۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 870151

در حالی که بسیاری بر این باورند که دلار آمریکا باارزش‌ترین ارز جهان است، اما پول ملی یکی از کشورهای همسایه ما عنوان قوی‌ترین ارز جهان را به نام خود ثبت کرده است.

چرا دلار با ارزش‌ترین ارز جهان نیست

‌به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که دلار آمریکا قوی‌ترین ارز جهان از نظر ارزش به‌شمار می‌رود، اگرچه این ارز پرکاربردترین واحد پولی در جهان شمرده می‌شود، اما ارزشمندترین ارز جهان نیست. در کمال شگفتی باید گفت که برخلاف تصورات موجود نسبت به دلار اما دینار کویت هم‌اکنون ارزشمندترین ارز جهان به‌شمار می‌رود.

از جمله عواملی که روی ارزش پول ملی کشورها اثر دارد، می‌توان به نرخ تورم، رکود، نرخ بهره، بدهی عمومی دولت‌ها و ثبات سیاسی اشاره کرد.

در موضوع تورم در زمان کاهش نرخ این شاخص اقتصادی ارزش پول ملی کشورها افزایش می‌یابد و در زمان افزایش تورم هم شاهد پایین آمدن ارزش پول هستیم.

رکود اقتصادی هم یکی از عوامل اثرگذار در برابری واحد پول ملی کشورهاست. در زمان‌های رکود نرخ بهره کاهش می‌یابد و متعاقباً ارزش پول ملی کشورها هم کم می‌شود. هر زمان هم که شاهد بالا رفتن نرخ بهره هستیم، ارزش پول ملی کمتر می‌شود.

چرا دلار با ارزش‌ترین ارز جهان نیست

بدهی عمومی کشورها هم در برابری نرخ پول ملی آنها اثرگذار است. اگر یک کشور با بدهی عمومی بالایی مواجه شود، ممکن است این مسئله به بالا رفتن تورم و متعاقباً کاهش ارزش پول ملی منجر شود. بی‌ثباتی سیاسی در دولت‌ها هم به عملکرد اقتصادی آنها لطمه زده و در نتیجه شاهد کاهش درآمد آنها خواهیم بود.

در فضای ثبات سیاسی شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و ورود این سرمایه‌ها ممکن است به افزایش ارزش پول ملی منجر شود. بر همین اساسی بی‌ثباتی سیاسی هم به پایین آمدن ارزش پول ملی کشورها منجر می‌شود.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.