲ سفارت خود در دمشق را تعطیل و روابط دیپلماتیک با دولت سوریه را قطع کرد.

پیشتر خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داده بود که پس از ده سال قطع رابطه، عربستان سعودی قصد دارد کنسولگری خود را در دمشق بازگشایی کند. ماه گذشته منابع آگاه در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کردند که عربستان در نظر دارد که کنسولگری خود در دمشق را بازگشایی کند. به گفته این منابع آگاه، میانجیگری روسی و اماراتی به رفع موانع میان دو کشور عربی منجر شده است و احتمال داده می‌شود که کنسولگری عربستان در دمشق در آینده نزدیک بازگشایی شود.

این منابع افزودند که اقدامات برای ازسرگیری باب دیپلماسی رسمی میان سوریه و عربستان پس از تلاش‌های بین‌المللی و عربی در این راستا در جریان است. منابع مذکور تاکید کردند که پس از توافق میان ایران و عربستان، تلاش‌های روسیه و امارات در پشت درهای بسته ثمربخش بوده است و به نزدیک شدن عربستان و سوریه منجر شده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان پیشتر در اظهاراتی تأکید کرد که کشورهای عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انزوای سوریه فایده‌ای ندارد و برای حل مسائل این کشور به خصوص مسائل انسانی لازم است با سوریه مذاکره شود. او گفت که چنین مذاکراتی ممکن است در نهایت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیانجامد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.