به ریاست معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان با حضور وزیر مشاور امور خارجه قطر در عشق آباد رایزنی‌های سیاسی نهادهای دیپلماتیک دو کشور برگزار شد.

«عشق آباد» میزبان رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و قزاقستان

به گزارش قدس آنلاین، به ریاست «بردینیاز میاتی‌اف»»، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و «سلطان بن سعد المرعکی»، وزیر مشاور امور خارجه قطر  رایزنی هئیت‌های نهادهای دیپلماتیک دو کشور برگزار شد.

در جریان این مذاکرات، طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی و دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور بررسی شد.

بنابر تاکید دو طرف، نتایج سفر دولتی رئیس جمهور ترکمنستان به قطر در 19-20 مارس سال جاری، از جمله افتتاح رسمی سفارت ترکمنستان در دوحه، گواه بر سطح بالای روابط بین دو کشور است.

طرف ترکمن خاطرنشان کرد: تعامل دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر بین‌المللی فرصت‌های زیادی را برای توسعه روابط سیاسی دوجانبه باز می‌کند.

در این راستا، به طور جداگانه تاکید شد که مشارکت ترکمنستان و قطر در چارچوب سازمان ملل متحد و ساختارهای ویژه آن در سطح بالای قرار دارد.

طی این مذاکرات مسائل مربوط به گسترش بیشتر چارچوب قانونی همکاری دو کشور بررسی و به توفقات حاصل شده در نتیجه دیدارهای سطوح بالا و عالی و همچنین اجرای اسناد منعقد شده دوجانبه توجه ویژه شد.

دیپلمات‌های دو کشور در بخش دیگری به وجود فرصت‌های بزرگ برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقصتادی بین دو کشور اشاره و در این زمینه بر اهمیت فعالیت کمیسیون مشترک بین‌دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور اشاره کردند.

دو طرف همچنین در خصوص مشارکت ترکمنستان در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی مانند «اکسپو-2023» که در قطر بگراز می‌شود، تبادل نظر کردند.

نشست در زمینه افغانستان که روزهای 1-2 مه سال جاری در قطر برگزار شد و ترکمنستان در کار آن شرکت کرد،  از جمله دیگر موضوعات مورد بحث و دو طرف به شمار می‌رود.

دو طرف ضمن اشاره به ابتکارات ترکمنستان برای حل و فصل صلح‌آمیز مسئله افغانستان در خصوص گسترش فرصت‌ها در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان توافق کردند.

گسترش مداوم روابط فرهنگی و انسانی یکی از زمینه‌های مهم همکاری ترکمنستان و قطر به شمار می رود و در این راستا، بین دو طرف در مورد برگزاری رویدادهای مشترک علمی، فرهنگی و رسانه‌ای توافق و بر اهمیت توسعه روابط ورزشی از جمله در زمینه‌های مانند فرهنگ تربیت بدنی و پرورش اسب‌ تاکید شد.

پایان پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.