محدود شدن منابع آب در شهرستان ابهر بر ظرفیت‌ها و زمینه‌های قابل توجه این شهرستان برای جذب سرمایه گذاری های صنعتی سایه افکنده و این مساله سیاستگذاری برای توسعه صنعتی در این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

سایه کم‌آبی بر سر توسعه صنعتی در شهرستان ابهر

به گزارش قدس آنلاین، بنا بر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به لحاظ تعداد پروانه‌های بهره برداری ۲۰ درصد از صنایع زنجان و از نظر میزان سرمایه گذاری بیش از ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری این استان در شهرستان ابهر واقع شده است.

از طرفی مشکل آب در دشت ابهر یکی از موضوعات مهم به شمار می رود به طوری که بنابر گزارش سازمان آب منطقه ای زنجان، مجموع افت سطح آبهای زیرزمینی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ در دشت ابهر ۳۰ متر است که این میزان بیشتر از دیگر مناطق و دشت های استان است. از این رو کمبود منابع آبی در شهرستان ابهر چالش عمده ای را بر سر راه توسعه صنعتی این منطقه ایجاد کرده است.

شهرستان ابهر پنج شهرک صنعتی دارد و بیش از ۲۲۰ واحد صنعتی در آن مستقر است. محصولات تولیدی ۲۲ واحد صنعتی در ابهر، صادراتی است.

سایه کم‌آبی بر سر توسعه صنعتی در شهرستان ابهر

تامین آب صنایع ابهر با تکمیل پروژه فاضلاب شهر و آب برگشتی از آن

فرماندار شهرستان ابهر با بیان اینکه برای تدبیر در خصوص موضوع کم آبی در این شهرستان بر تکمیل پروژه فاضلاب شهر ابهر تمرکز کرده ایم، گفت: این پروژه هر چند از چند سال قبل شروع شده ولی به سرانجامی نرسیده بود و در گام اول تکمیل این پروژه را با اعتبار ۳۲۰ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی عملیاتی کرده ایم.

برای تدبیر در خصوص موضوع کم آبی در این شهرستان بر تکمیل پروژه فاضلاب شهر ابهر تمرکز کرده ایماحمد ذوالقدر افزود: بر اساس اعلام پیمانکار قرار است این پروژه ظرف ۲ سال به اتمام برسد و بر اساس قراردادی که منعقد شده پساب شبکه فاضلاب ابهر برای استفاده صنایع در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با تکمیل پروژه شبکه فاضلاب ابهر حرکت بزرگی در شهرستان در خصوص منابع آب انجام می شود، اظهار کرد: با تکمیل این پروژه منابع آب های زیرزمینی در شهرستان حفظ می شود و پساب تصفیه شده فاضلاب مورد استفاده صنایع قرار می گیرد.

فرماندار ابهر به بازدیدهای میدانی از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان اشاره کرد و گفت: پیگیری برای حل مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در شهرستان از اولویت های مهم و اصلی مدیران شهرستان است و بازدیدهای میدانی مستمر نیز در این راستا انجام می شود.

ذوالقدر با بیان اینکه یک روز در هفته را در شهرستان به صورت کامل برای پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی اختصاص داده ایم، افزود: اولویت پیگیری مسائل شهرستان نیز بر جذب سرمایه گذاری های جدید متمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه فاصلاب ابهر و آب برگشتی از آن، دغدغه های محیط زیستی و تامین آب صنایع را در منطقه رفع می‌کند.

سایه کم‌آبی بر سر توسعه صنعتی در شهرستان ابهر

ابهر قطب جذب سرمایه گذاری در استان زنجان است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با توجه به تعداد پروانه‌های بهره برداری و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته، ابهر به قطب سرمایه گذاری استان تبدیل شده است.

مجید گلشنی افزود: ویژگی بارز صنایع مستقر در ابهر بهره وری بالای انسانی و حجم بالای سرمایه گذاری است و رفع مشکلات آنها عزم جدی و همراهی تمامی مسوولان استانی را می طلبد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان ابهر یادآور شد: با توجه به پتانسیل های موجود در این شهرستان باید تلاش کنیم حلقه های مفقوده صنایع استان را ایجاد و زنجیره تولید در حوزه های مختلف را تکمیل کنیم.

با توجه به تعداد پروانه‌های بهره برداری و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته، ابهر به قطب سرمایه گذاری استان تبدیل شده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از تدوین سند راهبردی استان در بخش صنعت و معدن بر پایه تحقق عدالت سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: بر اساس این سند امسال رشد اقتصادی حدود ۱۱ درصدی برای بخش صنعت استان هدفگذاری شده است.

گلشنی ادامه داد: برای تحقق این هدفگذاری، حداقل به جذب ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که بخش قابل توجهی از این موضوع در منطقه ابهر هدف گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق عدالت در سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به تمامی شهرستان‌های استان در قالب این سند نیز جزو دغدغه ها و اولویت های ما است.

۹۰ درصد آب مصرفی صنایع در استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه ابهر از شهرستان های صنعتی استان است، گفت: چند واحد صنعتی پرآب بر در این منطقه مستقر شده است، در حالی که وضعیت آبخوان دشت ابهر ، مطلوب نیست و درخواست ما این است که در چنین مناطقی روند استقرار صنایع پر آب بر متوقف شود.

اکبر باقری با بیان اینکه به دلیل محدودیت منابع آبی در شرق شهرستان زنجان، عدم استقرار صنایع آب بَر در این منطقه به تایید شورای حفاظت منابع آب استان رسیده است، اظهار کرد: در خصوص منطقه ابهر نیز باید به این موضوع توجه شود.

نگاه مسئولان در خصوص توسعه صنعتی مناطق باید به سمت صنایع کم‌آب‌بر برودوی با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف آب صنایع در استان زنجان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: نگاه مسئولان در خصوص توسعه صنعتی مناطق باید به سمت صنایع کم آب بر برود.

باقری به عملیاتی شدن تکمیل پروژه فاضلاب شهر ابهر اشاره کرد و ادامه داد: قرار است از محل پساب فاضلاب ۶ میلیون مترمکعب با اولویت صنایع فولادی مستقر در منطقه در اختیار این واحدها قرار گیرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطر نشان کرد: این مجموعه در استعلامی که جهت استقرار واحدهای صنعتی برای موضوع تامین آب می شود، شاخص وضعیت آبخوان های مناطق را در نظر دارد و بر مدیریت و حفاظت از منابع آب پافشاری دارد.

باقری گفت: در شهرستان زنجان نیز به واسطه اجرای پروژه سد مشمپا درخواست کرده ایم صنایع به جای شرق، در منطقه غرب شهرستان مستقر شوند تا امکان آبرسانی از سد برای آنها فراهم باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.